angående betäckning av shettland ! hjälp

tesora

Trådstartare
Hjälp alla kunniga shettlandsfolk här på buke !
jag har en god vän som äger ett shetlands sto som är 12 år , Och nu vill hon betäcka henne , Stoet hat aldrig haft föl innan ,

Tänkte höra med er kloka och kunniga shetlandsfolk här inne hur det är med risker för en sådan betäckning,

Tesora

Sv: angående betäckning av shettland ! hjälp

Jag är verkligen ingen shettis- eller avelsexpert men jag tror inte att det är någon fara om stoet bara är i gott hull och välmående i övrigt!

12 år är ingen ålder så det borde inte ställa till det iaf!

Hjälp alla kunniga shettlandsfolk här på buke !
jag har en god vän som äger ett shetlands sto som är 12 år , Och nu vill hon betäcka henne , Stoet hat aldrig haft föl innan ,

Tänkte höra med er kloka och kunniga shetlandsfolk här inne hur det är med risker för en sådan betäckning,

Tesora

Jag är inte heller nån expert, men mitt shettissto på 14 år fick sitt första föl för tre veckor sen och det gick och går hur bra som allra helst:banana:

för ålderns skulle finns inga hinder eller problem, utan det är precis samma risker som med vilket sto som helst.

jag förutsätter då att hon tänker betäcka med en shetlandshingst.

det är väl ingen ålder... Vad får dig att fundera på att ngt skulle gå fel?

Håller med Ameo: Förutsätter att det är en shettishingst!

En större ras på hingsten kan orsaka svårigheter, oavsett ålder.

Jag är inte heller nån expert, men mitt shettissto på 14 år fick sitt första föl för tre veckor sen och det gick och går hur bra som allra helst:banana:

SNÄLLA lägg ut en bild på ditt shettisföl, dom är ju bedårande:love:

det som fick mig att ställa frågan , vad att jag har hört att shettisar kan ha förslossnings problem , och att jag inte är så insatt i denna ras Givetvis ska stoet betäckas med en shettis.

Jag har själv PRE hästar och Amerikanska miniatyrer och dom raserna kan jag , Men som sagt alla raser har ju sina problem.

Och det är ju alltid bra om man kan få reda på så mycket som möjligt innnan man sätter föl till världen, Ska oxå nämna att min kompis inte har erfarenhet av fölningar innan, Så då sa jag att , Vi går till buke och frågar .Där den mesta kunnskapen är samlad ;)

Tack för er hjälp :bow: Ska vidabefodra detta till henne

MVH Tesora

Och det är ju alltid bra om man kan få reda på så mycket som möjligt innnan man sätter föl till världen,
MVH Tesora

en mkt sund inställning tycker jag:laugh:

det finns så många som betäcker utan att ha en aning om vad som händer!

Det är väl sant att shetlandsponnysar kan ha komplicerade förlossningar, efersom fölet är relativt stort i förhållande till modern, men borde det inte vara lika för dina små?:confused:

Amerikanare har inte så stora förlossnings problem , Fölungarna är väldigt små när dom föds , den senaste jag fick vägde 2,1 kg och var 30 centimeter hög , Men däremot så blir det ju istället problem med att fölungarna är lite klena när dom föds ibland ,
själv har jag aldrig haft några problem ,
(ta i trä ;) ) Men jag vet att andra har haft föl som har dött.

Tesora

här kommer lite bilder på lilla strössel :love:
1 vecka ungefär observera att jag har INTE stora fötter ser bara så ut :o
bbis4.jpg

Några timmar gammal . Mamma är 64 centimeter hög
Bild001.jpg

ute i min trädgård med mamma
Bild015.jpg

tesora

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 254
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 029
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 909
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka