ang. vilo dagar

linnsan

Trådstartare
behöver en häst verkligen "rena" vilodagar?
eller går det bra om man tex bara skrittar istället?
undrar därför att jag har en snart 5 årig d ponny som är en riktig pigging;) :D och han blir oftast knäpp dagen efter en vila:angel: .. han blir pigg, stark o lyssnar helt enkelt inte..
vad tycker ni? e det hela världen om han inte vilar helt o ja skrittar en stund istället?

Sv: ang. vilo dagar

tycker att det låter som en bra idé att du skrittar din häst istället för att han ska stå. Har oxå haft en sådan häst och honom skrittade jag de dagar han skulle ta det lugnt

Jag tycker att om inte hästen har en ordentlig hage med flera lekkompisar så att hästarna rör sig mycket samt är ute större delen av dygnet, så bör alla hästar motioneras dagligen. En s.k. vilodag är då antingen en lång skrittrunda (helst långa tyglar) eller promenad vid hand.

han har en hage som är ca 2-2,5 ha med en arabvalack på 2 år o de busar en hel del..han är även ute mellan 5/6-22/24 så ute de får han vara..:)vet inte varför han är så pigg igentligen:angel: ...visst e de kul, han vill ju jämt jobba;) men ibland kan man tycka att han e lite knasig:D ... han e min lilla knäppis:love:

behöver en häst verkligen "rena" vilodagar?
eller går det bra om man tex bara skrittar istället?
undrar därför att jag har en snart 5 årig d ponny som är en riktig pigging;) :D och han blir oftast knäpp dagen efter en vila:angel: .. han blir pigg, stark o lyssnar helt enkelt inte..
vad tycker ni? e det hela världen om han inte vilar helt o ja skrittar en stund istället?

klart du kan skritta han! det är ju bara bra! speciellt nu denna årstiden.
kan inte va kul att bara stå i en hage och inget att göra?

Hej!

Jag kan bara tala för min häst och hon behöver inte rena vilodagar, men hon får det ibland ändå..

Däremot behöver hennes rygg vila från ridning, så vi rider varannan dag och tömkör/promenerar/joggar varannan, som avlastning..

/ Lavinia, vars häst alltid skadar sej om hon vilar mer än 4 dagar i sträck..

för en ung häst är det speciellt viktigt med vilo dagar tycker jag. jag skulle välja att promenera med hästen istället för att sitta på o skritta.

JAg tycker gott att du kan skritta med honom, men då gå själv brevid. Han är fortfarande ung och behöver vila ryggen. Att skritta på långa tyglar är inte alltid så bra, inte på en ung häst i alla fall. Den bär inte rätt då utan går bara och "drar benen efter sig", bättre att promenera med den då.

Jag tycker att det är högst individuellt hur man gör med vilan.

Visst kan det vara skönt att lägga in en total vilodag, speciellt om man håller på och nöter in en ny övning. Men vissa hästar blir ju lite hyperaktiva om det inte händer åtminstone nååånting under en dag, och då kan en skrittrunda vara lämpligt...:angel:

Min förra häst kunde vila flera dagar utan att gå i taket (mer än vanligt...:crazy: ), men Elvira verkar vara mer av det otåliga slaget, så henne måste jag nästan aktivera med något litet varje dag.

delvis knapplån..
tror att jag gör så att han får en vilodag i veckan iallafall, alt. gå en runda:smirk:
han får klara sej:D
tack för alla svaren!!:bow: :bow: :bow:

Min nyblivna femåring rids fyra dagar per vecka och tömkörs en dag. Hon reds hela sommaren, gick kvalitets i sept, vilade därefter ett par veckor. Sen har hon ridits hela vintern fram till nu, då hon får ett par veckors vila igen.
Bara för att unghästen är pigg så innebär det inte att den inte behöver få bara gå och vara häst. Min är väldigt het, jag anser att det är fel att resonera att heta hästar ska ridas mer än andra.
Jag tar min på lina ett par varv så hon får bralla av sig innan jag sitter upp.

Klart man kan skritta eller longera en häst på en vilodag, men jag anser att den bör få 1-2 dagar där den står & vilar helt.Speciellt om man håller på att bygga upp en häst ska man komma ihåg att muskler byggs under vila efter intensivt arbete, jag brukar köra varannandags"metoden" när det gäller motionering/träning med hästarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka