Ang vid halter, utgångsposition etc - okej kommendera sitt?

Alexandra_W

Trådstartare
Svårt sätta bra rubrik, men..

Det börjar lossna riktigt ordentligt med lilla ligisten nu =) Kom ju av mig lite när jag fick ta bort den andra hunden.

Hursom, jag har upptäckt en sak som JAG eg inte tycker är negativ alls, men som jag misstänker kan ställa till problem när vi ska tävla?

Vid halter t ex, så stannar han klockrent, men han just stannar, och inväntar vidare order, dvs inväntar om han ska få frikommando, nytt fotkommando, få kommando för ligg eller vad?

Jag har eg medvetet omedvetet *s* premierat detta, genom att olika pass klicka för olika saker, ena gången för ögonkontakt, andra gången för snabb och korrekt halt positionsmässigt, tredje gången för snabbt igångsättande/hänga med igen etc.

Men summa summarum så han behåller positionen han är i tills han fåt nytt kommando. Detta gäller generellt, om jag säger fot, vi går, jag stannar, han inväntar nytt kommando, jag säger sitt, och sedan går iväg utan att säga fot så sitter han kvar, för matte har inte gett nytt kommando och då gäller det senaste.

Detta innebär ju dock att om vi exvis gör halt under fotgående får jag kommendera sitt för han ska sätta sig. Samma sak vid inkallningen, han kommer - vi har dock en del kvar på ingångarna men han har fattat att det är i fotposition vid mattes sida, dock är vägen dit lite.. ovarsam och fnattig ibland. Men han ställer sig i position, och inväntar nästa kommando.

Så, det blir 'dubbelt'. Vid halt så han stannar stående, jag säger sitt, han sätter sig. Jag säger fot och vi går igen. Jag kallar in, han kommer, ställer sig i position, jag säger sitt, han sätter sig. Jag kan ge kommandoorden väldigt tätt. (Och kan likväl säga hit-ligg och han slänger sig i backen)

Men en liten gnagande känsla säger att det inte alls är reglementsenligt, att han ska sätta sig självmant vid halter, ingångar etc? =/

Blergh i sådana fall..

Sv: Ang vid halter, utgångsposition etc - okej kommendera sitt?

Man får inte kommendera sitt när hunden ska till ursprungspositionen, tyvärr.

Men vid fotgåendet kan du börja med att göra en "halvhalt", och precis när du när du ska ställa ner foten för att stanna kommenderar du "sitt". Plocka sedan bort ordet, och till sist DKt i halvhalten, så kommer en halt betyda "sitt".

Vad har du för kommando för utsprungspositionen? Dvs, har du något kommando för "ställ dig vid min sida"?
För min hund är "fot" sätt dig vid min sida om jag är stilla, och gå vid mig med ögonkontakt om jag går.

Alltså vore det lättaste att få in "fot" som "sitt vid min sida" också. Alltså att på inkallningen kommenderar du "hit", och när han är en lite bit ifrån kommenderar du "fot".
Så lärde jag min hund att sätta sig vid inkallningar.

Hoppad du förstod någonting :p

I Lydnadsprovsbestämmelserna står det:

Då föraren gör halt skall hunden utan kommando inta utgångsställning.

I betygssättningen ingår även tempot på hur hunden sätter sig. Tidigare = för några år sedan kunde man även ha stående utgångsställning. Men åtminstone sedan 2007-01-01 är utgångsställningen alltid sittande. Kanske ändrades detta redan tidigare.

Vid inkallningen är det tillåtet att hunden sätter sig rakt framför föraren, men den ska göra det med automatik utan kommando. Därefter får man ge kommando så att de kommer in på vänster sida och sätter sig.

Som jag har för mig måste man meddela för "avikande kommando" om man tävlar lydnad med den senare inkallningen (jaktinkallningen), stämmer det? Alltså i vanlig lydnad och inte i bruklydnad.
Har sådan ikallning på cockern jag tränar nämligen, och det vore ju synd att få avdrag för att hunden gör "fel"..

Att lära in automatiskt sitt där det ska vara är ju inga problem, utan mer att jag tycker det är utmärkt som det är nu, dvs jag hade gärna velat ha det som det är nu om det hade gått. Men äsch då..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 945
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka