Ang veterinärbesiktning

C

caroline_star

Hej.
Jag köpte nyligen en ny häst, men jag veterinärbesiktade den inte. Vad tycker ni om att detta. Är det alldeles åt helvete att skita i bisiktningen , var det en dum grej att skita i. jag ångrar mig lite nu att jag inte gjorde en, men nu e det försent. det avcr rena rama ivrern som gjorde att jag köpte henne på en gång. det var typ, henne vill jag bara ha.. o jag fick henne till ett billigt pris bara för att hon e lite svårriden. Hjäällpp.. Har jag gjort ett väldans misstag.. :cry::cry:

mvh carro :bow::bow:

Sv: Ang veterinärbesiktning

Jag själv skulle aldrig köpa en häst utan att vet bes hästen. undantag för att jag skulle kunna köpa ett föl utan vet bes.
men nu är det väl inte så mycket att göra åt saken, hålla tummarna att hästen är frisk och kry.

Varför inte göra en besiktning nu? Då får du i alla fall reda på om det är något du behöver åtgärda. Kanske är hästen svårriden för att du behöver fixa t ex tänder, ett ben som gör ont, eller något annat som trots allt kommer att göra att du får en bättre häst.

Vi har köpt obesiktigade hästar MEN då har vi direkt tagit den till klinik för ordentlig hälsoundersökning och tandgenomgång, den har fått komma till ET´n och hovslagaren.

Jag hade ALDRIG köpt en häst utan minst besiktning av en mkt hästvan veterinär!
Kan bli dyrt i slutänden och man har inte uppfyllt sin undersökningsplikt som köpare!

Jag vet att det var en dum grej att göra. men nu är det gjort, o jag har henne. så jag kan ju inte göra det ogjort iaf. hehe.. :crazy: hade ni gjort en besiktning nu i efterhand då?

mvh sandra:bow:

jag köpte/fick min första häst obesiktad... de blev inga problem emd de hon skäntes dessutom bort och besiktades hos mig 6 månader senare utan minsta anmärkning så oroa dig inte!

Va är de för häst?

I de fall jag köpt häst utan besiktning har jag varit beredd på att ta bort hästen om det visar sig vara något fel. D v s jag har varit fullt införstådd med att det är en risk med hela köpeskillingen som insats.

JA, jag har och hade gjort en besiktning i efterhand. Det tycker jag man är skyldig hästen.

hej.
Detta är ett halvblodssto på 9 år :rofl: Idag så var jag ute hos henne o myste en massa. Hon har sin viloperiod nu medans det ändå regnr så otroligt mkt.. Jag får ta o hoppas på att det inte finns några fel på henne. ska ta o ringa veterinären ang att bestikta henne nu. så vet jag iaf vad jag har att utgå ifrån. då vet jag ju att hon e frisk..

mvh carro

Är hästen försäkrad?

Man kan ju överta försökringen och då har man ju den iallafall försäkrad.

Min väninna köpte sin häst för en mycket billig peng och övertog försäkringen i samma veva, ingen ny besiktning behövdes. Nu använder hon hästen enbart till lite skogsmulle ridning och som sällskapshäst.
Men tror du det är något vajsing på din häst så skulle jag genast kolla upp den hos vetrinär.

Skulle aldrig köpa en obesiktigad och oförsäkrad häst. Men som min väninna gjorde javisst. Det är ju ganska avgörande vad man ska använda hästen till. Är det till träning så skulle jag aldrig våga köpa en obesiktigad häst.

Hoppas din häst är frisk och att ni får många år tillsammans :)

vi satte över försäkringen på mig, så jag hade henne försäkrad ifrån den dagen som hon kom. jag ska bara ha henne till att träna lite hemma i paddocken, mest till lite allroundridning. hon verkar helt frisk enligt mig, men en veterinär kan ju se så himla mkt mer än vad jag kan göra..
men vi får se va jag ska göra. jag pratade med veterinären ida o han tyckte att det var lite onödigt att komma ut o bestikta henne. han känner även den förra ägarn till hästen..
mvh carro

Det beror väl på vad det är för häst, vad man ska ha den till och vilken risk man är beredd att ta... Själv har jag köpt en shettis utan att besikta. En frisk, ohalt och okomplicerad ponny som endast ska användas till "promenadkörning" och sällskap. Ponnyn var helförsäkrad och vi kunde ta över detta.

Men mina andra hästar har jag veterinärbesiktat innan köp och i normalfallet skulle jag välja besiktning.

Personligen tycker jag man eg. kan kosta på sig det. Är ju bara någon tusing. Är hästen som du skriver till råga på allt svårriden så kan det bero på att det är ngt fel på den.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
  • Låst
Övr. Barn Hejsan! Jag och min kille har varit tillsammans ett tag. Förra helgen så drack vi bägge två lite för mycket, detta resulterade i att...
2
Svar
20
· Visningar
2 545
Senast: strulpella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar