ang. verkning och skor på travare...

L

Lintu

Ännu en av mina "hej-jag -är-en-korkad-nybörjare" trådar! ;)

Kan någon förklara varför travare verkas så himla annorlunda (och skos) från ridhästar? Själva rörelsemekaninska skillnader bör det ju inte vara (i själva hov-ben-byggnationen då)?

Varför lämnar man en så fruktansvärt lång tå? Är det för ett längre framkast av frambenet? Men det måste ju försämra överrullning av benet och på så sätt ge stödskador i så väl ligament som balltramp?

Sen att dom har en annan belastningsyta förstår man ju, dvs avlångare fötter. Eftersom dom inte samlar sin tyngd på benen innan dom kliver vidare då...
Dvs. om jag nu rider min travare och balanserar upp honom och lär honom känna sina fyra ben dvs belasta mer koncentrerat, kommer han då springa sämre som travare pga av att fötternas form ändras?
(dom får ju rundare fötter av att belasta dom mera jämnt).
Är formodligen helt ute på okänd mark nu, men är bara nyfiken... :D

Sv: ang. verkning och skor på travare...

Precis idag är det åt andra hållet, nu är ju travaren en naturtravare som man villl ska springa utan skor och skydd som optimal balans. JAg har sällan sett en häst med långa tår förutom en jag fick i träning 1997 hans aluminiumringsko satt i halva hoven???
Innan dessa hovar var ok... Han gick med tvärtå och flap sen travade lika illa iallafall, men det var en blodpropp i krösroten som gick iväg under ett provlopp och rakt i hjärtat. Stöp direkt. Nej
Apropå skor så är det nog vanligare med misskötta hovar hos andra raser idag...

Jag vet ju inte som så, men mina andra hästar jag har (ridhästar av diverse olika modell) har betydligt rundare fötter än vad min travare hade när han kom från träning. Han såg fan ut som om han hade skidor på sig fram, lång tå, och sen hade han sprungit barfota varav hela tån var uppfläkt.. varav vi har verkat ner o plastat o skott på med vanliga skor r.o. Och han rör sig friare nu iaf.

Vill mest veta om jag nu sabbar allt för hans framtida travkarriär genom att korta av hans tår till en mer normal hovställning?

Nej knappast. Du räddar nog hans ben från total förstörelse. Kan han inte springa med korta fötter så är karriären över. Du är på rätt väg, det finns så många andra sätt att balansera en häst idag så det är totalt onödigt med långa tår. Kanske räcker det med ordentlig muskeluppbyggning?

Ridhästar har jag erfarenhet av att man går sina 8 veckor o har man inte råd så blir det 10.. Sen kapar man fötterna o tänker aldrig på vilken förändring som får ske i ett naffs på kotor/senor/ligament.

Travare vill man få att röra sig så rent sm möjligt, lyfta hovarna så snabbt som möjligt utan att gå över till galopp.

Man verkar även mycket oftare för att hästen skall slippa bli så lång i tårna o få så stora fötter som kan ge en skade risk då travare rör sig i ett så snabbt tempo...

Hoppas jag inte rörde ihop det för dig :D

Sant! ridhästars fötter vansköts något fruktansvärt i den aspekten... tycker jag har fått korrigera alla hästar jag fått hem (ridhästar då).. men denna travare var lite väl mycket då i mina ögon... iom att tån tom gått sönder (hovväggen då ;)) och fötterna var otroligt spruckna. Blir lite skeptisk emot den som tagit hand om honom faktiskt... kan ju hoppas han bara såg ut så nu...
Vad jag sen hört är att man slå på tynge skor bak om han slår sig, men nu har han inte slagit sig alls sen jag fixade till honom, men har ju inte heller kört honom med vagn i högt tempo, enbart ridit.
Men skönt att veta att jag inte är helt fel ute med hans fötter iaf, man tycker ju inte att den rena rörelsemekaniken och benställningen bör avvika så mycket från en exteriört bra ridhäst... Man vill ju ha en frisk hovvinkel på hästen...
Kan ju säga att hans samtliga krämpor i benen har försvunnit spårlöst sen jag började få ordning på hans hovar... :D nu gäller det väl bara att få ordning på springet igen då ;)

Lintu skrev:
Sant! ridhästars fötter vansköts något fruktansvärt i den aspekten... tycker jag har fått korrigera alla hästar jag fått hem (ridhästar då).. men denna travare var lite väl mycket då i mina ögon... iom att tån tom gått sönder (hovväggen då ;)) och fötterna var otroligt spruckna. Blir lite skeptisk emot den som tagit hand om honom faktiskt... kan ju hoppas han bara såg ut så nu...
Vad jag sen hört är att man slå på tynge skor bak om han slår sig, men nu har han inte slagit sig alls sen jag fixade till honom, men har ju inte heller kört honom med vagn i högt tempo, enbart ridit.
Men skönt att veta att jag inte är helt fel ute med hans fötter iaf, man tycker ju inte att den rena rörelsemekaniken och benställningen bör avvika så mycket från en exteriört bra ridhäst... Man vill ju ha en frisk hovvinkel på hästen...
Kan ju säga att hans samtliga krämpor i benen har försvunnit spårlöst sen jag började få ordning på hans hovar... :D nu gäller det väl bara att få ordning på springet igen då ;)

Ja MÅNGA travare har en dålig hovslagare att skylla sina ben-problem på tyvärr! Jag gillar varken när ridfolk eller travfolk ändrar på naturliga vinklar bara för att få fram det ena eller det andra i steget.. är gammal dressyr ryttare så man har sett endel :o samt även riktigt fula fötter på amatör-självlärda-travhäst-ägares-hästfötter... Men så är det i all häst-sport, finns rötägg över allt...

Det viktigaste är att man själv som häst ägare ser till att sina hästar har en sund o frisk benställning :)

Det sparas ju visserligen en del inför barfota körning.. Är det dom fötterna du syftar på Lintu?

Vår hovslagare, som skor mycket travhästar, är förvånad över att skoutvecklingen för ridhästar inte kommit längre än att vi alltid har samma skor på, oavsett arbete och underlag. Dessutom är det tacksammare att sko ridhästar anser han, för deras ägare ringer inte till hovslagaren och klagar i högan sky om hästen slår sig, som travfolket gör. De köper bara nya skydd.... :angel: :D

Trissa skrev:
Vår hovslagare, som skor mycket travhästar, är förvånad över att skoutvecklingen för ridhästar inte kommit längre än att vi alltid har samma skor på, oavsett arbete och underlag. Dessutom är det tacksammare att sko ridhästar anser han, för deras ägare ringer inte till hovslagaren och klagar i högan sky om hästen slår sig, som travfolket gör. De köper bara nya skydd.... :angel: :D

Hahaha... det hörde jag här om dan av "vår" hovslagare, han svor på finska över vissa ridhästarsom han kom till när det var riktig nööööd! Trots att han ber dom att ringa i tid så går dom 1-2veckor över varje gång...

Kan vara... som sagt är totalt novis i det hela, men han gick barfota fram ja. Förundrade mig bara över tåns längd iom att tårna hade spruckit fult på båda fram. Med djupa sprickor.
är det vanligt att man låter dom springa barfota så att hovaran spricker?

mmm... sant kan det ju oxå vara, men är det så betingat i skorna om hästen slår sig? snarare är det väl i hovställning, benställning och rörelsemönster? Visst kan man fixa o trixa med skor, men i grunden ska ju hästen röra sig på samma sätt med skor som utan, eller?

Nu ska man inte dra alla ridhästägare över samma kam. Min häst skos med 6-7 veckors intervaller, han får ALDRIG gå över 7 veckor eftersom han just nu är i en korrigeringsfas efter att förra hovlagaren tabbad sig rejält...

Carran82 skrev:
Nu ska man inte dra alla ridhästägare över samma kam. Min häst skos med 6-7 veckors intervaller, han får ALDRIG gå över 7 veckor eftersom han just nu är i en korrigeringsfas efter att förra hovlagaren tabbad sig rejält...

Om du läser noga så ser du att det står VISSA... så det är verkligen inte att dra alla över samma kam... Det är jag för erfaren för att göra, både på ridhästsidan samt travhäst sidan... ;)

Lintu skrev:
Kan vara... som sagt är totalt novis i det hela, men han gick barfota fram ja. Förundrade mig bara över tåns längd iom att tårna hade spruckit fult på båda fram. Med djupa sprickor.
är det vanligt att man låter dom springa barfota så att hovaran spricker?

Man sparar hoven för att hästen ska ha lite att slita på när den tävlar barfota. Annars blir dom lätt ömfotade.
I vissa fall kan hoven gå sönder när dom tävlar. Ganska ofta trasar hoven sig där sömtagen suttit för lågt. (hoven blir skörare då)..typ..
Och iom att hoven går sönder på sidorna blir ju hoven väldigt smal, och lång!
Jag har aldrig varit med om att hoven spruckit vid barfota körning. (jo, förresten en gång, men det var ett extremfall, då hoven sprack horisontalt..AJ!!)
Det verkar som en dålig ide eftersom hästen får sämre fötter.

Men jag undrar om hästen kom till dej barfota, eller med skor.

Senast ändrad:

Lintu skrev:
mmm... sant kan det ju oxå vara, men är det så betingat i skorna om hästen slår sig? snarare är det väl i hovställning, benställning och rörelsemönster?

Ja visst ligger det i benställning och rörelse mönster, därför hjälper man till på traven (:D ) med div balansering.

Lintu skrev:
Visst kan man fixa o trixa med skor, men i grunden ska ju hästen röra sig på samma sätt med skor som utan, eller?

Nja det blir lite skillnad, men det optimala är ju en häst som kan trava fort utan en massa fix och trix. Men det är få förunnat..

Han var oskodd fram o skodd med alu skor bak. O framfötterna var ingen munter syn, vi fick tom plasta tån för att kötthoven låg framme vid en del av sprickorna (bitar lossnade). Hans bakhovar var ungefär lika granna dom, fast med skor på då. Tanken var väl att låta han springa barfota fram för att slippa slå i, men resultatet var ju som sagt, inte så bra i mina ögon. :crazy:

Sant så sant att man kan balansera upp och hjälpa hästarna på traven (och med traven för den delen)... Det gör jag även med de ridhästar jag har som har problem med hovarna (plattfot och en med tendens till björnfötter), såväl som lilla herr travare.
Alla hästar bör ju korrigeras utan att man knäcker leder, har sett fruktansvärda resultat av "tillfixningar" av benställningar, var man nästan knäckt leden på hästen (dvs ändrar drastiskt för snabbt med hältor som följd), med följd att man tom fått slakta hästen i fråga. Därav lite min ideologi att hästen ska röra sig obehindrat såväl skodd som oskodd. Men som sagt prestationshästar bör ju få all hjälp dom kan, för att röra sig på bästa sätt. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka