Ang vaccination till dräktigt sto

Tingeling

Trådstartare
Överallt där jag läst, står det att stoet ska vaccineras ca två månader före fölning mot hästinfluensa och stelkramp, för att fölet ska få antikroppar.
Men när jag vaccinerade mitt sto i Juni, sa min vetrinär att hon redan har de antikroppar som behövs för att fölet ska få av dem. Dubbelkollade en gång till med vet nu i september och han sa samma sak.
Hur gör ni uppfödare? Vaccinerar ni innan varje fölning?
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Min veterinär säger detsamma. Det räcker att man vaccinerar "nån gång", inte nödvändigtvis i samband med fölningen.
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Vaccinerar mot stelkramp en månad innan fölning för att ge fölet stelkrampsskydd, ej influensa. Den vaccinationen ska räcka i två år, man behöver alltså inte vaccinera nästa år om stoet fölar igen. Detta enligt stuterivet.
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Jag har som någon annan skrev, vaccinerat mitt sto med extra stelkrampsvaccin någon månad innan fölning, inte influensavaccin, det har räckt med den som ges en gång om året. Rekommendation från min veterinär och uppfödaren där mitt sto är uppstallat.

Så nu när mitt sto hade sin årliga vaccination så fick hon inget stelkrampsvaccin i och med att hon fick det i våras.
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Det är väl toppen när det för en gångs skull blir enkelt? ;)

På tal om vaccination så blev det en lite rolig reaktion på mitt föl när han vaccinerades för första gången och chippades. När han fick kanylen i halsen, då piafferade han med käck böj på nacken hela tiden! Inget försök att slå sig fri, börja dra eller något, bara piaff så stiligt! :D
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Det trodde jag också! :D

Men DNA-testet är ju inte klart än, vem vet, det kanske förväxlats något rör med simmare på seminstationen! ;)
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Jag har slutat vaccinera speciellt innan fölning, baserat på samtal med min veterinär och egna efterforskningar. Mina hästar (hingst, avelsston, ev unghästar/tävlingshästar) vaccineras mot stelkramp o hästinfluensa och jag vaccinerar inte avelsstona extra.
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Mer och mer tyder på att det som du gör stämmer.
De kanske borde skriva om böckerna nu ;)
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Ja dom måste ju göra det med jämna mellanrum i takt med att forskningen går framåt ;)

MEN jag är inte ute efter att frälsa någon annan. Detta är vad jag har beslutat i enlighet med vad jag tycker jag har lärt mig och känner :)
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Jag har slutat vaccinera speciellt innan fölning, baserat på samtal med min veterinär och egna efterforskningar. Mina hästar (hingst, avelsston, ev unghästar/tävlingshästar) vaccineras mot stelkramp o hästinfluensa och jag vaccinerar inte avelsstona extra.
Jag är enig med dig och gör ungefär sammalikadant.

Grejen är ju att stoet för över av de antikroppar hon själv har till sitt föl via råmjölken. Och om man följer normala vaccinationsrutiner så har stoet antikroppar mot både stelkramp och ev. influensa (om man vaccinerar mot det, inte alla uppfödare som gör), kanske även mot botulism i någon mån.
Min logik får inte ihop detta med att man måste vaccinera stoet under sista dräktighetsmånaden.
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

En annan sak som egentligen inte har med min ursprungsfrågan att göra, men ändå. Att avmaska mot fölmask i samband med fölning.
Här går visst teorierna isär också?
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Nja, åsikterna går isär men forskningen talar sitt tydliga språk. Fölmask existerar knappt, eller om det är så att den är ofarlig... Helt onödig avmaskning enligt de flesta.

Jag gör samma här som med vaccinering, stona avmaskas vid behov enligt träckprov men inte annars, inte heller vid fölning.

Fölen avmaskas enligt schema, första gångerna med Axilur vid 8 o 16 v ålder och då ryker ev fölmask också. Vilket dom aldrig har haft men ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Ok, tack för ditt svar.
Så sa en av de vetrinärer som jag har frågat.
Den andra sa att man ska avmaska i samband med fölning.
När gör du första träckprovet efter de två avmaskningarna?
Samtidigt som du gör på alla andra hästar?
 
Sv: Ang vaccination till dräktigt sto

Man får så otroligt skiftande svar av veterinärer angående dessa saker. Tror helt enkelt att vissa är uppdaterade och vissa inte...

Jag träckprovar vår och höst, de hästar som typ har nollat i flera år kollar jag bara på våren innan betet.
Detta gör jag från 1 år och upp.

Fölen går enligt eget schema och avmaskas som sagt alltid (föl har alltid parasiter och det är också dom som kan ta mest skada, dessutom syns inte deras parasiter på träckprov när dom är unga pga parasiternas livscykel, de har inte hunnit lägga ägg än helt enkelt). Men jag träckprovar dom ändå på hösten som föl för att se om dom har blodmask eller mer spolisar som måste gås på igen.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp