ang transportering och vikt!

F

Fantasi

kan man transportera ett varmblod ca 400 kg och en ardenner ca 800 kg tillsammanss i en finka lagligt? om den som framför transporten har lastbilskort?

Sv: ang transportering och vikt!

Om den som kör har lastbilskörkort så tror jag inte att de ska vara nån fara. Eftersom att föraren då får köra fordon av alla viktklasser..

Om den som kör har lastbilskörkort så tror jag inte att de ska vara nån fara. Eftersom att föraren då får köra fordon av alla viktklasser..

vet inte hur det är i sverige men här får man inte köra hästtransport på enbart lastbilskort, man måste ha "lilla" E eller "stora" E för att få dra lagligt om totalvikten går över 3500kg

till TS
kolla även va bilen får dra, va släpets totalvikt är och att du får lasta så mycket i släpet... det är en djungel detta...

Det beror ju inte bara på vad föraren har för körkort, transporten har ju en gräns för hur mycket den får lasta och bilen har ju en gräns för hur mycket den får dra. Alla de där uppgifterna står ju på respektives registreringsbevis så det är bara att läsa vad som gäller.:)

Du måste först ha en transport som har en maxlast över 1200kg för att få lasta desa två hästar. sen måste du ha en bil som får dra den transporten ( vilket blir ganska hög totalvikt )
sedan så måste föraren ha E.kort, det räcker inte med lastbilskort, man måste ha för tungt släp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har en fråga ang min vikt på D ponny. Vet att det finns många trådar på olika sidor osv men inte hittat nåt som riktigt...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Matildaa1
·
Äldre Jag har insett att bensin är dyrt. Kör 1,5 mil fram och tillbaka till stallet varje dag, plus att jag nästan alltid kör bil till jobbet...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Isolfur
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 966
Senast: Marita73
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar