Ang. SPILLHÖ

Kaki

Trådstartare
Städade vid höet idag och det va mycket hö som ramlat ner mellan spjälorna! Alltså, jag har mina balar på ett glest, upphäjt trägolv så att luft ska kunna cirkulera under. Och nu funderar jag på om jag kan slänga ut allt spillhöet till hästen i hagen. Eller tror ni att höet har blivit för dåligt av att ligga på golvet? Det är nästan ett år sen vi flyttade in i stallet och började ha vårt hö där. Jag skulle inte tro att höet har nå vidare näring kvar men det skulle isf ge tuggtid. Eller är det bara dumt att ge hästen spillhö? (givetvis utöver hans vanliga foderstat isf)

Sv: Ang. SPILLHÖ

Höet som ramlar emellan tycker jag brukar bli lite väl dammigt (alltså inte mögeldammigt utan bara dammigt) så det hamnar på gödselstacken eller trädgårdskomposten hemma hos mig. vill inte ta risken att de börjar hosta av dammet!

en snos med näsan i höet borde ge dig svar huruvida det är tjänligt som tugg förströelse. Luktar det fräsht och dammar inte så borde det vara okej att ge.

Mjo, det är rätt dammigt. Men om man ger det ute så gör väl inte dammet lika mycket? Det blåser väl bort eller försvinner ner i snön? Känns som ett slöseri att slänga bort det... har ett stort BERG med spillhö :crazy:

Det är rätt dammigt men jag tänkte att det ju kommer blåsa bort om jag ger höet utomhus, eller att det far ner i snön. När han ätit sin lunch blir det alltid kvar dom minsta stråna i snön... Men det är ju inte mögeldamm, bara damm... Men ska snosa imorron :idea:

Mjo, det är rätt dammigt. Men om man ger det ute så gör väl inte dammet lika mycket? Det blåser väl bort eller försvinner ner i snön? Känns som ett slöseri att slänga bort det... har ett stort BERG med spillhö :crazy:

Beror nog på hur känsliga hästarna är.
Har varit med om häst som hostat ute (trots "frisk luft" att det t o m blåst) som ändå hostat av höet. Nu var inte det så värst dammigt utan hästen var en hosthäst helt enkelt. Dock rätt anmärkningsvärt eftersom den INTE hostade av kvällshöet som var uppblött, bara ute.

Jag hade absolut inte gett det ifall det är dammigt. Blir betydligt dyrare med veterinärräkningarna när hästen får luftrörsproblem. En del kanske blåser bort men långt ifrån allt.

Så jag skulle kunna prova att ge det och se om han hostar? Gör han de så tar jag bort höet men gör han inte det så är det okej? Jag skulle ju kunna skaka av höet innan jag ger honom det, blir det bättre då?

Det brukar ta ett tag innan de hostar av det och då har du redan fått problemen.

Det är alltid billigare att kasta fast att det känns slösigt.

Har det legat ett år hade inte jag vågat ge av det.

Då hade jag gömt det på gödselstacken eller kört ut i skogen till rådjuren.

/M

Svarar på alla samtidigt.

Ska inte ge honom av höet, ska slänga det :) Tack för alla svar!

Hade nog inte heller gett det, men det beror kanske på att jag har en väldigt dammkänslig häst.
Men nej, jag hade nog inte tagit risken iallafall : ]

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 416
Foder & Strö Låter det här ett vettigt sätt att banta ner en häst? (kommer längre ner) Den har säkert MINST 100kg övervikt, kan vara uppemot...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 892
Senast: milly
·
B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
38 002
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka