Ang slakt av box, täcken mm mm

millan71

Trådstartare
Måste bara få fråga vad ni tycker man ska göra med en inackordering som har slaktat boxen på mindre än 3 månader. Hon har tuggat på nästan varenda bräda i boxen, rivit ut brädor från väggen då hon stått i både krubba och saltstenshållare. Det går inte att ha grimmor hängades på dörren eller täcken på täckeshängaren för dem river hon och sliter i. Lägger man ut en storbal hösilgae slaktar hon den på 1 dag och river ut precis allt hö som sedan trampas ner i backen. Hon river och sliter i de andra 3 hästars täcken och det är ett evigt lagande. Hon är brunstig för jämnan och min 4 åriga vallack "betäcker" henne dagligen. Vad gör man? Jag blir snart tokig! :devil:

Sv: Ang slakt av box, täcken mm mm

sära på sto och valack. nån av dom kan bli skadad när han betäcker henne. det är inte bra för stoets rygg och hon kan få infektioner. din valack kan bli sparkad mm.

Slaffa någon slags lekboll åt henne?

Ägaren till hästen hade antingen fått betala för den förstörda inredningen eller återställa den i det skick den var vid inflyttning. Detta kan inte räknas som normalt slitage på boxen.

Sedan hade jag faktiskt sagt upp hyresgästen. Det är varken hästens fel eller ägarens att det blivit så här får man förmoda men på din beskrivning så verkar hästen inte trivas i stallet plus att hon inte fungerar i flocken. Själv är jag ganska restriktiv med att ta in ston i mitt stall, erfarenheten har lärt mig att det som regel betyder mer stress i stallet och oreda i flocken. Vi har två valacker och ett gammelsto själva vilket fungerar utmärkt men ett sto till i den kombinationen är inte alltid så lyckat.

Vill du inte säga upp hyresgästen så dela av hagar, fundera ut om hon kan stå i en hörnbox och ev med boxgardin mot andra hästen, öka utevistelsen m m.

jag hade pratat med ägaren, och frågat om hon hade någon lösning, det går ju som någon annan skrivit att dela upp valacken och stoet, men då har du fortfarande bejymmret med slakten av boxen.

hade det varit jag så hade jag förklrat för ägaren att det är ohållbart att hästen sparkar sönder mitt stall, det hade jag aldrig accepterat.

Håller med Jeeves. I stället för att reta upp sig på hästen (vilket jag skulle göra :angel: ) så säg upp den inackorderingen.

Jag har också erfarenheten att ston i hage medför trassel. Dock har jag numera ett sto som faktiskt går med kompisens valack. Men jag håller ögonen på att hon inte inbjuder upp honom på ryggen när hon brunstar, hon är som en medelålders kärring kl 2 på natten på en dansbandstillställning.
Valackstackaren har dock inte ännu klättrat upp, men blir det så så måste vi sära på dem, i allafall under brunsten. Innan ngn av dem blir skadade.

Att ha ston i en hage och valacker i en annan har jag annars erfarenhet av att det fungerar.

lös krubba, lös saltsten, munkorg..

det verkar även som att hästen är mycket rastlös, är foderstaten uträknad för henne?

Jag kan tillägga att jag tycker inte alls om den här hästen och hon som äger den köpte den när den flyttade in. Hon stod tidigare i ett ridskolestall och vart hypernervös av att alla barn sprang in till henne. Nu är hon mest sur och jag litar inte alls på henne när jag ska ta på / av täcket. Hon högg mej i ryggen när jag hade min häst på gången, tur att jag hade tjock jacka. Den gången brann det så jag drog till henne med en piska, men det är ju ohållbart.

Jag måste ta och prata med denna tjej, kruxet är att jag har 2 inackorderingar och den andra är hennes syster och mamma, men man får försöka ta det på ett snyggt sätt. Jag tycker oxå att ett återställande av boxen är på sin plats, förmodligen tycker inte ägaren det.

Hon står inte i en hörnbox, men som sagt flyttar jag henne (vilket ägaren inte vill) så slaktar hon väl den boxen oxå och det vill jag faktiskt inte. Vi byggde klart stallet i höstas och just nu ser det ut som om det skulle vara 20 år gammalt :(

Till nästa vinter ska jag sära på dem om de står kvar, men jag har inte så stor plats att jag kan har 2 separata beteshagar under sommaren, tyvärr. En sak som är bra i hela skiten är att jag aldrig mer kommer att ta in ston som inackordering till mina 2 grabbar, ej heller boxslaktare. Man lär sig alltid något nytt.:crazy:

lös krubba, lös saltsten, munkorg..

det verkar även som att hästen är mycket rastlös, är foderstaten uträknad för henne?

De har inte räknat ut hennes foderstat exakt eftersom jag inte har fått hösilge och hö analys av dem jag köper grovfodret av. Men jag är tveksam till om det är det, hon är ju lika grinig som när hon käkade annat foder.

Jag kan tillägga att jag tycker inte alls om den här hästen och hon som äger den köpte den när den flyttade in. Hon stod tidigare i ett ridskolestall och vart hypernervös av att alla barn sprang in till henne. Nu är hon mest sur och jag litar inte alls på henne när jag ska ta på / av täcket. Hon högg mej i ryggen när jag hade min häst på gången, tur att jag hade tjock jacka. Den gången brann det så jag drog till henne med en piska, men det är ju ohållbart.

Jag måste ta och prata med denna tjej, kruxet är att jag har 2 inackorderingar och den andra är hennes syster och mamma, men man får försöka ta det på ett snyggt sätt. Jag tycker oxå att ett återställande av boxen är på sin plats, förmodligen tycker inte ägaren det.

Hon står inte i en hörnbox, men som sagt flyttar jag henne (vilket ägaren inte vill) så slaktar hon väl den boxen oxå och det vill jag faktiskt inte. Vi byggde klart stallet i höstas och just nu ser det ut som om det skulle vara 20 år gammalt :(

Till nästa vinter ska jag sära på dem om de står kvar, men jag har inte så stor plats att jag kan har 2 separata beteshagar under sommaren, tyvärr. En sak som är bra i hela skiten är att jag aldrig mer kommer att ta in ston som inackordering till mina 2 grabbar, ej heller boxslaktare. Man lär sig alltid något nytt.:crazy:
När man har både ston och val. i samma stall så måste man se till att man kan dela på dom. Stoet kan få skador för resten av livet och aldrig bli dräktigt tex. Valacken kan åka på ruggiga skador då han betäcker henne hela tiden. Verkligen inget att rekomendera.

Det värsta är att hon som äger stoet verkar inte bry sig fast hon betalat nästan 100.000:- för stoet och den fg ägaren har rätt att betäcka henne igen efter avslutad tävlingskarriär :confused:

Jag har försökt prata med henne, men hon bara skrattar fast jag säger att han är på henne dagligen. Det är hela tiden hon som inbjuder honom tills han kliver på. Hon backar upp mot hans huvud, stoppar in sitt huvud mellan hans ben. Han har inte varit så med andra ston, men denna dam brunstar jämnt. Det andra stoet bryr han sig inte om utan bara denna dam. *suck*

Jag hade särat på sto o valack GENAST!! (Jag tycker öht inte man skall ha blandflocker.) Sedan hade jag sagt upp hyresgästen och debiterat henne för det extra slitage hennes häst orsakat. Jag hade aldrig stått ut med att ha en häst som rev sönder i mitt stall.

Jag hade särat på sto o valack GENAST!! (Jag tycker öht inte man skall ha blandflocker.) Sedan hade jag sagt upp hyresgästen och debiterat henne för det extra slitage hennes häst orsakat. Jag hade aldrig stått ut med att ha en häst som rev sönder i mitt stall.

Önskar jag kunde sära på dem, me3n eftersom jag bor där det är snö får jag inte ner några stolpar för att avdela hagen just nu :mad:

Jag ska ta ett snack med dem men de verkar aldrig ha tid, jisses....

Tack för alla bra tips iaf, så snart tjälen går ur marken så får jag sätta upp fler stolpar och dela dem om de inte flyttat innan.

Definitivt ska hon ju stå för de materiella skadorna! När man hyr in en häst och räknar ut stallhyran, då är ju den uträknad på normalt slitade, om man ska räkna med helförstörd inredning skulle hyran ju bli väldigt hög! Har ni något i kontraktet om detta eller någon överenskommelse? Det såg jag till att meddela mina inhyrningar om direkt att de får stå för de skador hästen orsakar.

Hästen verkar ju mentalt sönder stressad. Ingen normal häst har ett sådant där allmänt konstant pillberoende som denna häst verkar ha. Hon ska ju tydligen ha någonting att peta på hela tiden.

Jag skulle säga upp inackorderingen. Det är för dig och dom andra hästarnas skull. Du kan inte ha en häst som sliter sönder hela boxen och pajar precis allting därinne + en massa täcken och tydligen allt den kommer åt. Låter som hästen skulle behöva stå i en ordentlig lösdrift med hästar som är totalt kolugna och inte reagerar på någonting. Dom kanske kan lära hästen att ta det lugnt och dra ner stressnivån.

Om man bortser från att hästen verkar vara fylld av överskottsenergi/stressad eller dylikt.
Hur ser ert kontrakt ut? Står det vad ni respektive hyresgästen ska stå för?

Vi hade en jävligt understimulerad häst i vårt stall som totalkvaddade boxen och sprängde staket men utan att vi tog betalt för alla skador och reprationer och det ångrar jag jättemycket idag, så mycket pengar! Ett slitage får man självklart räknar med men en slaktad box där hyresgästen inte ens erbjuder sin hjälp att återställa den, det hade jag inte tolerat idag.

Det är vansinnigt svårt relationsmässigt att säga upp en inackordering, men jag råder dig att göra det. Annars är risken att du ödar en massa onödig energi, och kanske tom blir bitter.
Det måste vara inackorderingens ansvar, att lösa denna hästs problem.
Och vad det kan vara, kan man ju bara spekulera i.
Ovan nämns en massa troliga orsaker.
Som stallägare får man tyvärr ofta finna sig i det mesta, utan att någonsin få ekonomisk ersättning om någonting tokigt händer.

Det värsta är att hon som äger stoet verkar inte bry sig fast hon betalat nästan 100.000:- för stoet och den fg ägaren har rätt att betäcka henne igen efter avslutad tävlingskarriär :confused:

Jag har försökt prata med henne, men hon bara skrattar fast jag säger att han är på henne dagligen. Det är hela tiden hon som inbjuder honom tills han kliver på. Hon backar upp mot hans huvud, stoppar in sitt huvud mellan hans ben. Han har inte varit så med andra ston, men denna dam brunstar jämnt. Det andra stoet bryr han sig inte om utan bara denna dam. *suck*

Det här skrämmer mig lite. Hon verkar inte bry sig om varken sin egen hästs eller dins häst välbefinnande. Jag skulle ha sagt till henne att
"endera försöker vi finna en lösning nu, eller så säger jag upp dig. Jag har inte plats, råd etc för att ha en häst som brunstar 24/7 och som min valack försöker betäcka och jag har inte heller det för en häst som river hela mitt stall. Jag har ingen som helt lust att betala för de ev skador som kan uppstå både på din och min häst. Endera slutar du skratta nu och inser problemet eller så får du leta en annan stallplats."

Hårt, javisst... Men jag har sett lite för mkt inom hästvärlden för att ha förståelse för någon som skrattar bort bekymren.
Stå på dig TS. Oavsett vad ni upptalat så tror jag inte att det finns något som säger att de har rätt att riva ditt stall.

Det låter som en häst som antagligen skulle fungera bättre på lösdrift i en stoflock. Jag skulle säga upp och kräva ersättning, alternativt höja hyran så mycket att den täcker boxslakten samt skilja valackerna och stona (är hon ensamt sto?).
Förra ägaren lär knappast bli glad när hon inte går att få dräktig p.g.a. bakterier valacken fört in i henne.
Blir hon lugnare av örter som tar ner värsta brunsttendenserna?
Aldrig hantera henne förutom uppbundet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka