C

caroline_star

Hur mkt salt rekommenderas det att ge till en häst i normal träning? Min häst äter nästan upp saltstenen så nu ska jag gå över till att ge det i fodret ist. Stället där jag köpte saltet på visste inte hur mkt jag skulle ge henne. det är ett halvblod på 8 år:bump::bump: Hur mkt mer ska jag ge henne de dagarna där jag rider henne och hon blir väldigt stressad. tex vid dressyrträning?

Vore tacksam för svar..
mvh carro:banana::banana:

Sv: Ang salt

Det beror ju helt på hur mkt hästen svettas. Saltet är ju till för att ersätta det Na som försvinner med hästens svett. Stora individuella skillnader finns.

Koksalt består till 40 % av Natrium. Underhållsbehovet för en 500 kg häst är ca 10 g Na vilket motsvarar 25 gram koksalt. Vid stark svettning kan man därför behöva ge en ansenlig mängd salt för att kompensera förlusten.

Hästarna brukar äta det salt de behöver om de har fri tillgång... Du kanske skulle prova något annat ridsätt om din häst blir stressad under dressyrträningen?

Ja de flesta gör det men det finns hästar som knaprar salt långt över sitt behov. Då är det bättre att man begränsar tillgången.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 448
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·
D
Foder & Strö Hej, jag läste inläggen ang. foder till het ponny. Vi har ett D-ponny sto, 8 år, i markarbetet är hon lite bekväm men när hon kommer...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: Silly
·
A
Foder & Strö Har ett halvblodsto (med mkt fullblod i) som är väldigt pigg ,aningen het men utan att just det är ngt problem tidigare men som nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 704
Senast: spindel_17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka