ang Röösli dressyrsadel

S

__Stilett__

jag lägger tråden här eftersom många rider i röösli.

jag har en röösli dressyrsadel. jag vet ingenting om den, jag gissar på att den är runt ca 15 år gammal. Hur vet man vilken bomvidd man har på den för det står inte på sadeln. Samma med sätet. Har försökt mäta sätet men är lite osäker på med måttet. Min är väldigt svängd. Är dom ngt nya modellerna ngt mer rakare? Är dom svåra att få tag på i vid bomvidd, tycker bara man ser normal bomvidd och en o en annan normal mot vid. Nu pratar jag inte om helt nya utan om begagnade.

jag skulle gissa på att jag en pilatus? för det är väl den som hängt med många år?

Sv: ang Röösli dressyrsadel

Har du någon bild?:)

Senast ändrad av en moderator:

det finns väl ett nr på sadeln?? kontakta röösli och fråga!:)

jag har sett enstaka vida, men dom har varit mer åt det normala hållet dom också..

nej, inget nummer. ingenting. (det har nötts ut, sadeln är sliten)
bara deras stämpel att det är en röösli.

Kan vara äldre än så...
är väldigt nöjd med sadeln iaf,,,
skulle gärna vilja ha en sådan igen, men hoppas på att finnare en ngt rakare bom i så fall, funderar på om dom är ngt mindre svängda ju nyare modellerna är...(svängda vet jag att dom är..men min är så himla svängd)

färgen är inte vacker nu...:D

20.jpg

8.jpg

Ska du sälja den så säg till...:angel:

Allvarligt, Röösli måste vara det bästa som har hänt hästvärlden...:D Älskar den jag har nu, men tyvärr får jag inte ha kvar den...:cry:

håller med, en av dom bästa sadlarna jag stött på. O hästarna verkar tycka om den också :laugh:

Finns det inget IDnr eller märkning kvar kan du mäta gradtalet isf.
Annars får väl spekulanter prova den på sina hästar eller komma till dig och mäta den.
Ang sätet så mäter du från mitten av sadelknappen till mitten av sätet. 46 cm= 18", 44/45 cm= 17,5", 43 cm= 17".
Några av de nya modellerna kanske är rakare, de har jag inte provat. Pilatus tror jag däremot har haft samma passform i iaf 10 år.
De jag har sett beg under åren har framförallt varit normal eller normal mot vid... Vid verkar inte vara så vanligt. Men deras vida bom är inte så bred ändå.

Det är bästa är ju att kontakta en ÅF eller tillverkaren och fråga vad de har för modeller som kan vara något för dig.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 426
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka