Ang. Rockard!

Mysaan

Trådstartare
Läste här någonstans men hittar inte tråden att man inte kan ha samma till shettis och storhäst vilket jag iofs förstod.

Men jag undrar kan man ha samma till c-ponny modell större och varmblod på 163 cm? Eller skiljer det för mycket på dem också?

Sv: Ang. Rockard!

Det bros väl på hur långa skacklar du behöver till dem.
Alltså hur långa dem är i kroppen och hur långa steg dem tar!

Det beror på om skaklarna kan justeras i längd, annars kan det bli otympligt långt för C-ponnyn. Men det GÅR nog. Sedan så kan det ju hända att en rockard för stor häst är bredare framtill än en ponnyvagn.

Nu är jag allt ifrån en expert, men när shettisens rockard gick sönder så använde jag C-ponnyns lätta rockard på shettisen & han tyckte till & med bättre om den! På c-ponnyn märkte man att denna vagn var felavvägd eftersom skaklarna lättade hela tiden, men den låg ju då helt perfekt på shettisen. Så det enda problemet borde ju vara hur vagnen är avvägd, den får ju inte bli för tung på ponnyn & inte för lätt på varmblodet.

Men som de andra säger, det beror ju på hur hästarna ser ut i kroppen & hur stora steg de tar. Även om det funkade utmärkt för mig & min shettis så var han lite väl långt bort, vilket kändes lite konstigt.

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Acto
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 261
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka