Ang ridning på ridbana.

Sv: Ang ridning på ridbana.

Mitt inlägg vänder sig främst till de "hästmänniskor" som slutat rida ute mer eller mindre och i 8 fall av 10 rider i paddock för att hästen "kan bli lite busig". Det kanske ingen här bör ta åt sig av, men oj vad jag känner många som resonerar så - trots att deras hästar nästan alltid är snälla som lamm. Det förlorar djuren på och särskilt unghästar tycker jag ska vara ute, inte instängda på ridbanor.

the_connemara skrev:
Kan ju bara hålla med. Och jag ser inte meningen med att rida på bana i början. Hur galen blir hästen om den blir farligare att rida ut på? Hur uppfostrad är den då? Visst, alla hästar är ju glada efter en vila men inte fasen slänger de en i backen?!? Då kan man ju undra.
:bow: :bow: :bow:

the_connemara skrev:
Varför är det säkrare att rida hästen på inghägnat område?

Ni som väljer att rida första dagen/dagrana/veckorna på bana efter vila, varför gör ni det?

Jag rider öht inte de första 1-3 dagarna efter vila, utan då longerar jag bara och promenerar ut i skogen med hästen :)

Mia_R skrev:
Man ramlar inte lättare av för att man rider ute, utan det är för att om man ramlar av är riskerna för olycka mindre. Själv har jag aldrig varit rädd för att ramla av någon häst och det händer ibland oavsett om jag rider på bana eller ute. :cool:

Här säger du: man ramlar inte av lättare ute. Varför är det då säkrare att rida på bana de första gångerna? Isf menar du ju att det är lättare att ramlaa av ute... För annars borde man ju alltid rida på bana eftersom det är säkrare om man ramlar av (håller jag fullständigt med om såklart).

Mia_R skrev:
Ser inget fel i att vara förutseende när man hanterar hästar, lika underligt påstående att man skulle vara rädd för att ramla av för att man använder hjälm. :smirk:

Visst ska man vara det. Tror man att hästen beter sig så mkt värre bara för att den vilat så bör man ju rida på bana (eller uppfostra hästen?) för att inte riskera ngn skada om man flyger. Frågeställnigren är dock VARFÖR skulle hästen bli farligare att rida ut på efter en vila? HUR tar den ut sin överskottsenergi så att du flyger av?

Sara-Ida skrev:
Mitt inlägg vänder sig främst till de "hästmänniskor" som slutat rida ute mer eller mindre och i 8 fall av 10 rider i paddock för att hästen "kan bli lite busig". Det kanske ingen här bör ta åt sig av, men oj vad jag känner många som resonerar så - trots att deras hästar nästan alltid är snälla som lamm. Det förlorar djuren på och särskilt unghästar tycker jag ska vara ute, inte instängda på ridbanor.

:bow: Oxå det jag menar.

Trix skrev:
Jag rider öht inte de första 1-3 dagarna efter vila, utan då longerar jag bara och promenerar ut i skogen med hästen :)

Menar de fösrsta gångerna du sitter på hästen. Annars håller jag med. Hellre göra ngt annorlunda än att harva runt i skritt på en bana första passet efter en vila.

Ny fråga som belyser min ursprungfråga lite mer.

Va är det för skillnad om häst har vilat länge och bara ska skrittas igång elller om den vilat ett kortare och kan travas? Skrittas hästen på banan då med?

the_connemara skrev:

Ni som väljer att rida första dagen/dagrana/veckorna på bana efter vila, varför gör ni det?

Det är helt enkelt säkrare eftrsom, om det händer något, och hästen sticker så är risken mindre att den t.ex. springer ut på en väg, eller stick iväg på annat håll och skadar sig, framförallt om ryttaren åker av och man inte vet vart hästen tar vägen, därför är det säkrare att rida på inhägnat område, hästen kan inte sticka någonstans, om den inte spränger/hoppar över staketet vill säga.

För att dom två första dagarna efter vila är ofta hästen lite extra laddad och har en del överenergi och blir därmed också spralligare än normalt.

*KL*

Liten spinoff men jag blir LIKA fascinerad varje gång jag läser om att hästen blir mer tittig/busig/sprallig/tossig när den vilas och därför ökar risken att få markkänning. Dvs att överenergin gör att man undviker att rida ut, eller betslar upp etc första tiden.

MEN.. ska inte en överenergisk häst vara lika lydig ändå? Jag accepterar mer 'turbo' i mina när de stått, och att de visar att de är pigga. Men jag vill inte veta av olydnad, och absolut inget bockande/skuttande/spökletande/etc.

Jag var ut idag med bägge mina, red valacken och hade treåringen som handhäst. De har stått läääänge och är milt sagt överenergiska och far som skållade troll i hagen. Och visst märktes det att de var pigga, unghästen visste inte till sig till en början och både gick på bakbenen och studsade på stället, och valacken var inte mycket bättre han. Men EN tillsägelse och sen var de bra. Visst fanns det energi i stegen, och visst märktes det att de var laddade. Men det skrittades lugnt på lång tygel och höll sig i skinnet, gjordes halt på röstkommandon och så vidare.

Varför ursäkta olydnad för att hästen är (över)energisk??

Matilda_o_Bonita skrev:
Det är helt enkelt säkrare eftrsom, om det händer något, och hästen sticker så är risken mindre att den t.ex. springer ut på en väg, eller stick iväg på annat håll och skadar sig, framförallt om ryttaren åker av och man inte vet vart hästen tar vägen, därför är det säkrare att rida på inhägnat område, hästen kan inte sticka någonstans, om den inte spränger/hoppar över staketet vill säga.

För att dom två första dagarna efter vila är ofta hästen lite extra laddad och har en del överenergi och blir därmed också spralligare än normalt.

Senare i tråden så sa jag att jag inte ville ha svar som "om hästen kommer lös, springer ut på en väg" eftersom det inte vad det saken gällde eg. Förmulerade mig lite för enkelt i början och la till lite senare i tråden men förstår om du inte läst det ;)

Så "spralligare än normalt" betyder då att du känner dig tivngar att rida på bana för att du riskerar att åka av om du rider ut? Om det nu gällde dig o dina hästar. Vad isf är "spralligare än normalt"?

Alexandra_W skrev:
*KL*

Liten spinoff men jag blir LIKA fascinerad varje gång jag läser om att hästen blir mer tittig/busig/sprallig/tossig när den vilas och därför ökar risken att få markkänning. Dvs att överenergin gör att man undviker att rida ut, eller betslar upp etc första tiden.

MEN.. ska inte en överenergisk häst vara lika lydig ändå? Jag accepterar mer 'turbo' i mina när de stått, och att de visar att de är pigga. Men jag vill inte veta av olydnad, och absolut inget bockande/skuttande/spökletande/etc.

Jag var ut idag med bägge mina, red valacken och hade treåringen som handhäst. De har stått läääänge och är milt sagt överenergiska och far som skållade troll i hagen. Och visst märktes det att de var pigga, unghästen visste inte till sig till en början och både gick på bakbenen och studsade på stället, och valacken var inte mycket bättre han. Men EN tillsägelse och sen var de bra. Visst fanns det energi i stegen, och visst märktes det att de var laddade. Men det skrittades lugnt på lång tygel och höll sig i skinnet, gjordes halt på röstkommandon och så vidare.

Varför ursäkta olydnad för att hästen är (över)energisk??

Ibland e du bara så klockren :smirk: Jag blir oxå fascinerad av detta fenomenet och undrar oxå vad folk eg tillåter sina hästar att göra "bara för att..." Precis som det där "min häst kan inte gå i form i skogen BARA FÖR ATT han är okoncentrerad" Men GÖR ngt åt det då? :confused:

Det var inte alls ngn spinoff, det är det tankesättet jag har själv och som jag vill att åtm NGN annan ska ha. Tycker det verar tokigt annars :crazy:

*knapplån

Jag får en känsla av att the_connemara vill att vi ska tycka det är faligt att rida ut med dem när de är nya. Men nej, du behöver inte ifrågasätta oss när vi säger att det inte spelar någon roll.

Huvudsaken är att det är lättare att få tag på hästen igen om man skulle trilla av på ridbanan än på öppen mark. Det känns väl säkrare om den trafikerade vägen inte låg i närheten om hästen skulle bli skrämd vid uteritt... DET är väl huvudsaken med s.k "farliga" uteritter, en del hästar tycker det är läskigt med skog och tror att de ser spöken.

the_connemara skrev:

Om man ramlar av så är man ju på ett inhängnat område. Då är det inte samma risk att hästen skulle springa iväg och kanske skada sig, om den inte hoppar över staketet dåra.

LionQueen skrev:
*knapplån

Jag får en känsla av att the_connemara vill att vi ska tycka det är faligt att rida ut med dem när de är nya. Men nej, du behöver inte ifrågasätta oss när vi säger att det inte spelar någon roll.

Huvudsaken är att det är lättare att få tag på hästen igen om man skulle trilla av på ridbanan än på öppen mark. Det känns väl säkrare om den trafikerade vägen inte låg i närheten om hästen skulle bli skrämd vid uteritt... DET är väl huvudsaken med s.k "farliga" uteritter, en del hästar tycker det är läskigt med skog och tror att de ser spöken.

Ehum... :crazy: Du har nog missförstått mig totalt... Vad tolkade du som att jag skulle tycka det var farligt att rida ut nya hästar? Jag tar ut alla hästar i skogen direkt om inte ngn har ngt att invända (ägare osv). Det knappt ridna ungstoet som är så in i h*lvete pigg i busig (inte ens lärt sig bete sig än) tar jag ut i skogen även om hon inte gått på hela sommaren. Nya "knäppa" hoppston (gammelhingsten har fått ngra som ägarna vill ska ridas) som då betet sig som om de gått med martingal o pessoa hela livet rider jag med tränsbett o engelsk nosgrimma. Är det att "tycka det är farligt att rida ut med dem när de är nya"?

"Endel hästar tycker det är läskigt med skog och ser spöken" Och då slänger de av dig? Varför är skogen farlig? Vad är naturligast för en häst: gå ute eller gå på ridbana? Varför?

Har skrivit tidigare i tråden att jag inte vill ha svar om trafik o lösa hästar men de missade du säkert om du inte läste allt ;)

lolouice skrev:
Om man ramlar av så är man ju på ett inhängnat område. Då är det inte samma risk att hästen skulle springa iväg och kanske skada sig, om den inte hoppar över staketet dåra.

Frågeställningen gällde inte det, skrev det senare i tråden så det missade du säkert om du inte läst allt.

Du formulerar frågan fel, jag rider ut på mina hästar. Du undrade varför folk väljer att rida på ridbana och jag svarade att antagligen för att om man ramlar av så kan hästen inte sticka någonstans och komma till skada eller orsaka en olycka. Känns som om jag måste skriva med fetstil, stora bokstäver och överstrykningspenna för att du ska se vad jag skriver. :smirk:

the_connemara skrev:
HUR tar den ut sin överskottsenergi så att du flyger av?
Oj, har du varit med när jag ramlat av en uppspelt häst? Sist jag ramlade av var när jag red jakt för 1.5 år sedan och hästen tvärnitade på ett dike, inte visste jag att det berodde på att jag red på bana och var livrädd för att hästen hade stått några dagar. Gången före det var när jag var ute och galopperade barbacka i snön på mitt dräktiga sto tillsammans med en annan häst och hon skyggade. Visste inte om att det var ridbana som vi red på och att jag satt livrädd och klamrade mig fast. Trodde det var på ett fält vid ett skogsbryn och att magen var ganska rund på henne så jag satt sämre kvar. :angel: Konstigt, jag som hoppat och jagat kossor till häst barbacka i bara grimman, inte visste jag att jag var en sån rädd skit att jag inte vågade rida ut av rädsla för att ramla av. :smirk: Bäst jag slutar med fasta terränghinder och mina galopper över fälten med tårarna rinnandes efter kinderna, trodde jag hade kul men det var nog rädslan och inte luftvindarna som blötte mina kinder. Bäst jag slutar rida barbacka när jag ändå är i gång. :rofl: Märkligt, jag som alltid förespråkat att man ska rida ut rider tydligen stick i stäv med mina egna råd. :o Vilken tur att jag inte visste om det tidigare eftersom jag brukat rida ut på min krutdurk barbacka oavsett om hon stått eller ej. :eek:

Vad är det du vill ha ut av den här tråden egentligen? Först trodde jag det bara handlade om nyfikenhet, men nu börjar det kännas som att du vill ifrågasätta och kritisera oss som väljer att rida på banan ibland av säkerhetsskäl.
Vad spelar det för roll för dig om jag väljer att rida på banan 20 minuter när jag sitter på en ny eller orastad häst innan jag ger mig ut i skogen? Är det så svårt att förstå att vi alla har olika förutsättningar och inte tänker likadant? För dig kanske det fungerar bäst att rida ut i skogen, men det är inte säkert att det fungerar bäst för mig i mitt stall. Alla kanske inte har hunnit så långt att dom har kontroll på hästen när den är pigg och orastad? Alla kanske inte är tillräckligt modiga för att känna sig trygga på en främmande häst?
Själv skulle jag aldrig sätta mig och rida längs riksvägen där långtradare dundrar förbi i 90 på en unghäst eller en häst jag inte känner, helt enkelt för att jag inte vill riskera mitt liv bara för att hästen absolut inte ska gå på bana. Jag förstår överhuvudtaget inte motståndet mot att rida på bana, när jag tränat som mest har jag ridit på banan ca 4 ggr/vecka och 2 ggr/i skogen eller ute längs vägarna, helt enkelt för att det är på banan jag kan arbeta som bäst (fast det är ju en helt annan diskussion ;) ).
Sen tycker jag att det är sorgligt om det går så långt att man aldrig vågar rida någon annanstans än på banan, men jag trodde inte att det var det den här diskussionen handlade om.

the_connemara skrev:
Menar de fösrsta gångerna du sitter på hästen. Annars håller jag med. Hellre göra ngt annorlunda än att harva runt i skritt på en bana första passet efter en vila.

Ut i skogen, inte på stigar eller vägar, utan rätt ut i bushen :)
Då får hon fullt sjå att hålla reda på var hon ska sätta fötterna...och dessutom är det bra uppmjukning för musklerna

Aldrig öppna ytor med slät mark, typ fält, eller ridbanan för då är chansen (eller risken hur man nu ser det) att jag får mig en resa som heter duga...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama