Ang ridning på ridbana.

the_connemara

Trådstartare
Varför är det säkrare att rida hästen på inghägnat område?

Ni som väljer att rida första dagen/dagrana/veckorna på bana efter vila, varför gör ni det?

Sv: Ang ridning på ridbana.

Av den enkla anledningen att om man skulle ramla av så behöver man inte vara orolig att hästen ska springa ut på ex.vis trafikerade vägar. Sen skulle jag inte rida på ridbana vid igångsättning efter konvalecens och inte heller sitta i veckor, utan det är första dagen/dagarna möjligtvis. Beror på vad det är för häst, en del rids det ut direkt på och då helst i sällskap med andra.

Som jag ser det så den säkerhet man har på en ridbana är dels att om man ramlar av så har man större chans att få tag på hästen innan den lös råkar ut för en olycka. Och så har man mindre 'störningsmoment' på en ridbana. Färre uppflaxande fåglar, läskiga stenar, bilar, hästätande snöhögar/soptunnor/jakttorn/vedtravar/vad det nu är. Dvs mindre risk att hästen reagerar oförutsett och man trillar av.

Fast jag har inte ens en ridbana, och jag rider in unghästar ute efter (otrafikerad) väg i skogen. Utan medhjälpare. Så för mig sitter säkerhet i hantering, att grunderna som hästen lärt sig sitter och att läsa hästen. Och att ha sådan balans att man klarar vad nu hästen kan tänkas hitta på när den ser det där hästätande monstret eller den där fågeln flyger upp. Men jag kan ändå förstå varför folk känner sig säkrare innanför staket...

Mina hästar är ju vana att 99.9% av tiden gå i skogen, och är mer 'spattiga' på ridbana/ridhus. Där finns ju sådana lääskiga saker som hästätande bokstavsskyltar på väggen, och det kan ju stänka upp grus på väggen/staketet och det är ju anfallsljudet för en hästätande bergspuma, det vet ju alla :devil:

Men allt handlar ju om tillvänjning. Att mina skyggar för ridhusbokstäver men inte bryr sig om en stor fågel som flaxar upp framför dem (och får mattes hjärta att hoppa över två slag i rena chocken) är ju inte för att de egentligen är mer rädd för bokstaven B i ridhuset än en uppflygande fågel under nosen, utan för att de är mer vana med uppflygande fåglar än bokstaven B på väggen.

Och valacken var rädd för ALLT ute i början. Elskåp, soptunnor, snöhögar, skuggor, djur, postlådor, jakttorn, plogkäppar, jägare etc etc. Men han vande sig och nu är han eg bara rädd för SKIDÅKARE. Jag har aldrig lyckats övertyga honom om att de konstiga varelserna inte äter hästar till frukost ;)

Och efter tre hoppträningar (1 ggn/vecka) så var ridhusbokstäverna helt ofarliga med. Men de är säkert lite läskiga ett tag när vi kommer i ridhus igen (inte sett insidan av ett sådant sedan i september)

Senast ändrad:

the_connemara skrev:
Visst gör det. Av ryttaren skulle jag vilja påstå. Någon som håller med?

Att det är ryttaren som ska vänja sig vid postlådor, elskåp, djur osv? Isf håller jag generellt inte med. Visst finns det ryttare som är räddare än hästen. Men det finns också hästar som även med en filbunke till ryttaren på ryggen är rädd för och reagerar på en hel massa saker, just för att HÄSTEN inte är van med de där sakerna.

Min valack t ex kan fortfarande skygga för saker som för mig är helt obegripliga. En skugga som ser konstig ut, en snöhög som tydligen hyser arabätartroll etc. Men jag är inte ett dugg rädd att han SKA skygga för saker, och jag är inte så bekymrad när det händer heller.

Unghästen är jag heller inte orolig ska reagera. Jag vet att hon kan, men det tar vi när det händer. Och hon kan reagera på förväntade saker, och hon kan reagera på konstiga snöhögar (dvs som jag inte alls förväntat mig), likväl som hon helt kan låta bli att reagera på saker som JAG ställt in mig och förväntar att hon ska reagera på. Det handlar mer om psyke än något annat när det gäller valacken, och i unghästens fall om att hon är ung, grön och ovan (otillvänjd).

Men om jag satt och var livrädd och tittade efter faror så visst skulle båda hästarna hitta MYCKET MER att bli rädd för. SÅ det kan bero på dålig ryttartillvänjning, men hela svaret ligger inte där.

Alexandra_W skrev:
Att det är ryttaren som ska vänja sig vid postlådor, elskåp, djur osv? .

:D

Menar inte heller att HELA tillvänjningen ligger hos ryttaren men jag tror iaf det ligger mycket mer i det än vad de allra flesta vill inse.

Och varför är hästen rädd från början? Den är inte van. Varför är den inte van? Den har gått på ridbana eller alt aldrig fått följa med ut. Vad är eg mest naturligt för hästen, promenera i en skog elelr gå runt på en sandplätt? Varför väljer vi då så ofta det onatruliga? Varför känner vi oss säkrare där? Förutom då inte springa lös häst, jag tro många skyller på det och eg menar "jag trillar inte av lika lätt" även om de kanske inte vill säga det.

Om vi säger så här? Var känner du dig säkrast på en häst? Ridbana eller skogen? Generellt. Dvs var väljer du att rida en knepig (men ingen avkastare för vi tar bort termen "inte ha lös häst på väg", det är inte den jag vill åt i denna tråden) häst den första gången? Varför?

Om du nu ska rida en ny/busig/ung häst och inte har tillgång till ridbana, vad gör du då? Rider du aldrig hästen då? Vad får dig att "våga" om du nu är rädd för att rida utanför staketet?

Återigen, skippa diskusionen om lösa hästar på väg, jag var otydligt från början förlåt (inget ont till första som svarade ;) ).

the_connemara skrev:
:Om vi säger så här? Var känner du dig säkrast på en häst? Ridbana eller skogen? Generellt. Dvs var väljer du att rida en knepig (men ingen avkastare för vi tar bort termen "inte ha lös häst på väg", det är inte den jag vill åt i denna tråden) häst den första gången? Varför?

Om du nu ska rida en ny/busig/ung häst och inte har tillgång till ridbana, vad gör du då? Rider du aldrig hästen då? Vad får dig att "våga" om du nu är rädd för att rida utanför staketet?

Om du behöver fråga MIG om det läste du nog inte mitt inlägg? ;)

Jag har ingen ridbana. Jag rider in unghästar ensam ute efter väg i skogen. Jag SKULLE kunna rida dem i hagen första gångerna, men om jag så hade ridhus och hela baletten skulle jag ÄNDÅ rida in dem i skogen.

Jag känner mig lika säker oavsett om det är ridbana eller skog. Och har aldrig varit och kommer nog aldrig bli rädd att rida utanför staket heller.

Så, jag har haft/har både ung/busig/ny häst, och de rids ute i skogen, för jag har ingen tillg till ridbana.

Jag tar emot 'problemponnyer' och inridningsponnyer ibland. Jag rider dem med i skogen första gången.

Lugnt, du har åsikter som jag i de frågorna så de riktade sig mer till andra som kan diskutera emot lite. Orkade bara inte byta svarsknapp, ville ju citera din ryttarinvänjning :p

the_connemara skrev:
Varför är det säkrare att rida hästen på inghägnat område?

Ni som väljer att rida första dagen/dagrana/veckorna på bana efter vila, varför gör ni det?
För att:
1 Det finns mindre läskiga saker att titta på och bli rädd för på banan, mindre risk att möta traktorer, lastbilar mm, plus att det är lättare att jobba effektivt och bli av med överskottsenergi.
2 Om man skulle ramla av så är det lättare att fånga hästen och ingen risk att den springer ut på trafikerad väg
3 Om hästen sticker kan jag bromsa den i staketet

Min egen häst rider jag lika gärna ut på när hon sätts igång efter vila för henne känner jag så väl, men hästar som jag inte känner rider jag helst på bana iaf 20-30 min innan jag ger mig ut på vägarna. Skulle kanske vara skillnad om jag hade otrafikerade vägar i anslutning till stallet, men som det är nu måste jag korsa riksväg 83 om jag rider åt ena hållet och järnvägen åt det andra vilket innebär stora risker att nåt ska hända om man sitter på en pigg och orastad häst...

En häst är dock alltid en häst och hur mycket man än vänjer den så kan det hända plötliga saker som får hästen att reagera. Och är man på en ridbana så kommer hästen förmodligen inte lika långt, som om man är ute.

1. Tappar man kontrollen över hästen blir risken mindre att man krockar med bilar eller springer ner sig i ett kärr. Ramlar man av är hästen instängd. (risken är ju större att något sådant kan hända om hästen stått ett tag (för en del hästar iallfall)..

2. Om jag haft en ridbana....Om hästen stått ett tag kan den ha extra energi som kan aktiveras vid retning såsom bilsläp, fladdrande presenningar etc. Eller helt enkelt går hon letar efter något få bli lite rädd för bara för att hon tycker det är kul få komma ut ridas igen.

Min häst är rätt cool o jag har nära till skogen med lite trafik så för min del kan jag ju lika gärna rida ut egentligen (och jag har ju som sagt ingen ridbana-...). Men många hästar kan ju bli fjolligare bara för att de tycker det är trist gå på ridbanan.

När jag hade hästen på ridskola innan red jag aldrig ut efter en vilodag för då visste jag att jag skulle få en trist tur...var tvungen rida genom samhälle, bland bilar o cyklar o då ville man inte ha en orastad häst...Känner mig inte sämre för det.

Skulle aldrig börja rida min häst på ridbana. Tycker att det isfll är mycket bättre att skritta ut en sväng om hästen har stått. Måste säga att tycker att aldeles för få hästar får ha kul ute i naturen!

Bullfia skrev:
Om hästen stått ett tag kan den ha extra energi som kan aktiveras vid retning såsom bilsläp, fladdrande presenningar etc. Eller helt enkelt går hon letar efter något få bli lite rädd för bara för att hon tycker det är kul få komma ut ridas igen.

var tvungen rida genom samhälle, bland bilar o cyklar o då ville man inte ha en orastad häst...Känner mig inte sämre för det.

Inget svar direkt till dig men du hade bra saker att citera ;)

Om vi tar första delen. VAD gör hästen för hemskt när den är orastad som den inte gör annars? Gör den saker som gör att ni känenr er osökra på om ni ska åka av eller tappar kontrollen? Varför gör hästen så?

Senare delen ang samhällen o cyklar... Har funderat mer på det sedan jag flyttade till Lund. Deras ridskola ligger mittemellan två stora vägar. De får rida på cykelbanor/bilvägar från att de sätter första hoven utanför stallplan. Visst, de hästarna är väl vana (om de nu inte bara rider i sitt ridhus) men varför kan inte andra hästar vänja sig?

Är det bara jag som tar de första lugna turerna efter vila som miljöträning på yngre hästar och passar på att ställa dem inför allt de inte sett/varit rädda för tidigare? Då får de dessutom tänka lite utan att man tar på kroppen om de inte är igång o de blir på så sätt lugnare utan att ansträngas för mkt. Är jag helt ensam om det?

mazarein skrev:
Skulle aldrig börja rida min häst på ridbana. Tycker att det isfll är mycket bättre att skritta ut en sväng om hästen har stått. Måste säga att tycker att aldeles för få hästar får ha kul ute i naturen!

Kan ju bara hålla med. Och jag ser inte meningen med att rida på bana i början. Hur galen blir hästen om den blir farligare att rida ut på? Hur uppfostrad är den då? Visst, alla hästar är ju glada efter en vila men inte fasen slänger de en i backen?!? Då kan man ju undra.

Jag rider ut nästan varje dag, speciellt när det inte finns ridbana så här på vintern (den är gömd i all snö). Trots att hästen jag rider är mer van att gå ute så hoppar han till för saker oftare då än när vi rider i paddocken, fråga inte varför... :P

Det är väl upp till var och en att känna var man klarar av en pigg och hypertittig häst efter några veckors vila. Känne rman att hästen kan slappna av mer hemma i paddocken så ser jag inget fel i att börja att rida där.

Själv skulle jag nog rida ut, för jag tycker det är så trist att skritta runt i en paddock.

shampiz skrev:
En häst är dock alltid en häst och hur mycket man än vänjer den så kan det hända plötliga saker som får hästen att reagera. Och är man på en ridbana så kommer hästen förmodligen inte lika långt, som om man är ute.

Visst är de alltid hästar, jag ifrågasätter om deras rekationen är så fraliga att man måste sätnga in sig. Får då vill jag bara ha ett erkännande "jag är rädd att flyga av min häst o känne mig säkrare på bana de första gångerna. Sedan vågar jag rida ut".

Ist för "hästen är lugnare på bana, där är det ingen fara om man trillar av." Varför skulle du åka av? Vad gör hästen som får dig att åka av bara för att den är orastad?

eliis skrev:
Det är väl upp till var och en att känna var man klarar av en pigg och hypertittig häst efter några veckors vila. Känne rman att hästen kan slappna av mer hemma i paddocken så ser jag inget fel i att börja att rida där.

Visst är det så, man ska alltid göra det man själv känner sig säkrast med, då blir det oxå säkrast.

Vad jag stör mig på är attityden. "Min häst är så pigg så det går inte att rida ut". Samma attityd som de som säger "Min häst går inte att jobba i skogen för han är så pigg/okoncentrerad" eller liknande....

Det är ALDRIG någon som ifrågasätter sin egen tidigare ridning och uppfostran av hästen, hästen ÄR sådan bara...

the_connemara skrev:
Vad jag stör mig på är attityden. "Min häst är så pigg så det går inte att rida ut". Samma attityd som de som säger "Min häst går inte att jobba i skogen för han är så pigg/okoncentrerad" eller liknande....

Det är ALDRIG någon som ifrågasätter sin egen tidigare ridning och uppfostran av hästen, hästen ÄR sådan bara...

Exactly. visst ska man tänka på säkerhet, men skilj det från rent katastroftänkande som många ryttare ägnar sig åt. Tänk om hästen.... vad händer om det och det fladdrar upp... tänk om vi möter en bil... etc. Sådana spänningar överförst DIREKT till hästen. Det handlar om att lära sig att slappna av och vara ledare, inte lika ängslig som hästen.

Om min häst har ruskigt stor överskottsenergi brukar jag jaga omkring den lite i hagen/paddocken först - det tycker hon f ö är ballt - men annars gillar jag när jag har energi att ta av. Rid ut mer - låt hästarna slippa dessa tråkiga maneger och ridhus och ensidiga träningspass om det inte är nödvändigt. Det är super träning att gå över stock och sten och varför skulle hästen fara iväg bara för att den är ute i skogen? Skulle gissa att det i de flesta fall rör sig om rena glädjeskutt!

Och vad är det som gör det till en större risk att trilla av om man rider ut?
Ingen? Att folk väljer att rida en okänd häst eller en häst som stått en längre tid på en ridbana tycker jag hör till säkerhetstänkande och inte att man skulle vara rädd. Man ramlar inte lättare av för att man rider ute, utan det är för att om man ramlar av är riskerna för olycka mindre. Själv har jag aldrig varit rädd för att ramla av någon häst och det händer ibland oavsett om jag rider på bana eller ute. :cool: Jag föredrar att rida ut i sällskap om det är en ny häst som jag inte är bekant med eller en unghäst som jag inte vet hur den reagerar. Ser inget fel i att vara förutseende när man hanterar hästar, lika underligt påstående att man skulle vara rädd för att ramla av för att man använder hjälm. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama