Sv: Ang pris på huskatter
Ja, jag låter det bara bli kattungar när jag vill ha dem för egen del.
Sedan så ger jag P-piller eller kastrerar katthonan.
Så det blir inga "alla" kattungar alls.
De som föddes döda var verkligen önskade.
Så vi var väldigt ledsna.
Det fungerar inte så bra.
Då det är svårt att få dem att stanna kvar.
Bäst fungerar de som är födda i stallet.
Vi fick 2 kattungar utifrån förra året.
En lagårdskatt och en huskatt.
Lagårdskatten är kvar och huskatten sprang tyvärr bort.
Hur gör du för att bestämma vem som blir pappa till kattungarna? Fast du kanske har en egen hankatt? Hur gör du då för att hindra honom från att springa runt i området och göra fler kattungar?
Jag har dock haft bra erfarenheter från att ta hem vuxna stallkatter. Fast ena gången så fanns det inga katter tidigare på gården och andra gången så fanns det bara en. Det kan ju vara annorlunda om det redan finns fler katter risken är kanske att de inte kommer överens.
Om du behåller alla kattungarna (ibland så blir det ju 5-6 stycken) och inte skänker bort överskottet så blir läget lite annorlunda.
*Sen lite allmänt*
Jag gillar djur men är ingen kattmänniska. Jag skulle tex aldrig skaffa katt själv. Men blir ändå fundersam på hur katterna blir behandlade.
Jag har också varit i många stall där det avlas för "husbehov". Många gånger får dessa stallkatter p-piller. Det brukar fungera så där. Oftast så får dessa katter minst en kull om året ändå, oftast fler.
Men när dessa katter får kattungar så behåller stallägren en kanske två katter, resten ger han/hon bort. Anledningen till att man behåller några kattungar är för att det brukar alltid vara en viss åtgång på stallkatterna. Vissa blir tex överkörda, sjuka och måste avlivas eller så bara försvinner de.
Själva aveln är ju inte det minsta kontrollerad. Vill man inte veta vem som är pappa till kattungarna? Om man vill ha riktigt bra råttjägare vill man inte då att pappan skall vara en riktig hejare på att fånga råttor?
Att höja statusen på katter är ett absolut måste. Hur många gånger har man inte varit med om folk som säger "det är ju bara att skaffa en till de kostar ju inget". Att få upp priserna tror jag absolut är ett steg i rätt riktning. Att katterna skänks bort eller säljs för en symbolisk summa är klart en av orsakerna till kattens låga status. Sen betyder det inte att alla som har fått en katt eller köpt den billigt är dåliga kattägare och inte bryr sig om sin katt men risken att en gratiskatt hamnar hos fel person är bra mycket större än en katt för flera tusen.
Att medvetet låta sin katt bli dräktig för att sedan sälja kattungarna för en hundralapp är förkastligt. Förstår faktiskt inte hur man kan kalla sig kattvänn samtidigt som man handlar på ett sätt som fortsätter att bibehålla kattens låga status.
Mvh
Tora