ang. "orolig o rädd" tråden

C

coscos

ang. \"orolig o rädd\" tråden

vet inte om tråden ligger rätt men flytta gärna)

hur f#n kan det vara "lagligt" eller inte olagligt att våldta en häst eller ett annat djur???????

Re: ang. \"orolig o rädd\" tråden

Det fattar inte jag heller. Men egentligen - hur går det att bevisa att det var "våldtäkt" eller att bevisa något överhuvudtaget OM man nu inte lyckas fota i just precis rätt sekund och jag går i alla fall inte alltid omkring med en kamera runt halsen.

Oskyldig till motsatsen bevisas. :smirk:

1. det är fortfarande inte våldtäkt
2. djuret tar inte skada av det
3. det går inte att bevisa

tar djuret skada
träder djurskyddslagen in.

Skall tidelag göras olagligt igen så är det en politisk fråga.
Bevis kommer fortvarande att krävas.
Vad man kan göra idag om man har bevis är att polisanmäla för djurplågeri, om man har tur kommer förövaren utsättas för en obehaglig o utpekande rättegång där rätten skall ta ställning till om det är djurplågeri.
PL

och jag hävdar fortfarande att man även måste kriminalisera annat nyttjande av djur
om man kriminaliserar tidelag.

Vem har sagt att lagstiftning måste vara logisk?
Vi lär nog inte få se någon ny lagstiftning mot tidelag.
PL

vaddå det måste ju vara våldtäkt om inte personen äger djuret!!

möjligen egenmäktigt förfarande
eller olovligt brukande

men aldrig våldtäkt
(och mår en häst så illa av en manspenis
så försvarar den sig nog) :smirk:

Om djuret skadas så är det djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen.

Om djuret inte skadas så är det tillåtet om du äger djuret eller har ägarens tillstånd.

Men det viktiga är inte vad vi kallar det utan det är olagligt att skada djur! Räcker inte det?

Nej jag tror inte att det räcker, det är inte en fråga om djur skadas eller inte, folk tar det här på ett helt annat mer känslomässigt plan därav jämförelsen med våldtäkt på människa.
PL

Du fick mig just att inse en sak. Det är kanske inte hästen som skadas värst känslomässigt utan hästens ägare! Det kanske i sig är ett argument för att skärpa lagen? Så har jag inte tänkt innan.

Det finns en sak man kanske bör tänka på. Under en våldtäckt så använder personen som angriper mycket våld, men under sexuellt utnyttjande använder man inte lika uttalad våld, angriparen håller bara fast den andra personen ( eller hästen ). Om en man håller fast hästen och sätter på den så räknas det nog som sexuellt utnyttjande.

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt, men jag förstår inte att det kan vara så fruktansvärt obehagligt för djuret heller. Visst har djur känslor, men jag tror att människor överför alldeles för mycket av det till sina djur.
Om jag skulle bli våldtagen så skulle jag bli kränkt och må dåligt psykiskt. Sex har jag ju bara med min man som jag älskar djupt, men djurs synsett på sex är ju inte som vårt. De älskar inte varandra på samma sätt som vi och de har sex med vem som helst. Därför tror jag att om mannen ifråga inte skadar hästen fysiskt ,så mår den nog inte sämre eller mycket sämre än om det hade varit en hinst istället för en människa.

du är sjuk... hästen lider fatta det! stackars hästar... :(

Jag säger som i den andra tråden
våldtäkt är ett mänskligt ord som hör mänskligheten till.
Djur har definitivt inte samma syn på sex som människor och de är inte heller emotionella på samma sätt som vi är.
:smirk:

Kan du bevisa att hästen lider?
Jag kan inte bevisa att hästen inte lider
men jag har anledning att tro att den inte gör det.
En manspenis är en fis i rymden jämfört med en hästpenis
samt att ett sto inte tänker på sex som du eller jag.

Jag är fullt frisk
och konsekvent.

Frågor:

Vad tror ni hästen lider mest av?
Att bli sutten på av en människa
eller att bli påsatt av en människa?

Att stå instängd i en box flera timmar per dygn

Att transporteras många mil för tävlingar

vet inte om tråden ligger rätt men flytta gärna)

hur f#n kan det vara "lagligt" eller inte olagligt att våldta en häst eller ett annat djur???????
Troligen därför att det är svårt att definiera vad som ÄR att våldta en häst i så fall. Insemination mfl exempel som tagits upp kan i så fall också jämställas med övergreppet "våldta". Och då skulle det behövas massor av dispenser från lagen. Tex: får jag föra in handen i hästens slida? (för att tex hjälpa ett föl ut) Får en veterinär inseminera? Får man föra in termometer i rumpan på hästen/hunden/katten?

Det blir nog alltför svårt att definera var, när och hur man i så fall får föra in saker (eller kroppsdelar; typ en hand) i ett djur.

Djurskyddslagen borde räcka bra. Den som drogar, knivskär eller slår ett djur kan bli straffad enligt djurskyddslagen (om bevis finns och åtal väcks). Den som sätter på en höna kan bli åtalad - då en höna troligen får skador av en manssnopp. Däremot blir det som sagt svårare med häst, ko osv. De har faktist rätt STORA underliv så en veterinärhand känns troligen mer obehagligt för hästen än en snopp. Djuren har inte den moraliska aspekten på sex som vi har. De kan onanera, sätta på varann och "sätta på" saker eller tex människoben (hundar) utan att tycka det är pinsamt om vi ser på. Därför kan man inte säga att de finner en manssnopp som något kränkande i högre grad än att bli tex ridna på.

du är sjuk... hästen lider fatta det! stackars hästar... :(
HUR VET du det???
och i så fall; är du konsekvent nog att inte rida hästen, låsa in den i box, begränsa fodertillgången, stänga in den i hagar. Det kan i sig vara lika mycket (kanske tom MER) lidande för hästen som om en man för in sin snopp i den. Jag är övertygad om att hästar INTE får ett större trauma av en manssnopp än av en veterinärhand i rumpan.

Och för att klargöra; jag tycker fortfarande det är obegripligt och äckligt med folk som vill sätta på djur. Men jag anser inte att MINA känslor för det nödvändigtvis är något som djuret har.

Men jag anser inte att MINA känslor för det nödvändigtvis är något som djuret har.
:bow: :bow:

Vi gör knappast hästen (katten, hunden) en tjänst genom att förmänskliga den :)

men skitsamma om det kallas våldtäkt eller inte.. det borde vara olagligt att stoppa in sin [censur ;-)] i anndras hästar??

Finns säkert något kryphål i lagen att ta till
(jag nämnde ju egenmäktigt förfarande tidigare) :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Oknytt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar