För lättare massage för hemmabruk så får du så du klarar dig på introduktionskursen. Är också det den e tillför.
Väldigt kort vad som ingår i kurserna. Den som vill ha mer ingånde material kan beställa det från Axelsosn.
Inroduktinskursen: Grundläggande om massage, när, hur, varför. Dessutom så lär du dig några enkla massage grepp och för pröva på en grundläggande massage behandling.
Steg 1: Man fördjupar sig lite mer i muskel lära, huden, och lite mer vad olika muskler har för funktion. Dessutom Stesspunktsbehandling som är, hur ska man säga det, en annan sorts behandling där man behandlar olika trigger punkter å hästens kropp.
Steg 2. Man lär sig om hästen djupa muskelatur. Man lär sig ännu mer om muskler, skelettet, ingående om leder o ligament. Dessutom så lär man sig om Streching o lär sig strecha. Du lär dig olika specialbehandlingar, därtill lite nya massage grepp. dessutom lär du dig palpation.
Det e dom kurserna som jag har gått. Men vad jag har förstått så innerhåller
Steg 3: Teoriprovet (jag bävar), en veterinär som föreläser en hel del. Dessutom en hel del om sadlar o utrustning.
Steg 4. Praktikprovet (e jag ganska lugn inför, men snälla fråg inte hur jag mår precis innan )

Utöver det så ägnar man kursen åt Akupressur.
Jag hoppas att jag inte har glömt nånting nu. För dom som är intresserade av att massera sin egna häst lite så rekomenderar jag att gå intrudiktionskursen och sedan ta ut en dplm. massör ungefär var 5-6 vecka