Ang. MJ värde

nexxa

Trådstartare
Här kommer kanske en väldigt knasig fråga, men började fundera lite på det här med höga/låga MJ värde. Mitt sto är väldigt lättfött och är rund och 'go' på det höet jag har nu (6 MJ och SMRP 41 gram/kg foder)
Min valack vill inte äta så mkt hösilage och är därför inte i lika bra hull som jag skulle vilja att han var (ska ge honom mer/annat krafftfoder nu) Så jag tänkte om jag köper hösilage från ngt större företag som har högre MJ värden, skulle det då vara mer 'maffigt' att äta, alltså orkar han äta lika mkt av detta hösilaget eller kommer han äta mindre just för att det är högre värden? Kommer hullet att vara bättre? Är det någon idé?

Ursäkta mina konstiga förklaringar, hoppas ni hänger med och inte tycker jag ställer helt knäppa frågor :o

Sv: Ang. MJ värde

Det är bra kvot i ditt silage så jag skulle nog behålla det o ge ett annat kraftfoder eller spannmål + mineraler om jag inte hittar ett med lika bra kvot fast högre MJ.

Hittar du ett grovfoder med lika bra kvot (eller bättre) o med högre MJ-värde så kommer han antagligen att äta lika mycket som han gör idag, men däremot få i sig mer MJ.

mvh Jessica

Fröken_Skåne skrev:
Här kommer kanske en väldigt knasig fråga, men började fundera lite på det här med höga/låga MJ värde. Mitt sto är väldigt lättfött och är rund och 'go' på det höet jag har nu (6 MJ och SMRP 41 gram/kg foder)
Min valack vill inte äta så mkt hösilage och är därför inte i lika bra hull som jag skulle vilja att han var (ska ge honom mer/annat krafftfoder nu) Så jag tänkte om jag köper hösilage från ngt större företag som har högre MJ värden, skulle det då vara mer 'maffigt' att äta, alltså orkar han äta lika mkt av detta hösilaget eller kommer han äta mindre just för att det är högre värden? Kommer hullet att vara bättre? Är det någon idé?

Ursäkta mina konstiga förklaringar, hoppas ni hänger med och inte tycker jag ställer helt knäppa frågor :o

Tack för svaret :bow:
Just nu får han väl i sig 10-11 kg och 1- 1½ kg Fibergi Bas, fick tips om att tillsätta 1 kg korn/havre han äter även Vitafor Solid. Han är okej i hull men pga problem i tänder innan som spökar i bland har han periodvis svackor när han inte äter så bra, vill hellre att han ska ha lite mer att ta på när dessa svackor kommer

För det första: Jag är ingen expert!

Men jag tycker inte det borde inte vara näringsvärdet som avgör hur mycket en häst orkar äta av ett hö. Det är ju mängden som mättar! Jag kan t.ex. äta lika mycket godis som nyttig mat innan jag blir mätt, trots att godiset har helt andra värden än vad maten har, s.a.s. Dock kanske jag blir illamående fortare på godiset, men det hör väl inte hit. ;)

Däremot borde din häst få bättre hull på samma mängd eftersom ett hö med högre MJ har just mer MJ i sig, vilket gör hästen lägger på sig lättare. Det är ju ändå MJ man eftersträvar om man vill ha mer hull/fett på hästen. Liksom det är protein man vill ha om man vill ha muskler t.ex. Samtidigt som det förstås även är viktigt att ha en bra balans mellan de bägge.

Men som sagt, jag är ingen expert även om jag tycker det här verkar mest logiskt?

Det var det jag var inne lite på, alltså att ju högre MJ ju mer hull? Om vi funderade på samma sätt alltså? ;)

Får han extra mineraler? Skulle tippa på att 1-1,5 kg fibergi inte täcker behovet av mineraler om det inte är väldigt mycket i grovfodret, och e-vitamin o selen vet jag att det inte fyller behovet av eftersom man måste ge 3 kg fibergi bas för att täcka behovet hos en häst som väger 600 kg, dvs om man inte ger något annat selentillskott.

mvh Jessica

Fröken_Skåne skrev:
Just nu får han väl i sig 10-11 kg och 1- 1½ kg Fibergi Bas, fick tips om att tillsätta 1 kg korn/havre han äter även Vitafor Solid. Han är okej i hull men pga problem i tänder innan som spökar i bland har han periodvis svackor när han inte äter så bra, vill hellre att han ska ha lite mer att ta på när dessa svackor kommer

Oj, nu såg jag att han får Vitafor..:)

Hur mycket ger du av det?

mvh Jessica

Jo, men jag fattade det som att du var inne på att han inte skulle orka äta så mycket om han fick ett hö med högre värde i, och att det därför vore lönlöst att byta?

Har du mineralvärdena för grovfodret?

mvh Jessica

Okej... men prova du att ge lite mer annat kraftfoder, gärna lättuggat om han har problem med tänderna, typ vetekli, betfor, stöpt havre etc.

Du har ett bra grovfoder så du kan i princip ge vilket kraftfoder som helst, så länge hästen äter det.

mvh Jessica

ja apropå det här med alla olika havre sorter, ser stöpt havre ut som vanlig eller är den krossad? :confused:
Han reagerar inget vidare på Fibergi Bas men undra hur han reagerar på ren havre?

Och vad skulle du välja på mellan korn och havre för att hålla hull? Har hört att havre ska vara mer fettrikt? Går en häst upp bättre i vikt om man ger havre?

Stöpt havre är helt enkelt blötlagd för att skalen ska bli mjukare o därmed lättare att tugga för hästen.

Det spelar ingen roll för hullet om du ger korn, havre eller Fibergi. Funkar han på havre skulle jag ge det av rent ekonomiska skäl. Finns ingen anledning att ge dyra kraftfoder om de inte behövs. Däremot kan vissa hästar ha olika problem att ta upp vissa typer av foder och då kan det vara vettigt att prova sig fram till vilket som passar hästen bäst.

Det är inte fodret i sig som ger hästen hull, utan den totala energimängden, som hästen får i sig.

Din nuvarande foderstat ligger ganska lågt i MJ så jag är inte förvånad över att din häst är tunn.

mvh Jessica

Fröken_Skåne skrev:
ja apropå det här med alla olika havre sorter, ser stöpt havre ut som vanlig eller är den krossad? :confused:
Han reagerar inget vidare på Fibergi Bas men undra hur han reagerar på ren havre?

Anledningen till att jag inte vill ge upp Fibergi är bland annat den att han pga problem med tänderna har haft svårt att tugga, detta fodret har varit lätt för honom och han säger aldrig nej till detta foder. Innan helgen ska jag ut och köpa havre till honom.

Tusen tack för all hjälp !

Har för mig att jag lästen nånstans att en häst kan äta mer av ett grovfoder som är mindre näringsrikt och tvärtom, om du förstår vad jag menar... Skall se om jag hittar var jag läste det..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 236
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar