bsmx

Trådstartare
:devil: Har hört att om man har god beteshygien, dvs byter efter 6 månader så dör masken av, stämmer det ?

Sv: ang mask

Nä, blodmasken kan ju övervintra i hagarna. Däremot om man tar skörd..dvs slår ned gräset så torkar masken och dör (läste jag). en nyslagen vall är maskfri. MEN bara flytta hästarna och inte göra något med andra hagen betyder...maskar kvar...

Senast ändrad:

Vad menar du med "byter efter 6 månader"? Grunden är att ha separata sommar och vinterhagar, och då byter man ju ungefär efter 6 månader, men det garanterar ju inte maskfrihet. Det hänger på mycket mer, bl.a markernas storlek och hästtätheten.

Stämmer detta att om man slår vall så dör maskarna ut ? Någon som vet det med säkerhet ? Våra sommarhagar tar vi alltid en skörd ensilage på innan vi släpper över hagarna i så fall borde dessa alltid bli "sanerade" av detta ? Men om detta stämmer så borde det ju bara vara att hugga ner även vinterhagarna när hästarna går över i sommarhagarna så skulle dessa ju också vara sanerade sedan. Kan detta verkligen stämma ?

Det undrar jag med! Hur är det om man putsar betet mitt i sommaren, 'torkar' man ut smittan då med?

De går ut på bete 1 maj. Vi har 10 ponnyer på 8h. varav ca 5h är sommarhage. En del e russar så de har extremt magert bete pga risk m fång o övergöddhet.
Ska man altså slå vinterhagen innan de går över på den i november, brukar kratta ut deras "små högar" så det ska torka. :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 694
Senast: dobbis
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 724
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 461
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka