Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nä, blodmasken kan ju övervintra i hagarna. Däremot om man tar skörd..dvs slår ned gräset så torkar masken och dör (läste jag). en nyslagen vall är maskfri. MEN bara flytta hästarna och inte göra något med andra hagen betyder...maskar kvar...
Vad menar du med "byter efter 6 månader"? Grunden är att ha separata sommar och vinterhagar, och då byter man ju ungefär efter 6 månader, men det garanterar ju inte maskfrihet. Det hänger på mycket mer, bl.a markernas storlek och hästtätheten.
Stämmer detta att om man slår vall så dör maskarna ut ? Någon som vet det med säkerhet ? Våra sommarhagar tar vi alltid en skörd ensilage på innan vi släpper över hagarna i så fall borde dessa alltid bli "sanerade" av detta ? Men om detta stämmer så borde det ju bara vara att hugga ner även vinterhagarna när hästarna går över i sommarhagarna så skulle dessa ju också vara sanerade sedan. Kan detta verkligen stämma ?
De går ut på bete 1 maj. Vi har 10 ponnyer på 8h. varav ca 5h är sommarhage. En del e russar så de har extremt magert bete pga risk m fång o övergöddhet.
Ska man altså slå vinterhagen innan de går över på den i november, brukar kratta ut deras "små högar" så det ska torka.
Hundträning
Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.