Ang lastning av unghäst som aldrig åkt.

Sv: Ang lastning av unghäst som aldrig åkt.

till stor del beror det ju på hur stor hästen är. vi brukar pröva att åka med "normal" mellanvägg med unghästar så länge dom inte är väldigt stora, väggen ger ett visst stöd.

unghästar som aldrig tidigare åkt lägger vi halm framför/upp till bommen fram om dom hoppar.

Det är ett svenskt halvblod 2½ halvt år vi ska ha med oss hem imorgon.

Vi ska välja mellan en valack som är runt 1.60-1.65 mkh grov och lång i kroppen. Eller ett 2½årigt sto som är dräktigt runt 1.50 imkh..
Dem är båda lätta väger inte så mycket som vi är vana med (600kg pratar vi om då, som våran förra häst vägde.).
/R

pröva med mellanväggen som vanligt och ha halm framför bommen, det brukar märkas både fort och rätt tydligt om man behöver sneställa mellanväggen, men troligen får dom bättre stöd av att ha väggen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 807
Senast: Ninnurur
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 696
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka