Ang längd mellan häst och ryttare inom western

P

ponny_

Jag skall nu ev köpa mig en ruskorsning.
Den är ca 140 cm hög och mkt kraftig och viktbärande till runt 80 kg.
Jag är 163 cm lång korta ben och kort överkropp.
Tror ni att det skulle se så dumt ut?

Det kommer att skilja runt 25 cm mellan oss.
Har du kanske en bild på hur ekipage kan se ut?
typ långa personer på mindre hästar/ponnys.
Funderar även på att hoppa med den då den är duktig på de.:idea: :banana:

Sv: Ang längd mellan häst och ryttare inom western

varför skulle det se dumt ut? det beror iofs lite på hur hästen ser ut i kroppen.. men det tror jag funkar.. är själv 1.68 och har haft och ridit en på 1.45, det såg kanon ut fast hästen inte var så hög.. alla hästar är byggda på olika sätt, ex långa ben, korta ben, kraftig kropp.. så det är ganska svårt att svara på utan att se hur det ser ut..

Hoy!
Jag är 1,67 och min ponny är 1.42. Ser helt ok ut. Det du bör tänka på är inte längden utan din vikt. en ponny med kraftig benstomme kan vara så kallat viktbärande, men då menar man att den kan orka lite mera kilo i för hållande till sin storlek. Jag väger 54 kg och har en big horn lättviktsadel, väger bara 7 kg. Summa 61 kg helt ok. Fundera lite på vad som kan vara rimligt i vikt, din längd e helt ok. Många ryttere säger att deras hästar e viktbärande , bara för att rättfärdiga deras egen övervikt. Det finns många udda ekipage inom western men det funkar ändå.;)

Men..
Jag väger inte 80 kg.
Hästen kan bära så mkt för den rids av tung ryttare nu och har kraftiga ben och kort rygg och bra välmusklad

:banana:

De va ju bra, då behöver du inte fundera så mycket. lycka till.:smirk:

Men..
Jag väger inte 80 kg.
Hästen kan bära så mkt för den rids av tung ryttare nu och har kraftiga ben och kort rygg och bra välmusklad

:banana:

Funderar...
Inte just om den häst du talar om, men jag kom ihåg det när jag läste detta;)

Vad en häst kan bära. Hur vet man det egentligen? Jag har sett en kort men smällfet ryttare sitta upp på en 23årig liten tunn ponny.
"Han orkar hon rider ju ändå inte så hårt". Men vad räknar men egentligen till att orka? För att hästen inte svankade när hon satt upp, eller?
Jag har då aldrig sett en häst knäa då ryttaren varit för tung. Måste man bedömma det efter hur villig den är, men om det är en häst som kämpar på utan att klaga??

Hur bedömmer man att en häst orkar en viss vikt?

Det skiljer 25 cm mellan mig och min häst/ponny. Alldeles lagom tycker jag själv :smirk:

liina_paula.JPG

Min ponny är ca 142, jag är 173. :D Men det är inget problem.

när en lite tjockare tjej (:angel: ) skulle rida på min ponny (ridläraren insisterade att den större tjejjen skulle rida några varv för att "jag var inte tillräckligt duktig" ) hästen svankade och lade av världens stön....

sedan hade en granne som lånade en shettiskorsning, ponnyn STÖPPLADE när hon red..

men det var nog extremfall :crazy:

*kl*

Jag är 166-167 cm och hästen är 153-154 cm, det skiljer alltså ca 13 cm på oss :)

9163734.jpg

9163731.jpg

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat