Ang kolik..

classie

Trådstartare
Ikväll vid 20 tiden så ringde stallägaren till mig och sa att min häst gullan verkade mysko.
Spang ju genast över (bor granne med stallet)
Hon hade tagit in hästarna och gullan hade gått in i boxen och inte ens nosat på maten (annars är hon väldigt matglad)
Sen hade hon lagt sig ner direkt och genast ringde ju varningklockan.

Vi började promenera med henne för att få igång magen, inga tarmljud och inge bajs.
Varvade med att promenera o vila lite i boxen. Ringde jourvet som tyckte vi skulle fortsätta
med det samt försöka få i henne vätska. Vi fortsatte men ingenting hjälpte.

Stallägaren tyckte att jag absolut inte skulle ge henne nå hö, och endast skritta med henne.
Även några bekanta som vi ringde till sa samma sak.
Däremot när jag ringde upp vet igen så sa hon att om gullan hade matlust så skulle hon absolut äta,
och sen att jag skulle ta ut henne för att longera henne i trav. Dom sa helt olika saker så i det läget blev jag osäker.
Fortsatte iaf att promenera med henne så efter 3,5 timmar så släppte det med en ordentlig prutt utav desslike.
Därmot inge bajs. Masserade magen och ordenliga tarmljud hördes och Gullan som MYCKET piggare ut.

Vilket är egentligen rätt? Kanske inte finns nå rätt o fel egentligen men hur gör ni i sånna här situationer?

Och borde jag springa tillbaka till stallet en sväng o se om hon bajsat nu, för allt annat var ju verkligen bra.
hon fick några strån hö som hon åt glatt, drack ordentigt och magen lät o hon pruttade o mådde allmänt bra,
eller är det jag som är en riktig hönsmamma nu? :crazy:
Hon har aldrig haft nå liknande under de 5 åren jag haft henne..

Sv: Ang kolik..

Min häst hade exakt samma symptom för någon månad sen. Jag tycker du ska lyssna på vet, och du, jag tror du kan vara lugn. Har hästen matlust brukar det inte vara ngn fara, men dock borde du åka dit ikväll och titta till pållen. Tempa också och se till att tempa i morgon bitti. Har hon inte bajsat imorgon då blir det till att ringa vet igen.

Men verkar hon piggare är hon på bättringsvägen.

Min häst åt glatt men bajsade inte mellan 17.00 på eftermiddagen och klockan 03.00 på natten då jag lämnade stallet. som sagt, samma symptom som din, tempen gick dock ner vid tretiden och han åt av höet och drack vatten. Inget bajs trots att jag även tränat terräng tidigare på eftermiddagen (innan jag symptomen syntes och jag förstod att ngt var galet), och trots detta inget bajs.

Att du hör tarmljud nu är positivt. Jag tror absolut hon kommer att ha bajsat imorgon bitti.
Hästar kan även som människor vara lite risiga och ha tillfällig förstoppning eller så.

Även om jag tror att min hästs "kolik" berodde på att betet i hagen var väldigt väldigt fattigt (gick ute dygnet runt då) och han helt enkelt fått för lite mat.. :( Dock fanns det enligt stallägarn tillräckligt med gräs i hagen. (fanns nästan ingenting, totalt nerbetat)

Hej, tack så mycket. Gick tillbaka dit en sväng till igår o tempa henne, men den var bra. Hon drack även då jag var där den gången.
Magen lät fortfarande så då gick jag hem för att få mig lite sömn.

Och i morse möts vi av en JÄTTE pigg o glad häst som verkligen vill ut i hagen. Magen lät som igår kväll, men INGET bajs :confused:
Släppte ut henne i hagen o där har hon varit precis som vanligt.
Däremot så kan hon ju ha bajsat i hagen nu under morgonen, men ska dit nu igen och promenera med henne igen i hopp om att hon bajsar under tiden. Annars blir det att ringa vet igen o rådfråga..

Åh vad skönt att hon mår bra nu! :banana:
Och att det tar lite tid för bajsandet att komma igång helt är inte ovanligt. Vägen i tarmarna är ju som bekant låååååång!
Efter att min häst haft några rediga kolikanfall så har jag blivit lite insnöad på bajs! :p Jag bara MÅSTE se färg och konsisten. Lite av en hobby nästan! Och jag ser det inte som en skitsak! :D

Ett tips jag fick av min veterinär var att alltid ge honom rapsolja eller ännu hellre parafinolja i betforen. Inte för att man kan förebygga kolik men oljan smörjer ju iaf tarmarna!

Skönt att höra att är bättre! :) Som sagt, att hästen har matlust är ofta ett väldigt bra tecken!

Du behöver inte oroa dig över att det inte kommit så mkt bajs ännu, som Yvobos skrev så tar det lite tid innan det kommer igång. Första två dagarna efter min häst varit dålig så var det bara nån hög bajs att mocka, men sen var det tillbaka till det normala med 4-5 högar.

Håll igång hästen och se till att magen kommer igång med grovfoder. Jag tog som säkerhetsåtgärd och minskade kraftfodret en vecka och ökade betforen till min häst för att hjälpa honom få ordning på magen.

Har haft en kolikhäst, och alltid fått rekommendationer av samtliga behandlande veterinärer att låta henne tugga på lite hö om hon ville det. Så lyssna på din veterinär.

Ja kolik e e jobbig grej.. me så länge man kommer på det tidigt brukar det ej vara någon fara.. Våran häst kom vi tyvärr för sent till =( hon bajsade, åt å drack bra utan problem ända in i de sista men tarmarna hade slått knut på sig själva.

Ja de e jobbigt det där vad man ska göra är det väl händer.. Vissa säger ut å spring till dom bajsar. vissa säger du ska varva skritt och vila i box, Vissa säger annat.

jag brukar gå ca 20 min å sen vila å sen gå 20 min å har det ej släppt så så brukar vi försöka få tag på ett släp å lasta upp dom på då brukar dom bajsa. men släpper det ej då så brukar vi ringa vet.

men försök ha din häst i en egen hage elelr nått eller paddock å ge den hö å vatten så ser du ju om dne bajsar under dagen. har den ej bajsat till i morgon bitti hade jag ringt ut vet

svarar på allihopa nu. tack för alla råd o tips :bow:

hon hade som sagt inte bajsat nå imorse. fick lite hö att tugga på i hagen.
sen gick jag ut med henne o promenerade i det fina höstvädret i ca 1 timme.Vädigt pigg o glad häst.
Sen fick hon gå in i boxen o vila 10 min medans jag fyllde på med vatten i hagarna.
Och när jag kommer tillbaka så har hon äntligen bajsat :banana:
Ska dock hålla extra koll på henne, tagit bort kraftfodret nu tills imorgon och sen kanske ge henne lite
sakta o säkert (vets råd)
Samma sak med höet, hon får lite mindre nu, dock så hon ändå klarar sig.
Men det där bajset kändes väldigt bra, hur konstigt det än kan låta :D

usch kolik är inget roligt.
Hade tidigare en gammal ponny som ofta hade kolik, vi provade allt, han är nu avlivad. Veterinären misstänkte tumör i magen.
Vi gick jämt med honom små korta promenader med täcke på, gå 5 min sen vila gå 5 min sen vila, det beror ju lite på exakt hur illa koliken är, har hästen jätteont så måste den få vila också. Ett jättebra tips är att ta ljummet vatten + olja och spruta i hästens mun, med en såndär vanlig plastspruta, brukade oftast lösa sig för oss.

Min häst hade exakt samma symptom för någon månad sen. Jag tycker du ska lyssna på vet, och du, jag tror du kan vara lugn. Har hästen matlust brukar det inte vara ngn fara, men dock borde du åka dit ikväll och titta till pållen. Tempa också och se till att tempa i morgon bitti. Har hon inte bajsat imorgon då blir det till att ringa vet igen.

Men verkar hon piggare är hon på bättringsvägen.

Detta är mycket farligt att lita på. Hästar kan äta även om de är döende. Tarmvredshästar kan mycket väl ställa sig att äta trots att de är riktigt sjuka.

Kolik skall man aldrig underskatt på något plan. Jag hade aldrig chansat genom att vänta.

Jag åker direkt till klinik om jag misstänker kolik. Har förlorat de hästar jag skall i kolik.. :(

Detta är mycket farligt att lita på. Hästar kan äta även om de är döende. Tarmvredshästar kan mycket väl ställa sig att äta trots att de är riktigt sjuka.

Kolik skall man aldrig underskatt på något plan. Jag hade aldrig chansat genom att vänta.

Jag åker direkt till klinik om jag misstänker kolik. Har förlorat de hästar jag skall i kolik.. :(

Nej men just i det här fallet låter det som hennes häst hade exakt samma som min, och båda våra veterinärer tyckte ju likadant.

Men det där bajset kändes väldigt bra, hur konstigt det än kan låta :D

Visst känns det lustig när man blir glad över att få mocka bajs!! :D

Jag skulle om jag var du, även tempa pållen några dagar bara för att hålla lite extra koll sådär.
Min blev helt återställd efter något dygn. Var lite hängig första dygnet och bajsade inte lika mkt som innan,men sedan kom det igång igen. Tempade också för att vara på den säkra sidan.

Då jag hade telefon kontakt med vet hela den kvällen o förklarade i detalj min häst symton och
hur hon såg ut och temp och ja allt såfår jag ju helt enkelt lita på det veten säger. Hon gav ju
mig råd o tips som jag följde, och det hjälpte ju, gull blev bättre.

Nog hade jag ju kunnat be hon komma ut på direkten men då inte vet tyckte det var nödvändigt
just då, så avvaktade vi ju, men hon var beredd på att komma om det blev värre.
Vilket det tack o lov inte blev :bow:

haha, lustigt men sant. Man blir lite bajsfixerad vid sånna här tillfällen. Pratade faktiskt i telefon då jag
såg det och utbrister " wiihoo hon har bajsat, yesyesyes, duuuuktig flicka" hon jag prata med blev lite
fundersam och undrade vad jag pysslade med egentligen :D

Men nu återstår det att se imorgonbitti hur mycket som kommit, ifall magen kommit igång på riktigt.

Har tagit bort kraftfodret nu dom två närmsta dagarna, bara gett henne betfor som hon glatt åt.
Och hö då naturligtvis men i lite mindre mängd än vanligt.

Tempade henne även nu ikväll då jag tog in henne, och den var normal. Frid o fröjd i stallet igen!

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 165
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar