Ang klippa eller inte klippa shettis?

Asa_S

Trådstartare
Tycker så synd om min svarta shettis som har så fruktansvärt tjock päls. Enda orsaken till att han inte är klippt är att han går så lite. Han står i isolerat stall utan uppvärmning men skulle må bättre av lösdrift, så vi funderar på om vi kan fixa det till nästa vinter. Men då kvarstår ju frågan om klippning. Han får ju knappast mindre päls på lösdrift, och då kommer han om något att svettas mer. Men på lösdrift har han ju större behov av sin päls än nu. Så hur gör ni med era shettisar?

Arbetsintensitet?
Klipper eller ej?
Lösdrift, kallstall eller vanligt stall?
Täckad eller otäckad?
Vart i Sverige?

Sv: Ang klippa eller inte klippa shettis?

jag klipper hela min shettis när det är tillräckligt varmt så att hon inte behöver ha täcke på sig! har nyligen klippt bara halsen för att hon har börjat rymt ur hagen,, har ju så tjock päls att hon inte känner strömmen. men nu går hon inte ut :)

Mina shettisar jobbar inget för tillfället. Är på gång att vi ska köra in dom nu i vår.
De är oklippta, går på lösdrift. Har ett oisolerat stall, men även där inne svettades dom. Hade de båda i box första halvåret.
Absolut inget täcke. Den enes päls är ca 1 dm lång och lika tjock, den andre har liiite kortare päls, annars lika tjock.

Vi bor i Skåne.

Nu tycker jag synd om dom, nu när solen är framme och det är flera plusgrader. De fäller en hel del, men det tar ju jättelång tid innan de ens nått in till sommarpälsen. Först fäller de av de allra längsta håren, sen har de tjock ull där under. Därefter börjar ullen trilla av, dock tar det väldigt lång tid innan den är av.

En ren nyfiken fråga.
Är det lämpligt att klippa shettis nu under fällperioden? Avbryter man inte fällningsprocessen?????

Min shettis gick gärna ute i värsta snöyran i vintras, nu har jag sett att han står och svettas i vårsolen så nu kör jag över honom med ryktsten rejält varje dag så den försvinner nån gång.
travaren tog av sig sin "pyjamas" på bara en vecka.
Jag skulle inte klippa om den ska gå på lösdrift då behövs pälsen och han kommer nog inte svettas då.
jag brukade ta in min ibland vissa nätter och torka upp honom lite med täcke om han envisats med att stå ute trots blötsnö och möjlighet att gå in i lösdriften.

Asa_S skrev:
Tycker så synd om min svarta shettis som har så fruktansvärt tjock päls. Enda orsaken till att han inte är klippt är att han går så lite. Han står i isolerat stall utan uppvärmning men skulle må bättre av lösdrift, så vi funderar på om vi kan fixa det till nästa vinter. Men då kvarstår ju frågan om klippning. Han får ju knappast mindre päls på lösdrift, och då kommer han om något att svettas mer. Men på lösdrift har han ju större behov av sin päls än nu. Så hur gör ni med era shettisar?

Arbetsintensitet?
Klipper eller ej?
Lösdrift, kallstall eller vanligt stall?
Täckad eller otäckad?
Vart i Sverige?
Om han går på lösdrift så gör det ju inget att pälsen blir tjock - då är han ju utomhus.

Jag har ingen shettis, men mamma har. Han går inte och arbetar alls i princip. Lite promenader då o då (även om nog tanken är att börja köra honom mer). Han går på lösdrift och har gott om päls på vintern. Det verkar inte bekymra honom alls. Han bor i Västmanland.

Man avbryter inte fällprocessen men sommarpälsen kan bli ful. Dessutom är en del hästar känsliga/hårömma under fällningen.

Min står i kallstall och hon får ha pälsen kvar.
Hon jobbas bara ute och har alltså inget typ ridhus vi åker till, tyvärr.... men visst blir det svettigt ibland och det är synd om dem när de arbetas varma och innan de börjar svettas, det är ju bara så varmt åt dem....
Hade min klippt för nått år sedan, men jag hittade ingen som ville klippa henne i år, men jag skulle vilja ha bara halvahalsen klippt på henne, det räckte jättebra sist!

Funderar på någon form av täckes/spårklippning isåfall. Han är ganska pigg och blir så svettig att han blir besvärlig att hålla på med, då han efter bara en stund inte klarar att stå still, stampar i marken i skritten, oavbrutet försöker klia huvudet mot frambenen och med all önskvärd tydlighet visar att han helst bara vill rulla sig resten av tiden, och det är inte så kul för dottern som ska lära sig styra, starta och stoppa.

Det kanske inte är för sent att klippa i år då, om man skyndar sig? Det tar ju så hemskt lång tid innan "ullen" försvinner.

Liknande trådar

Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 466
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Gimlan
·
Utrustning jag klipper inte mina hästar, har inte behövt, har klippt många många hästar dock då jag jobbat i stall. men nu när shettisen svettas...
Svar
16
· Visningar
3 251
Senast: Centaur
·
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 352
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka