ang. kastrering

F

Flashen

Hej, har era hästar varit mycket hingstiga innan ni har hunnit att kastrera dem. Min är det när han träffar andra ston men inte hemma där han bara går med valacker. Fortsätter hästar att vara hingstiga ett tag efter kasteringen för att sedan avta eller hur fungerar det?

Har era hästars kroppar ändrat sig efter det att de har blivit kasterade- lagt på sig mer vikt, vuxit mycket eller nåt annat konstigt?
 
Sv: ang. kastrering

vi brukar kastrera när dom börjar visa hingstbeteende(1-4 år). hur fort det går över är ju individuellt, men det brukar sitta i några veckor efteråt.

i övrigt har det inte märkts något "konstigt" efteråt. vi hade en äldre hingst(8 år) som vi kastrerade för många år sedan, han gick ner otroligt mkt. i vikt efter att han skurits. men tog sig i hull igen efter ett tag.
 
Sv: ang. kastrering

Min unghäst var ganska hingstig när vi skar honom, det tog några månader innan han slutade bajsa på andras högar och försöka kliva på stoet, men nu (ca 4 mån senare) är han helt o-hingstig ;)

Han gick ner mycket i vikt direkt efter kastreringen men har tagit sig bra nu.
 
Sv: ang. kastrering

Min polle blev inte kastrerad förrän han var fem år gammal. Anledningen var att jag bara hade honom på foder och ägaren ville inte kastrera honom pga av att han var den sista hingsten i "släkten". Men vi lyckades övertala henne och fick honom kastrerad. Jag ska tillägga att jag höll på att rida in honom då också och att han var i stort sett ohanterad innan och att han stog i ett stall med 14 ston, så det blev lite jobbigt med en hingst :rofl:
Han blev mycket lugnare, men hade kvar en del en "hingstbeteendet" ett bra tag (han har precis börjat lägga av med det och det har gått tre år). jag tror det var för att han lärt sej det och att ingen hade visat att det var fel, alltså att det inte berodde så mycket på att han var hingst utan på at han var van med det och aldrig gjort annat. Han har kvar en rejäl hingsthals fortfarande och den lär väl inte försvinna eftersom han blev kastrerad så sent (enligt veterinären som kom ut till oss för ett år sen). Hanh ar blivit mycket lättare att hantera nu men har fortfarande kvar det lekfulla sinne han hade som hingst :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 342
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp