Ang. kastrering av hanhund...

Domino_s

Trådstartare
Ni som har kastrerat... har ni gjort det under narkos eller har hunden endast fått lokalbedövning och lugnande?

Jag har ringt runt till lite olika stället och priserna varierar mellan 1600-4800,-
De lite mer prisvänliga alternativen är att lokalbedöva och ge lugnande, vilket veterinären sa är lika humant mot hunden som att söva. Vi har alltid när vi kastrerat hankatter endast gett lokalbedövning och lugnande och det har ju gått bra alla gånger.

Jag är väldigt skeptisk mot att söva djur över huvud taget så för min del gillar jag det alternativet. Men nu vill jag ha era erfarenheter!

Mvh Domino_s

Sv: Ang. kastrering av hanhund...

Min hund sövdes under kastreringen. Trodde inte det ens fanns att man bara lokalbedövade och gav lugnande för en sån operation.

Jag har inte heller hört att man skulle göra det med lokalbedövning. Pratade med veterinären om varför det var så stor prisskillnad mellan katter och hundar, och då har jag för mig att jag fick någon förklaring ang att de har väldigt olika anatomi(?)

Hästar tar man ju med lokalbedövning, så jag undrar varför man inte skulle kunna göra samma med hund?

kl
Mig veterligen utförs alla kastreringar av hanhund under narkos.
Det råder ofta begreppsförvirring kring detta då folk i allmänhet tror att sövning är samma som narkos, vilket det inte är.
Sedering=Lugnande, vilket av lekmän uppfattas som sövning eftersom hunden verkar sova.

Men vet du varför? Alltså varför man kan göra det utan narkos på häst, men inte på hund?

Nej jag vet inte varför, det får någon av Bukes vet/stud/djurssk svara på, kan dock tänka mig några anledningar.
En hund är ett rovdjur med kraftiga tänder, inte skulle jag vilja karva i en sån utan att den är ordentligt sederad/under narkos. Sedering är inte smärtstillande, vet örontattar inte ens hundar i samband med HD/ED rtg t ex.

Min hane fick ingen narkos, han fick lugnande och bedövning och det gick snabbt och smidigt. :)

Men vet du varför? Alltså varför man kan göra det utan narkos på häst, men inte på hund?

Om man tittar på könsorganens anatomin för en häst och för en hund så är de faktiskt rätt så lika. Har en jättebra bild liggandes på datorn, men den kan jag ju inte ladda upp..
Om man sedan tittar på själva kastrationsproceduren så skiljer den sig i incisionens plats, ligering av kärl och sädessträng hos hund vs. sammanpressning med tång av strukturerna hos häst, samt att incisionen sys igen på hund men inte på häst.

Enligt mig så skulle jag säga att kastrationsproceduren för hund är mer komplicerad i och med att det är fler strukturer som sys. Det är en av anledningarna att hunden läggs i narkos. Att utföra kastration på en stående hund är mycket svårt, just för att incisionen läggs på ett annat ställe (framför pungen) och det skal sys igen senare.
Men om hästen hade varit lika liten som hunden så hade hästen nog också lagts i narkos, just för att det generellt är lättare än om de står upp. Hoppas det ger mening.

Senast ändrad:

KL Det har börjat bli vanligare att göra det på lugnande o lokalbedövning. Kostnaden behöver inte bli mindre, det beror på vilken typ av narkos man jämför med.
En fördel är att man snabbt kan väcka upp hunden efter ingreppet. Att kastrera en hund är ett lite omständigare ingrepp än att kastrera en katt o för att undvika blödningar eller svullnader bör man vara noggrann så därför vill jag personligen ha hunden sövd.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar