Ang. hovslagare

Sv: Ang. hovslagare

Våran "hovis" bor nästan 20 mil bort, så han kommer till stallet och skor. Han har rätt många kunder så då blir han några dar. Oftast över en helg eller så.

Den dagen min hovis gör i ordning sen egen smedja/lokal lastar jag gladeligen mina hästar och får jobbet gjort där. Än så länge åker han ut och skor/verkar.

Jag anser att våra hovisar måste bli mer rädd om sig och sikta på att ha egna lokaler. Ok, om det är akut som fång eller andra skador/sjukdomar som måste förarbetas på plats men för vanliga verkningar och skoningar mår hovis bäst av att jobba på egen lokal. Rent arbetsmiljömässigt är det inte många stall som håller måttet idag, faktiskt:cool:

Piraja skrev:
Den dagen min hovis gör i ordning sen egen smedja/lokal lastar jag gladeligen mina hästar och får jobbet gjort där. Än så länge åker han ut och skor/verkar.

Jag anser att våra hovisar måste bli mer rädd om sig och sikta på att ha egna lokaler. Ok, om det är akut som fång eller andra skador/sjukdomar som måste förarbetas på plats men för vanliga verkningar och skoningar mår hovis bäst av att jobba på egen lokal. Rent arbetsmiljömässigt är det inte många stall som håller måttet idag, faktiskt:cool:
Sant,efter många om och men har jag ääntligen fått tummen ur och börjat göra iordning en egen lokal hemma.
Mkt jobb:crazy: och dyrt blir det, men skulle va väldigt skönt att kunna jobba lite hemmifrån ibland.
Kul att höra att det finns hästägare som förstår skillnaden på bra och dålig arbetsmiljö.:bow:

Bra ljus,halkfritt golv osv gör att man lättare kan göra ett bra jobb på hästen.
Och det vill ju alla .Särskilt hästen.;)

Tänk själv vad hästen kan tänkas tänka i dålig arbetsmiljö.;) I huvet på en häst:
"Hmm hoppas hovisen ser min benställning när han inte ens får
plats att va i stallet,och ute är det beckmörkt..oj oj oj inte bra"

"Åh, tänk om vi haft en riktig stallgång som är halkfri..det är så läskigt att stå på tre ben ,tänk om jag halkar omkull!Man vill ju inte mosa sin bäste vän hovis heller!"

"Hmm ,undrar om mina hovar syns under min gräsmage med bara en 40 watts lampa i taket":o

"Matte ,oops stäng dörren det drar på min rumpa!och hovisen!(hovis blir så stel när h*n får muskelinflammation eller förkylning ,det är inte kul)"

Det är fullt förståeligt att alla hästägare inte har råd med bra vettig hovslagarmiljö,men då kan man ju stoppa in hästen i transporten och åka till en bättre miljö.:idea:

Och hästen slipper tänka som "citaten" ovan!;) :angel: :rofl:

Jag lastar min kuse och åker till min. Han har en egen smedja och en riktig skospilta.( Han varmskor.)
Skulle kosta mig nästan 400:- extra om han skulle komma ut, tar 90:- kronor milen.

Så för mig är det inget svårt val, tycker att det blir dyrt nog ändå med 1200:- i grundpris. Men det är det värt!!:D

Min hovslagare är verkligen guld värd.!!Häromdagen fick ena ponnyn en tappsko,ringde honom vid sextiden på kvällen.På en timme efter telefonsamtalet var hovarna åtgärdade och fina.!

Minns däremot när jag var liten för hundra år sedan ,då man gick till smedjan med hästarna för att sko dem.Kan fortfarande minnas hur det luktade däinne ,elden och den stora huggkubben han formade skorna på.Dessvärre var han ofta fuller och dan så hästarna blev ömma dagen efter.

Alla hovslagare jag har haft genom åren har kommit ut till stallet. Men jag hade gärna kört hästen om det hade varit möjligt och en bättre lösning.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 942
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"