Ang. hovlack/färg

E

elinsjobergh

Min häst har tre vita hovar och en svart.
Hur skall jag göra, ska jag måla tre vit och en svart, elller alla vita, eller alla svarta??? Hur skulle ni ha gjort?!

Sv: Ang. hovlack/färg

Ska du måla så måla alla med svart, ser nog bäst ut så.

Nu vet jag inte direkt VARFÖR man gör det, men jag antar att det är för att det ska se fint ut.
Var med min kompis på en tävling i höstas (AQHA, alltså med bara Quarterhästar), hon deltog i Halter och Showmanship.
Där hade alla hästar svart nagellack. Även de i pleasure-hunter klasserna hade färg på fötterna.

Kan inget om wester men läste i bilagan till hästfokus att om man har 2vita och 2 svarta hovar så lackar man i dom färgerna.Har man bara en vit hov så lackar man den svart.Det va en riktig kändis ryttare som berättade detta i en artikel.

Zindy16 skrev:
varför måla dom öhvt?

För att det skall se snyggt ut när jag rider ut i skogen ;)
Näe, jag bara skojar lite!! För att det skall vara snyggt på tävling....

elinsjobergh skrev:
För att det skall se snyggt ut när jag rider ut i skogen ;)
Näe, jag bara skojar lite!! För att det skall vara snyggt på tävling....

Vad jag förstod på artikeln så hörde det nästan till att man skulle måla hovarna på tävling.

Hm, okej. Menade hon/han alltså att man skulle lacka de två vita hovarna med vitt, och de två svarta med svart? Skulle inte det se lite konstigt ut?
Fast jag vet ju inte heller så mkt om Western-grejer, bara är väldigt intresserad ;)

Álin skrev:
Hm, okej. Menade hon/han alltså att man skulle lacka de två vita hovarna med vitt, och de två svarta med svart? Skulle inte det se lite konstigt ut?
Fast jag vet ju inte heller så mkt om Western-grejer, bara är väldigt intresserad ;)

Ja el om hon menade att man lackar dom med genonskinlig lack jusst för att få upp glansen. Men köp hästfokus den tidningen om western följde med som bilaga i detta nr. Kul läsning tyckte jag som inte kan så mycket.

Har hästen mer än två vita hovar så ska du låta dem vara vita annars kan det se underligt ut. Det är i alla fall vad de skriver Western Horsemans bok om Grooming. :p

/Carina :eek:

Okej, ska handla den nästa gång det blir till stan (de har inte den tidningen här i tjollen på landet :p )

Elin, har du köpt quarter nu?
Jag har målat hovarna på min appalosa som hade tre vita men fukten i ridhuset,ute o så gjorde att de inte höll så länge.. mellan klasserna hann man inte måla om o låta torka.. såg inte klokt ut.. alla kommenterade.. suck.. =/ Om du inte har nåt bra lack då förstås.. =)

Nope, ingen Quarter här...ännu....! Är på span faktiskt!!

Hej!

Om man har en häst med randiga hovar då? :o

Och vart kan man köpa lacken?

Ja kör transperant på alla, eller gjorde kanske man skall säga. Min häst hade två vita och två svarta. Men jag körde transperant lack på alla hovar iaf. Det blev så fult när alla var svart och sådan konstig kontrast när två var svarta.. jag provade alla alternativen.. :d

Men transperant runtom blev bäst tyckte jag. det var ju mest för glansens skul och för att underlaget inte fastnar på hovarna på samma sätt som om man oljat eller fettat hovarna..

Lycka till!

Vilket styr ;)
Är glad att jag har Welsh Cob och snart bruksnordis. Där kör vi transparant. Gillar inte att "måla" över något. Hästen ska visas så som den är skapt, punkt. Välskött och nyduschad men inget måleri här... :cool:

Ja du har ju helt rätt..... ;)
Men är man på väg att köpa Quarter är det ju lika bra att göra det ordentligt :D
Kan inte rå för det men det är så himla skoj å putsa och dona, kanske börjar bli fjollig!! :o

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: ameo
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 820
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar