ang häst i små hagar.

Sv: ang häst i små hagar.

våra hästar går oftast tillsammans (vbl o fjording).. ingen stor hage kanske 100*100,, lite berg, träd och backigt på vinterna varierat med en liknande platt, tråkig hage ;). på sommaren går de i lite större hagar, antingen kuperade eller platta men var för sig, fjordingen fixar inte gräs.. så då för de gå tillsammans i fjordingens hage på natten för att få vara tillsammans.. har funkat bra.. igentligen är det är för små hagar men till nästa sommar ska vi ta tag i taggtrådsplockandet igen ;) finns hur mkt som helst!

Håller med dig. Har man ont om mark, så kan man ju göra vinterhagarna på längden istället. Många delar ju av en bit, oftast en fyrkant. Man kan istället dra "gångar". Mina "gångar" till hingstarna är inte mer än 7 meter breda, men över hundra långa. på så sätt kan de springa av sig ändå.

tja... poängen är att höra era åsikter..

jag sa aldrig att bertil inte går ut han står ute från 8:00 till ca 19:00

Cilla skrev:
va bra!!!!! hellre att din häst går själv och är lessen än att du ska få skämmas och betala... :mad:
det blir alltid bråk när man släpper ihop hästar! rangen måste ju ordnas. hitta en häst som matchar din istället för att låta den stå själv. :mad:

Så enkelt du kan få det att verka! :mad:

Min häst är en 700-kilos kallblodstravare med power. Hon står uppstallad i ett inackorderingsstall tillsammans med omkring trettio andra hästar. De andra är antingen tävlingshästar eller värdefulla avelsston som just nu går med föl vid sidan.

Vilken av de andra hästägarna tror du vill släppa sin häst tillsammans med min, efter det som hände förra året? Hade du själv släppt din tillsammans med min Best? I så fall är ni mer än hjärtligt välkomna - men se först till att ni är ordentligt försäkrade! Jag är inte så intresserad av att behöva använda min hemförsäkring igen!

Och du, min häst är inte ledsen! Hon har tre ston med föl i hagen till söder, två andra ston i hagen till norr samt ett tiotal hästar på lösdrift öster om hagen. Hon är lugn och fin och harmonisk och fungerar alldeles utmärkt i både ridning och alla hantering från marken.

Visst kunde jag kanske byta stall, men det är jag av många skäl inte intresserad av.

Immer

Cilla skrev:
va bra!!!!! hellre att din häst går själv och är lessen än att du ska få skämmas och betala... :mad:
det blir alltid bråk när man släpper ihop hästar! rangen måste ju ordnas. hitta en häst som matchar din istället för att låta den stå själv. :mad:

VEM tror du skulle vilja släppa sin häst till Immers Best när skaderisken är så stor?
Inte jag ialla fall, varför ska andra hästar utses som försökskaniner?
Immer känner sin häst väl och vet vad hon är kapabel till, själv har jag en valack som inte kan gå med mer än 1 annan häst om det ska vara någorlunda lungt i hagen. Jagar och vallar allt, full av balltramp, såriga ben och super stressad. Nej tack!
Men visst skicka du din till Besten och ha det så bra :smirk: .

Immer, du gör HELT rätt!

Immer skrev:
Så enkelt du kan få det att verka! :mad:

Min häst är en 700-kilos kallblodstravare med power. Hon står uppstallad i ett inackorderingsstall tillsammans med omkring trettio andra hästar. De andra är antingen tävlingshästar eller värdefulla avelsston som just nu går med föl vid sidan.

Vilken av de andra hästägarna tror du vill släppa sin häst tillsammans med min, efter det som hände förra året? Hade du själv släppt din tillsammans med min Best? I så fall är ni mer än hjärtligt välkomna - men se först till att ni är ordentligt försäkrade! Jag är inte så intresserad av att behöva använda min hemförsäkring igen!

Och du, min häst är inte ledsen! Hon har tre ston med föl i hagen till söder, två andra ston i hagen till norr samt ett tiotal hästar på lösdrift öster om hagen. Hon är lugn och fin och harmonisk och fungerar alldeles utmärkt i både ridning och alla hantering från marken.

Visst kunde jag kanske byta stall, men det är jag av många skäl inte intresserad av.

Immer

Så långt det är möjligt tycker jag man ska ha hästar i sällskap, MEN fungerar inte en häst tillsammans med andra så får man komma på andra lösningar, som du har gjort. Då får man helt enkelt göra det bästa av situationen, och det har ju du gjort. Det är inte lätt i stora inack.stall. Alla hästar är olika individer o ägarna likaså....

Lyckligtvis har jag inte haft det problemet med min häst, hon går ihop med nästan alla, hon är en sån som blir gräsligt olycklig om hon måste stå ensam.. :(

ber om ursäkt, men jag fick intrycket av att det inte var så många hästar i ditt stall. att din häst alltså gick HELT ensam, men så var inte fallet. :o ber om ursäkt återigen.

att hästar står ensamma i hagen har jag inget alls emot, bara dom har ordentligt med sällskap runt omkring sig. :)

kanske kan köpa en sån skyltfönstershäst och gjuta fast i backen, så Besten din kan få utlopp får sina aggrisioner iallafall? :devil:

:banana:

Cilla skrev:
ber om ursäkt, men jag fick intrycket av att det inte var så många hästar i ditt stall. att din häst alltså gick HELT ensam, men så var inte fallet. :o ber om ursäkt återigen.

att hästar står ensamma i hagen har jag inget alls emot, bara dom har ordentligt med sällskap runt omkring sig. :)

kanske kan köpa en sån skyltfönstershäst och gjuta fast i backen, så Besten din kan få utlopp får sina aggrisioner iallafall? :devil:

:banana:

Ursäkten är mottagen. :smirk:

Besten är faktiskt ingen Best :smirk: , hon är otroligt snäll och lätthanterad på alla sätt och vis. Men - problemet är att hon inte vet hur stark hon är! Det som hände förra året var att stoet hon gick tillsammans med plötsligt gav sig på Besten och sparkade ett flertal gånger. Sedan drog hon iväg genom hagen med Besten efter och när hon stannade gav Besten igen. Tre rejäla sparkar blev det, innan jag hann ingripa. Det andra stoet fick ett sår i hasleden, och veterinären uteslöt skelettskador. Dock visade det sig några veckor senare att en benflisa var lös och det blev operation. Lägg sedan till stafylokockinfektion i såret med tre penicillinkurer på det, så förstår man att det hela blev dyrt....En spark från Besten kan vara direkt förödande för ett spinkigt halvblodsben, tyvärr. :(

Jag tror att Besten skulle gått bra ihop med en flock valacker, hon är van vid det sedan tidigare. Tyvärr vill stallägaren dock ha stona för sig och valackerna för sig.

Immer

Fast det är ju inte någon lösning på problemet, bara ett sätt att undvika problemet!!
Men jag förstår dig!!!

Det allra bästa vore om alla hästar fick chansen att gå ihop med andra hästar från att de är små, så att de vänjer sig vid det, och vid att acceptera sin plats i flocken.

Det finns säkert undantag!
Men de flesta funkar ju med andra hästar, dock är det svårt att lära gamla hundar att sitta......:)

Detta är svar på Immers första inlägg, jag läste inte mer innan jag svarade, så jag hade inte sett att hon gick bra med valacker, och nu har jag fått svar på varför hon går själv. :)

Senast ändrad:

Hingstar är ju ett prakt exempel... Har 2 2åringar ihop nu, får se hur länge det går... min 4 åring går ensam. (nu kastreras han i veckan så förhoppningsvis kan han gå med andra om ett tag)

Liknande trådar

A
Hästvård Har idagarna fått reda på att min gamla polle har pålagringar på bägge framknäna samt gallor på sidorna av karpallederna. Dvs på bägge...
Svar
9
· Visningar
2 049
Senast: linneaforss
·
Foder & Strö Har lite frågor angående havre. Jag är inte jättekunnig om hästfoder men har haft egen häst och gjort foderstat mm. Nu tar jag hand...
Svar
17
· Visningar
1 885
Senast: Fragile
·
H
Hästvård Från att ha avlastat båda fram pga felaktig verkning med hovbenssänkning i trakterna och i och med detta hovledsinflammationer till att...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: Helan
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama