Sv: ang gamla oinridna hästar!
10 år för en häst motsvarar "den gyllene medelåldern" hos en människa.
Be din mamma eller pappa träna för att hoppa med det undre toppskiktet i Sverige för exempelvis höjdhopp, eller simning och se vilket resultat de får.
Helt enkelt är det så att hästens kropp åldras precis som människans vilket faktiskt gör det fysiskt mycket svårare.
Liksom i människolivet finns det säkert i hästlivet också undantagen som bekräftar regeln dvs de som klarar av det. De fysiska förutsättningar är dock ur ett mycket sämre startläge med ålderns rätt.
Sedan till andra förutsättningar, Rutiner är trygghet i allas vardag så även en hästs. Att ha tillbringat halva livet utan att att anstränga sig och behöva tänka i nya banor blir svårare ju äldre du blir så även för en häst (utan mänskliga värderingar). Jämför med din egen instinkt, förändring = otrygghet = ogillande.
Det jag vill komma till är att läget är inte ideellt och ställer om möjligt ännu högre krav på lyhördhet för hästen hos ryttaren än en 3-åring gör.
Jag har själv försökt att göra det du frågar om, men fått lägga av då hästen fysik helt enkelt inte till 100% klarade av det. Trots "hög arbetmoral" och viljan att göra rätt. Dock hade både jag och hästen kul och mysigt under resans gång.