ang gamla oinridna hästar!

T

TotallyLost

Detta må låta knasigt och knäppt!
Men varför skulle inte en 10- årig häst som rids in ha samma chans att gå msv som en 3 åring som rids in? :angel:

Sv: ang gamla oinridna hästar!

Det är klart att en oinriden 10- åring skulle kunna gå MSV så småningom, det kan alla hästar som fått en korrekt grundutbildning.....Men ...en treåring kanske startar MSV som sexåring och 10- åringen skulle ju då bli 13 innan start i msv...för den måste få lika mkt tid på sig att muskla sig som den här tre åringen.....många vill gärna göra det fortare på en äldre häst....
- min åsikt :D

Det har den väl, beror väl på hur duktig den som rider in hästen är antar jag.

EN 10 åring som inte gjort så mycket lär vara hyffsat stel. Det blir ganska mycket mera jobb om jag jämför med att afå börja jobba med en treåring skulle jag gissa på.
Men jag har aldrig provat så har egentligen ingen aning :smirk:

Personligen tror jag att det är ganska svårt att få en häst som rids in så pass sent som 10 år att bli som en "normalt" inriden häst blir. Isåfall ska man ha en väldig massa tur, det ska vara en extremt samarbetsvillig och lättlärd häst och det tar mycket längre tid att lära en äldre häst saker än en yngre. Klart det går, men jag tror att det är svårt och högst ovanligt.

10 år för en häst motsvarar "den gyllene medelåldern" hos en människa.

Be din mamma eller pappa träna för att hoppa med det undre toppskiktet i Sverige för exempelvis höjdhopp, eller simning och se vilket resultat de får.

Helt enkelt är det så att hästens kropp åldras precis som människans vilket faktiskt gör det fysiskt mycket svårare.
Liksom i människolivet finns det säkert i hästlivet också undantagen som bekräftar regeln dvs de som klarar av det. De fysiska förutsättningar är dock ur ett mycket sämre startläge med ålderns rätt.

Sedan till andra förutsättningar, Rutiner är trygghet i allas vardag så även en hästs. Att ha tillbringat halva livet utan att att anstränga sig och behöva tänka i nya banor blir svårare ju äldre du blir så även för en häst (utan mänskliga värderingar). Jämför med din egen instinkt, förändring = otrygghet = ogillande.

Det jag vill komma till är att läget är inte ideellt och ställer om möjligt ännu högre krav på lyhördhet för hästen hos ryttaren än en 3-åring gör.

Jag har själv försökt att göra det du frågar om, men fått lägga av då hästen fysik helt enkelt inte till 100% klarade av det. Trots "hög arbetmoral" och viljan att göra rätt. Dock hade både jag och hästen kul och mysigt under resans gång.

Jag håller med dig.

Dessutom är det så att äldre häsar oftare har svårare att hålla eftersom de inte härdats som unghäst. Unghästar som tränas härdas genom att deras ttillväxtzoner inte har stelnat. De klarar då större påfrestning än hästar som börjas träna när de är gamla. Naturligtvis kan det bli tvärtom och de överansträng som unga.

I och för sig bör nog en häst rent teoretiskt hålla för att gå MSV B även om den inte ha härdats som ung.

Dessutom är det så att äldre häsar oftare har svårare att hålla eftersom de inte härdats som unghäst

Kan så vara. Men jag tog hand om mitt halvblod som 15 åring. Han var helt oinriden och knappt hanterad. Han är nu 21 år och hur fin som helst i kroppen. Han går som en unghäst. Dom flesta som ser honom leka i hagen osv tror oftast att det är en unghäst.

Men hur länge han håller.....ja det får tiden utvisa. :D

Hur högt går den då?

För MSV håller dom kanske för men sen blir det nog tufft att få kroppen att orka med.

Sen kan man ju ifrågasätta vad man menar med "gå MSV".

Att uföra enkla byten och skolor hemma till sin egen belåtenhet eller få dem bedömda som godkända?

Få (i rätt tid och på korrekt sätt ridna och hanterade) hästar passerar betyget 6 i MSV dressyr, hur ser läget då inte ut för de som redan från början har sämre förutsättningar.

Rida MSV dressyr hemma för njutning och känsla kan du nog klara på vilken fyrbent varelse som helst oavsett förutsättning i tron att det man utför är korrekt.
Skit samma kan jag tycka om upplevelsen är possitiv för hela ekipaget och ambitionen slutar där....

När jag säjer "Gå MSV B" menar jag att en häst är befäst i en sådan form och de rörelser ssom ingår i MSV B att de skulle kunna starta på en tävling med åtminstone runt 60%. Pluss att den tränas ett par gånger i veckan på den nivån i styrka och kondtion.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 819
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025