Ang fri tillgång o inte fri tillgång

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 813
L

Lantlolla

Ganska lustig rubrik jag vet.
Men det är såhär att jag har tre pållar som går på fri tillgång av ensilage på lösdrift.

Frågan är om man kan reglera detta? Inte låta dem ha fri tillgång och istället ge dem ensilage tre ggr om dagen, extra mycket när de tär lite kyligare, för att slippa att balen blir dålig osv?

Hur mycket ska man räkna med till varje häst isåfall ?
Blir ju klart endel, och nu menar jag i varje giva.

Alltså säg att de får ensilage tre ggr om dagen. Hur mycket skall de ha var vid varje tillfälle? Om vi säger att temperaturen ligger på ca 2-5 plus grader?

Blir ju mer när det är kallare :D
Tyvärr så är det inte analyserat men jag funderar på att göra de. Korna får ju utav detta med och där öppnas en bale per dag så jag får ju snabbt ihop tillräckligt för att göra en analys.

Frågan är.. eller det är nog bättre att fråga när man gjort analysen om man kan stödfodra med annat?
Jag ger en av hästarna lucern han får ca 2 dl pga att han är skitsvår att hålla i hullet. Borde jag öka de tror ni?

Nåja. ska läsa på lite om analysen. Men åsikter är varmt välkomna, samt idéer och tips på hur jag kan göra!

Mvh Marica

Sv: Ang fri tillgång o inte fri tillgång

Det går lika bra som att låta dem ha detta på fri tillgång, eller även ger man dem några ggr om dagen lite extra.
Så gör jag oxå. Mina hästar går på lösdrift o får extra hösilage några gånger under dagen, o det funkar jättebra. Har en foderhäck med tak där får dom mera hösilage under natten o även dagen, o en trälåda (enkel sådan) utan tak där får dom även hösilage.
Dom rör på sig oxå, går mellan dom foderhäckar som ligger en bit ifrån varann.
Har oxå 3 hästar.

Lusern är jätteBRA !!! Det räknas som grovfoder. Både hack o pellets. Mina får lusernpellets (bara märrarna, men shettisen klarar sig på bara hösilaget). Inne i ligghallen o shettisens egen box (utan dörr) har dom halm, som de går in o lägger sig ner eller äta lite av det.

Lusern är bra om man inte har analys på grovfodret, o om hästen behöver 'hulla' sig lite mera. ;)

Får kanske spika ihop någon låda eller liknande :P. Vore ju bra att kunna bära yut dem på olika ställen i hagen då de inte rör sig överdrivet mycket nu iaf :P

Men som sagt ungefär hur mycket för varje häst ska man räkna?
Vet att det är svårt men om man tänker stora hästar. Hellre lite för mycket än för lite =))

Någon som vet? hehe..

jag tycker det beror på hur hur stora hästarna är? men säg att de är runt 150- 160 och "normalbyggda"
då skulle jag säga kanske 3-4 kg per häst och tillfälle. märk väl att jag är ingen expert men det är vad jag hade gett ungefär.;) men menar du verkligen 2 dl lusern? det är ju ingenting!:eek: Jag ger mitt sto, som ändå är ganska lättfödd, ca 2liter lusernhack per dag. (plus ca 9kg hö och 2kg hippobas).så jaaaa, jag tycker du kan öka mängden lusern ganska rejält ;) (fast det ska ju vara mindre om det är pelleterat)

Senast ändrad av en moderator:

Fri tillgång gör en häst lugnare o mer harmonisk!
Här har man en äldre märr, som tidigare var ngt. hispig och orolig. Nu sedan 3 år tillbaka har hon bott ute o har grovfoder på fri tillgång har hon blitt lugnare o mera harmonisk.
Dom andra två är småttingar, o äter när dom vill o hur mycket dom vill.
Jag lägger ut en i trälådan, andra i foderhäcken med tak och tredje högen lägger jag i ligghallen vid hörnet om nån vill vara därinne.
Tycker att det funkar jättebra. Inget bråk i lilla flocken.

Annars 1 kg -1,5 kg TS per 100kg häst. Enl. foderstaten ska ena hästen ha 10kg hösilage/dygnet, men här får hon mycket mer o äta hur mycket hon vill o när hon vill.
Detsamma gäller även de andra två.

Tjosan. så det räcker med ca 5 kr per tillfälle då? Per häst så klart.

De är runt 160-175. så 5-6 kg till o med :P

Men de blir kalas..
Han får lucernpellets.. inte ås mycket ännu vill ge mer när de blir kallare.. men kalrt ökar lite för varje gång =)

Tack så jättemycke! (ca 1,5-2 kg stämmer om jag ger ca 6 kg per tillfälle)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 091
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka