Ang. femgångsprogram

J

Juvelflickan

Tjo!

Jag har funderat lite på det här med femgångsprogram och så.
Självklart är det skillnad från ekipage till ekipage, men.
Sist jag tävlade femgång tog jag denna gångartsföljd: trav, skritt, pass, tölt, galopp. Det var INGEN bra ide... :crazy: Om min häst väl börjar passa är det svårt att få henne att slute. Hon älskar det :D

Så jag tänkte ta denna gångartsföljd: tölt, skritt, trav, galopp, pass. Problemet är att hon är lättast att lägga i pass i vänster varv, Men! Galoppen och traven är mkt sämre i vänster varv.
Då tänkte jag om man antingen börjar programmet med pass, vilket kanske inte är ngn idé med henne, och då tar vänster galopp fast man rider i programmet i höger varv.
Får man göra så?!
Eller om jag lägger passen sist och har skritt näst sist och tar vänster galopp (höger varv).

Hänger ni med på vad jag menar?!
Haha! :smirk: :)

Sen som jag sa blir hon mkt het då jag passar, vilket kan bli lite svårt att bromsa upp henne innan kurvan. Antingen ligger hon i pass hela kortsidan och sedan blir det korsgalopp på 2:a långsidan eller så måste jag... Ja, jag vet inte...! :crazy:

Men vad har ni för tips?!

Mkt tacksam för svar!

/Niggi

--------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

rider du vänster galopp i höger varv blir du nollad i galoppen och det är inte värt det! Men om du menar att du bara vill lägga henne i pass ur vänster galopp i höger varv så går det bra. Visst får du ännu högre poäng om du lägger henne ur rätt galopp, men det blir ingen dramatisk skillnad.
Bästa idén verkar vara att ha passen sist. Om du får stopp på henne så du inte blir diskad. Hur skulle det funka med tölt, skritt, trav, galopp och pass alt. tölt, trav, skritt, galopp och pass.

Träna på passnedtagningar. Rid kort sträcka i pass (ca 20-30 m och ta ner. Min femgångare var grymt het i pass och jag tränade ett tag på pass - HALT. och det blev mycket bättre då. Och så att ur pass ta ner i tölt - ner i trav och ny galoppfattning och sedan ny passläggning (på ovalbana alltså).

Lycka till!

/Malin

Tack så mkt!
Jo, jag menar att jag skall ta henne i "fel" galopp endast vid läggningen. Inte ett helt varv... :D

Nu vill jag ut och träna :d

/Niggi

-------------

"Iny weeny teeny weeny Shriveled little short dick man. Don't want no short dick man!"

Jaa, jag ska att lägga pass ur högergalopp i vänstervarv... (har sumpat flera finaler pga jag inte kan lägga pass i vänstervarv med vänster galopp :crazy:) Så det är ju ett bar knep.

Tycker Freyrs gångartsföljdsförslag var bra =) Jag kör nog: tölt, skritt, trav, galopp, pass när jag tävlar. Funkar bäst för mig. =)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, ska starta en GDT som ska bestå av 3 varv alltså kort tölt, trav,skritt galopp och ökad tölt eller trav plus en extra sträcka rätta...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Solhäst
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Senast: tuaphua
·
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka