Ang detta med Kallhyror

M

mirona

Jag skulle vilja vad folk betalar i kallhyra !! Själv betalar jag 850 kr och nästa år kommer den att höjas till 950 kr och i det ingår inget bara husrum till hästen.. Vi fina hagar,, vi har även spolrum samt kommer att få fika / klubb rum med ev toalett,, har / kommer att få torkrum till täcken. Vi går på rullande schema med att fodra, släppa ut och in hästarna, Är det mycket i kallhyra eller är rimligt ??

Sv: Ang detta med Kallhyror

Det beror ju lite på vart i landet du bor.
Jag betalar 600kr/box i kallhyra och då sköter jag ALLT själv inklusive staketlagningar, lättare reparationer av stallet osv. El och vatten till "normal användning" dvs lyse odyl ingår men värme i sadelkammaren står jag för.

Jag betalar 550kr/månad i kallhyra, och då ingår boxplats (rejäla boxar i ljust, fräscht stall), stora hagar (stängsling sköter vi som står där vid behov, men materialet står stallägaren för), stor uppvärmd (nåja, iaf 12 grader, idealiskt för lädret...) sadelkammare med säkerhetsdörr på (byttes efter sadelstölder för några år sedan), rejäl fodekammare (även den låst så inga obehöriga kommer in) och tillgång till en upplyst ridbana, ca 15x30m. Vi sköter insläpp, middagsfodring och helger efter ett schema där vi själva fyller i de dagar som passar oss (minst ett pass/helg och 2 vardagstider/vecka). Oftast sköter vår underbara stallägare kvällsfodringen åt oss utan extra betalning (hon har inga hästar själv), och för ytterligare 50kr/månad ingår morgonfodring och utsläpp på vardagar (som en av de andra inhyrda då tar åt oss). Täckesservice ingår också i de 50 kronorna/månad, vilket jag tycker är väldigt billigt!!
Stallet ligger med endast 2 minuters bilväg från stadens centrum, och 3 minuters bilväg till stor ridanläggning med bl.a. två ridhus...

Jag betalar 1150 kr/mån. Då ingår morgonfordring och utsläpp samt lunchfodring på vardagarna. Insläpp, kvällsfodring samt hela helgerna sköter vi privathästägare själva plus att vi har jourschema på lektionshästarna var 18:e dag då vi tar in dem och fodrar dem kväll.

Bor i Västmanland,, vi har oxå upplyst paddock, varm sadelkammare, stallet ligger nära stan ( promenad avstånd ) 20 min skritt avstånd till ridhuset ( dock dåligt med tider ), Stall ägaren fixar med allt runt omkring ( laga staket, köra bort dynghögen, harva ridbanan lite annat små fix)

Då tycker jag att det låter som en rimlig kallhyra.
Jag har vare sig ridbana eller ridavstånd till ridhus.

Jag betalar 1.250 kr per box i kallhyra. Då har jag morgon och kvällsfodring på ej bestömda tider. Ganska stora hagar men tråkiga/näringsfattiga, halvdana staket, inget ridhus.

Tja, sommaren 2005 betalade jag 1500 kronor i månaden för detta:
Gräshage på ca 2000 m2 dygnet runt, stödfodring morgon och kväll (fast jag skötte det själv de flesta gångerna och jag betalade själv fodret). Täckesservice om det behövdes. Tillgång till ridbana.

Immer

Senast ändrad:

Alla: Vad menar ni med kallhyra? Ingår elen i priserna ni har skrivit?

Jag ska byta stall nu i månadskiftet. I förra stallet betalade jag 3000 kr i månaden för hela stallet, inklusive elen. Litet stall med tre boxar och ett litet hörn som blev spilta till min shettis. Jag har fyra hästar. Liten sadelkammare, nära till ridbana (kostar 100 kr per år att använda), liten jättetråkig hage. Skötte precis allt själv.
Nya stallet blir 2500 kr i månaden, inklusive el, finns fyra platser tre stora boxar och en liten, allmänt större stall och utrymmen, finns toalett och lite bete till nästa sommar längre till ridbanan, men det gör mig absolut ingenting. Kommer att sköta allting själv där också men tror att denna stallägare är bättre att ha och göra med.

Senast ändrad:

Jag betalar 700:- kallhyra. Där finns ridhus, helt ok hagar, bete sommartid, ut/insläpp, fodringar, stalltjänst (morgonfodring + utsläpp) ca var 5:e helg.

Jag hyr ett helt stall. Jag betalar 750:-/box. Då ingår ingen el men han som äger gården står för material om något går sönder och även staketmaterialet står han för men jag får göra jobbet.

Jag hyr sedan ut boxplatser med service. Kallhyran jag tar ut är nu 850:- men ska höjas till 1000:-. Då ska det täcka min kostnad för boxen, mitt arbete som jag lägger på anläggningen, elkostnad, försäkring, kostnad för tillstånd och kontroll av djurskyddsinspektören m.m.
Sen tillkommer kostnaden för foder, strö, in-/utsläpp, fodringar m.m.
Paddock finns, ridavstånd till ridhus, stora sommarhagar. Och 3 mil till Göteborg.

Det verkar variera väldigt i vad man får betala sen beror det på vart i landet man bor men allt från 500 - 1000 kr i kallhyra verkar ju vara normalt i hyra oavsett vad det är man har som ingår samt hur det ser ut med hagar å vad för bekvämligheter det finns.

I mitt stall (lösdrift) tar jag 500 kr/häst. Då ingår box vid dåligt väder, nyrenoverat stall, el, varmvatten, foderkammare, varm sadelkammare, spolplatta, gräsridbana, ligghall, staket. Det enda som ska skötas är den egna hästen. Gash, jag kanske är för billig!

Om man utgår från vad folk har skrivit här å vad det då ingår så verkar du ha en väldigt låg hyra med tanke på att du har väldigt mycket som verkar ingå i 500 kr / månad

Jag tar 600 kr i kallhyra för box. Då sköter jag in/utsläpp, fodringar, ev täckesbyten. Beställer hö och strö. Håller ordning på hagar och ridbana, tvättar schabrak osv.
Jag ber ibland om hjälp med stallet om jag för ovanlighets skull ska åka bort någon dag.

Kallhyra är alltså hyra av box utan foder, strö eller tjänster. I den ingår väl i regel också nyttjan av tillgångarna på anläggningen (dvs ridbana, ridhus, hindermaterial etc).

Där vi stod sist var kallhyran på 1000:-/mån. Vi hade då stora boxar, enorma hagar (ca 30 hektar var vår hage), eget ridhus och ridbana. Mycket bra omgivningar och ridvägar. Tvättmaskin har de tydligen precis fått in i stallet också såg jag. Nu har vi dock flyttat och jag vet inte vad kallhyran ligger på än. Ca 1000:- där med skulle jag tro. Det är lite finare, lite fräshare, tas om hand bättre, men har mindre hagar.

Härute brukar kallhyrorna ligga mellan 800-1000:- På ngt ställe var det 500:- vet jag. Det beror ju lite på kvalitén på platsen och vad gården har för tillgångar.

Inte 30 hektar hage va? kanske tre hektar? 30 hektar är mina föräldrars gård på och skulle du ha hästarna på de markerna skulle du få vänta tio minuter på dem för att komma till dig när du ropar (om de nu skulle höra dig...) 4 hektar har jag till mina hästar och då klarar de inte av att beta av allt...

Trettio hektar mark hade vi. Inte tre. Den var enorm - ja.
Ena hagen var 8 och den andra mellan 18-22 hektar (var osäkra). Dessa två var det öppet mellan så de hade båda - mao 25-30 hektar.

Hästarna kom när man ropade/visslade vid grinden, eller så fick man gå ut och ropa i hagen. De hade ju sina ställen där de befann sig opch försvann i regel bara iväg längre bort och in i skogen till natten. Annars stod de ofta så man såg den eller på vanliga platsen i skogen vid vattnet.

Senast ändrad:

Bor vid Stockholm ungefär, betalar 600 kr/box och månad, då ingår INGET utom själva boxplatsen. Med andra ord betalar man själv hö, kraftfoder, strö m.m. Det är ju praktiskt ibland, för alla hästarna i stallet äter olika mat...

Jag betalar 1575 kr.
Då ingår en ridbana och ett pyttigt ridhus, hagar, plats på loft och så.
Men det tillkommer mkt, 300 spänn för att få använda containern t ex (vilket ju är ett måste..)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 057
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag funderar på att ev söka ett jobb. Och då kommer funderingarna kring löneanspråk. Jag HATAR sånt. Senaste tre jobben jag haft så det...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt