Ang detta med att trampa in under sej...

M

Minime

Tyvärr lade jag inte ner sån stor energi på dressyrlktioner vilket jag får äta upp nu när travaren är under utbildning.

Min darling, varmblod, har ett, vad jag anser som ett enorm naturligt övertramp om hon är riktigt varm o genomkörd, mätt från tåspets till trakt.

o om hon då, enligt mina dressyrkonskaper skulle trampa under sej ännu mera skulle ju övertramet bli ännu större!
Men, efter lite undersökning o testning med lillasyster i förra veckan så kom vi fram till att har jag min häst på lång tygel så breddar hon vrider tån utåt, bakhovarna alltså! Men samlar jag ihop henne så sätter hon hovarna raktinunder sej o riktar tån framåt, alltsåborde hon jobba rätt med bakdelen på tygeln...eller är jag bara hemmablind o ser allt som framgång??

Egentligen handalr detta inte om dressyr..bara vanlig "riktig" riding, därför jag lade den här... jag kallar det för dressyra bara för att jag inte vet vadannars jag ska skriva

Sv: Ang detta med att trampa in under sej...

Minime skrev:
enligt mina dressyrkonskaper skulle trampa under sej ännu mera skulle ju övertramet bli ännu större!

Nej, så fungerar det ju inte. Vid ökad bakbensaktivitet vinklar hästen sina leder i bakbenen, sänker sitt bäcken och tar därmed kortare kliv. Ju mer vikt hästen lägger på bakdelen, desto kortare steg tar den.

Men, efter lite undersökning o testning med lillasyster i förra veckan så kom vi fram till att har jag min häst på lång tygel så breddar hon vrider tån utåt, bakhovarna alltså! Men samlar jag ihop henne så sätter hon hovarna raktinunder sej o riktar tån framåt, alltsåborde hon jobba rätt med bakdelen på tygeln...eller är jag bara hemmablind o ser allt som framgång??

Jo, det är ju logiskt. Speciellt travare breddar ju ofta bak, eftersom de endast utnyttjar skjutkraft och inte bärkraft. Men om hon vid arbete sätter rakt under sig så är det ju verkligen ett tecken på att det är på rätt väg. Nu behöver ju inte det betyda att hon är lösgord och "på tygeln" men du är ju inte helt ute och cyklar i alla fall. :idea:

MIn häst som har ganska raka haser, trampar LÅNGT framför framhovarna med bakhovarna i skritt på lång tygel (nu pratar vi bakhoven upp till 30 cm framför), detta eftersom han går med hyfsat raka bakben i skritten, när han rids ihop och får jobba, så ska han vinkla haserna lite mer, och då blir steget ngt. kortare, eftersom en vinkel i hasen gör att hästen inte kan trampa lika långt framför sig..

Kan någon rätta mig om jag har fel..

Rumpnissen skrev:
Nej, så fungerar det ju inte. Vid ökad bakbensaktivitet vinklar hästen sina leder i bakbenen, sänker sitt bäcken och tar därmed kortare kliv. Ju mer vikt hästen lägger på bakdelen, desto kortare steg tar den.

jaha jah!! Då vet jag de oxå! Borde ju jag som har hästmassör till mamma veta! :angel: Hur är det med att dom ska trampa på samma ställe som frambenet? Har hört de nångång, att det är så det ska vara, inget över- eller undertramp...

Rumpnissen skrev:
Jo, det är ju logiskt. Speciellt travare breddar ju ofta bak, eftersom de endast utnyttjar skjutkraft och inte bärkraft. Men om hon vid arbete sätter rakt under sig så är det ju verkligen ett tecken på att det är på rätt väg. Nu behöver ju inte det betyda att hon är lösgord och "på tygeln" men du är ju inte helt ute och cyklar i alla fall. :idea:

Jo jag har märkt det! ;)
Jo jag tyckte det jag oxå, att det var på väg åt rätt håll..men det är ju alltid bättre o fråga folk som vet bättre ;)

Minime skrev:
jaha jah!! Då vet jag de oxå! Borde ju jag som har hästmassör till mamma veta! :angel: Hur är det med att dom ska trampa på samma ställe som frambenet? Har hört de nångång, att det är så det ska vara, inget över- eller undertramp...

Det här med övertramp är inget man ska haka upp sig på. Det är ju bara i skritt man tänker på det, så vill man ju ha mycket övertramp i ökad, inte fullt så mycket i mellanskritt och inget övertramp alls i samlad skritt. I trav och galopp tittar man inte på övertramp. (Eftersom rörelsemönstret inte tillåter det)
I skritt och trav tittar man istället på takten och tempot, ryggverksamhet och bäckenet. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka