Ang dessa kontrakt....

S

__Sweety__

I sep 2004 lånade jag ut min ponny på foder, jag + fodervärden kom då överens om att de skulle göra vet bes så fort som möjligt. De hade fått boxplats och ville flytta dit henne på en gång. Jag hade sedan mail kontakt med dom och de hade hittat en veterinär som verkade bra, jag frågade då om de ville att jag skulle vara med på bes. Fick inget svar, så jag antog att de klarade det själva.

Fick sedan reda på att ingen vet bes blev gjord och har sedan dess tjatat och tjatat om att de måste göra vet bes. Men ff har ingen blivit gjord.

Ponnyn är oxå utlånad för promenadridning, och fodervärden har tränat för att vara med på lingondressyr.

Visst är kontraktet då brutet? Kan jag åka och hämta hem min ponny.

Jag vet att jag inte borde släppt iväg henne obes men gjort är gjort.
Så kommentarer om det behöver jag inte. MEN kan jag hämta hem min ponny????

Sv: Ang dessa kontrakt....

Det beror på vad som står på kontraktet.

STÅR det att hon ska göra en Vet. bes i kontraktet? Står det datum för denna eller "senast" datum?

Om det gör det så är det kontraktsbrott, och ja, du får ta hem hästen. Glöm dock inte att säga upp kontraktet först skriftligen, annars är det du som gör Kontraktsbrott!

Och hon får inte tävla med hästen om det står att hon inte får det, även där ett kontraktsbrott. :smirk:

Lonely skrev:
Det beror på vad som står på kontraktet.

STÅR det att hon ska göra en Vet. bes i kontraktet? Står det datum för denna eller "senast" datum?

Om det gör det så är det kontraktsbrott, och ja, du får ta hem hästen. Glöm dock inte att säga upp kontraktet först skriftligen, annars är det du som gör Kontraktsbrott!

Och hon får inte tävla med hästen om det står att hon inte får det, även där ett kontraktsbrott. :smirk:

Det står inget datum, bara att fodervärden ska göra det innan hästen/ponnyn åker till fodervärden. Men eftersom dom ville flytta henne direkt pga stallplatsen, så kom vi överens att den skulle göras så fort som möjligt. Och nu har det gått 8 månader.

Då är det kontraktsbrott :smirk: iom. att hon inte följt kontraktet.

Jag vet inte riktigt vad som händer vid kontraktsbrott, om man bara får hämta hästen, men du kanske har bättre koll ;) .

Iallafall är det ett kontraktsbrott (antar att kontraktet inte är giltigt då?)

Jag tycker oxå att det är kontraktsbrott.

Fick mail nu ikväll:

hejj!Visst kan vi ta dit en vetrinär som kan kolla på henne men om det är något fel så får du betala det eftersom det kan ha varit innan jag lånat henne!Jag tror att det kan vara något fel på väster bak& höger fram.

Vad säger man om det??? Om man tror att det är nåt fel så kollar man väl upp hästen?

Jag säger upp kontraktet och hämtar henne imorgon.

Det står inget datum, bara att fodervärden ska göra det innan hästen/ponnyn åker till fodervärden. Men eftersom dom ville flytta henne direkt pga stallplatsen, så kom vi överens att den skulle göras så fort som möjligt. Och nu har det gått 8 månade

Blev den senare överenskommelsen om besiktningen muntlig eller skriftlig?

Min tolkning av det är att det redan brustit när den första besiktningen inte blev gjord, då det står att den ska göras innan hästen flyttar till fodervärden....

På mitt leasingkontrakt finns en väldigt tydlig punkt om just detta:

13.Hästen veterinär besiktigas genom B:s försorg av veterinär ..............................................
senast den …… / …… 200…. Och om B därvid godkänner hästen, kan inga krav ställas på Ä om återgång av leasing eller jämkning av leasingsumman. Rätten att föra talan avseende fel, även dolda fel, bortfaller också om B ej utför veterinärbesiktning inom angiven tid.

(B i detta fallet är brukaren, dvs jag, och Ä är ägaren)

Du har nog rätt.

Så här står det i kontraktet:

10. VETERINÄRUNDERSÖKNING
Parterna överenskommer att hästen skall veterinärundersökas på fodervärdens bekostnad före leverans till fodervärden. Intyg från sådan undersökning skall ligga tll grund för ansökan om A1-försäkring (eller motsvarande)

__Sweety__ skrev:
Jag tycker oxå att det är kontraktsbrott.

Fick mail nu ikväll:

hejj!Visst kan vi ta dit en vetrinär som kan kolla på henne men om det är något fel så får du betala det eftersom det kan ha varit innan jag lånat henne!Jag tror att det kan vara något fel på väster bak& höger fram.

Vad säger man om det??? Om man tror att det är nåt fel så kollar man väl upp hästen?

Jag säger upp kontraktet och hämtar henne imorgon.

Tyvärr så kan du inte kräva någon summa av henne iom .att hästen inte var besiktigad innan du lämnade ut henne. Har råkat ut för detta själv.

Hästbesiktningen är bra för uthyraren iom. att det är en säkerhet för att slippa utgifter för skador hos hyresmannen.

Det är väldigt bra (:smirk:..) för hyresmannen att inte besiktiga hästen innan, dom slipper nämligen betala för ev. skador iom. att dom inte vet i vilket skick hästen var i innan. (Eller om dom vet att dom gjort skadad, spelar ingen roll, det finns inga papper på att hästen var frisk när uthyraren lämnade ut den.)

Även om du besiktigat hästen på "egen" hand gäller inte detta då hyresmannen och uthyraren ska komma överens om vet. (står i färdigskrivna kontrakt iaf.)

Jag vet att jag inte kan kräva något av dom. Men jag kan iaf hämat hem henne så de inte rider sönder henne totalt. Tur att jag får dubbel lön nästa månad, ska kolla upp henne så fort jag får tid på kliniken.

Men, jag bryter inte mot kontraktet genom att hämta henne? Vill bara ha detta klart.

__Sweety__ skrev:
10. VETERINÄRUNDERSÖKNING
Parterna överenskommer att hästen skall veterinärundersökas på fodervärdens bekostnad före leverans till fodervärden.
Denna punkt har ju eg redan frångåtts då du/ni kom överens om att besiktning skulle ske senare........ men då inte sagt 8 månader :crazy:

ehh?? för det första står det i kontraktet att hästen skall veterinärundersökas på fodervärdens bekostnad och sen kräva att att du ska betala den 8 månader senare........... :crazy:

Tycker utformning i mitt leasingkontrakt var klarare.... där står det ju klart och tydligt att om inte jag besiktar hästen inim en viss tid så får jag stå mitt kast............

Dom kan ha varit medvetna om detta och skattat sig lyckliga att du inte följt upp det hela! Då slipper ju dom betala några utgifter för vet. kostnader och ev. problem.

Om hästen nu är skadad så är det tyvärr du som åker på det. Om ni inte kan komma överens om något.

En sak till bara, ponnyn har blivit sparkad i hagen, om inte den skadan är utläkt (något sår under magen) Kan man kräva pengar om inte den skadan är utläkt?

Jag kan väl inte kräva vet bes nu? Eller? Om jag tar hem ponnyn?

Hon har ju i princip redan brutit mot kontraktet, så då är det antagligen inte giltigt.

För säkerhets skull lämna ett uppsägningsavtal och be dom skriva på. :)

Enligt mitt kontrakt (köpt på ridsportaffären) får man inte bara hämta hästen, men därimot kan man hämta om man lämnat in uppsägningsavtal. Sen vet jag inte hur erat avtal är utformat.

Nä, men jag tycker det är fel av dom att säga "det kan ha funnits redan hos dig...."

Hur lång är uppsägningstiden på kontraktet? har du två månaders uppsägning från bägge parter så vet jag inte om du får hämta hem ponnyn förens dessa två månader gått?
Eller om ni kommer överens om någonting, skriftligt!

Jo, visst kan du kräva en vet. besiktning innan du hämtar hästen. Det är deras skyldighet iom. att det stått på kotraktet.

Annars är det bara att se till att dom vet. bsiktar hästen och sedan hämta den :devil: ..

Föresten, står et nåt i kontraktet om vad som händer om inte det följs? eller gäller "allmänna" kontraktsregler??

__Sweety__ skrev:
En sak till bara, ponnyn har blivit sparkad i hagen, om inte den skadan är utläkt (något sår under magen) Kan man kräva pengar om inte den skadan är utläkt?

Nej, inga skador som uppstått kan du få ersättning för eftersom ni inte har en vet. besiktning. Även om dom är utläkta eller ej.

17.TVIST
Tvist härrörande ur detta avtal eller bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall överlämnas till allmän domstol.

Men om dom inte "bråkar" utan skriver på ett papper att kontraktet har brutits så behöver man väl inte göra det?

_Sweety_ kan väl inte begära vet besiktning då den ska ske innan hästen/ponnyn åker till fodervärden, eller?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej! Jag tog emot en obesiktad häst. Den va även oskodd (inte verkad sen i somras) och inte vaccinerad sen 2017. Då hästägaren skrivit...
Svar
10
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka