Ang dessa kontrakt....

Sv: Ang dessa kontrakt....

En månad uppsägning... Men ska jag säga upp det och sedan kräva en vet bes? Risken finns ju att hon rider sönder hästen om hon ändå ska lämna tillbaka den.

Då är det grönt.. men hur utformar man ett sånt "kontrakt" så det blir giltigt?

nilema skrev:
_Sweety_ kan väl inte begära vet besiktning då den ska ske innan hästen/ponnyn åker till fodervärden, eller?

Tror inte det nej.... Egentligen skiter jag i det, bara jag får hem henne. Sen kollar jag upp henne själv.

nilema skrev:
Då är det grönt.. men hur utformar man ett sånt "kontrakt" så det blir giltigt?

Bra fråga... Nu hoppas jag inte att de bråkar bara.

__Sweety__ skrev:
17.TVIST
Tvist härrörande ur detta avtal eller bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall överlämnas till allmän domstol.

Men om dom inte "bråkar" utan skriver på ett papper att kontraktet har brutits så behöver man väl inte göra det?

Nej, det är bara om det skulle uppstå problem om dom tex. vägrar lämna tillbaka hästen.

Hur gör man när man säger upp vanliga kontrakt? Ger fodervärden tillbaka kontraktet till ägaren?

Ang. hur kontraktet ska vara utformat:

Det ska stå när och hur hästen lämnats tillbaka (+ vem som betalat tillbakatransporten=kan bli tvist om), underskrift av båda parter (OBS! vid kontraktskrivande ska egentligen två helt oberoende personer skriva på för att det ska vara giltigt)

samt att kontraktsbortt förelagts..

Se till att ha ett uppsägningskontrakt färdigt bara!

10. VETERINÄRUNDERSÖKNING
Parterna överenskommer att hästen skall veterinärundersökas på fodervärdens bekostnad före leverans till fodervärden. Intyg från sådan undersökning skall ligga tll grund för ansökan om A1-försäkring (eller motsvarande)
Är lite förundrad över denna bara, står det nåt leverans/övertagande datum på kontraktet? ansökan om A1 försäkring, vem ska ansöka om den? är inte det du som ägare som står för försäkringen eller ska dom söka en egen? eller måste du ansöka en ny?

Föressten, så här står det i mitt kontrakt:

"För den händelse att Uthyraren eller Hyresmannen i väsentligt avseende bryter mot detta avtal äger andra part omedelbart bringa avtalet till upphörande"

Står det så i ditt kontrakt också? Då får man alltså bara upphöra kontraktet och hämta hästen. om jag förstått det hela rätt..

nilema skrev:
Se till att ha ett uppsägningskontrakt färdigt bara!

Är lite förundrad över denna bara, står det nåt leverans/övertagande datum på kontraktet? ansökan om A1 försäkring, vem ska ansöka om den? är inte det du som ägare som står för försäkringen eller ska dom söka en egen? eller måste du ansöka en ny?

Vet inte om jag fattar rätt nu, men kontraktet gäller från den 3/9-04.

Vi har stått för försäkringen.

Vi har även skrivit i att vi står för transport tillbaka.

nilema skrev:
_Sweety_ kan väl inte begära vet besiktning då den ska ske innan hästen/ponnyn åker till fodervärden, eller?

Jo, om hon ber dom att besiktiga hästen och efter det häver hon kontraktet (då slipper hon stå för en bes. iaf.)

Det förekommer ju fortfarande kontraktbrott eftersom besiktningen skett för sent.

Lonely skrev:
Föressten, så här står det i mitt kontrakt:

"För den händelse att Uthyraren eller Hyresmannen i väsentligt avseende bryter mot detta avtal äger andra part omedelbart bringa avtalet till upphörande"

Står det så i ditt kontrakt också? Då får man alltså bara upphöra kontraktet och hämta hästen. om jag förstått det hela rätt..

Måste jag då skriva papper om att hon har tagits tillbaka eller kan jag bara ta tillbaka fodervärdens kontrakt?

Undrade vad meningen: intyg från sådan undersökning skall ligga tll grund för ansökan om A1-försäkring.

Menas det att du kan få reservationer på din försäkring om de hittar fel på hästen vid vet.besiktning? Eller gäller det bara om man kommer överens om att dom ska stå för försäkringen?
Tyckte det var lite luddigt men det är kanske jag som fattar trögt på kvällskvisten ;)

nilema skrev:
Undrade vad meningen: intyg från sådan undersökning skall ligga tll grund för ansökan om A1-försäkring.

Menas det att du kan få reservationer på din försäkring om de hittar fel på hästen vid vet.besiktning? Eller gäller det bara om man kommer överens om att dom ska stå för försäkringen?
Tyckte det var lite luddigt men det är kanske jag som fattar trögt på kvällskvisten ;)

Det vet jag inte, vi står ju för försäkring och har inte tecknat någon ny, så den gamla gäller ju. Tror att det är om hästen inte är försäkrad eller om man kanske byter bolag.

Du kan inte ta fodervärdens kontrakt (eller kan, kan du väl men dom går nog inte med på det), antingen ska dom förstöras eller behållas och då skrivs ett uppsägningsavtal.

Skriver man inte ett uppsägningsavtal så är det fortfarande dom som står på hästen (som fodervärdar alltså) och dom har rätt att ta hästen tills du sagt upp kontraktet. Även om kontraktet är brutet (kontraktsbrott) så finns det inga papper på att du begärt upphörande och att du tagit hem hästen, då kan dom om dom vill vara riktigt j*vliga säga att du gjort ett kontraktsbrott och hämtat utan att informera dom..

Ok, ska se om jag fattat rätt nu.

Om jag får tillbaka kontraktet så behöver jag inte skriva nytt papper att kontraktet har upphört. Eller måste jag göra det ändå?

Föressten, är du osäker kan du alltid ringa och rådfråga en Advokat (helst med inriktning på hästar-dom vet vad som gäller) det kostar inget, mer än möjligtvis telefonkostnaden. :)

Skriv för säkerhetsskull ett uppsägningsavtal...... då har du ditt på det torra....

Lycka till!

__Sweety__ skrev:
Ok, ska se om jag fattat rätt nu.

Om jag får tillbaka kontraktet så behöver jag inte skriva nytt papper att kontraktet har upphört. Eller måste jag göra det ändå?

Nej, då har dom inget "Bevis" på att dom ens haft hästen, mer än "muntligt" men då räcker det ju med att du säger att du sagt upp avtalet "muntligt". Då är det i princip samma sak. Då kan dom inte kräva något av dig (vad det nu skulle vara) efterhand iom. att du har deras kontrakt..

Men det är självklart bäst att ha papper på upphörandet. Även om det bara är ett vanligt papper (med ungefärligtext "uppsägning av avtal gällande foderhästen --- ") med deras namnunderskrift. Det är en säkerhet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej! Jag tog emot en obesiktad häst. Den va även oskodd (inte verkad sen i somras) och inte vaccinerad sen 2017. Då hästägaren skrivit...
Svar
10
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar