Ang. Butterfly Flip's embryotransfer

Thesen

Trådstartare
Såg en tråd på gnägg om att Flippans ägare nu slutgiltigt bestämt sig för att genomföra ett embryotransfer.

Den etiska diskussionen behöver vi inte ta här, vi hade en sådan förut i år och det verkar ha utvecklats en på gnägg också...

Det jag är nyfiken på är: Vad tycker ni om hingstvalet (For Pleasure)?

Själv hade jag nog hellre velat se Equest Carnute :d som far... eller Quidam de Revel.

Sv: Ang. Butterfly Flip's embryotransfer

Thesen skrev:
Såg en tråd på gnägg om att Flippans ägare nu slutgiltigt bestämt sig för att genomföra ett embryotransfer.

Den etiska diskussionen behöver vi inte ta här, vi hade en sådan förut i år och det verkar ha utvecklats en på gnägg också...

Själv hade jag nog hellre velat se Equest Carnute :d som far... eller Quidam de Revel.

For Pleasure tror jag är ett UTMÄRKT val till Flippan
:love:
Carnute hade nog inte heller varit fel... Finns säkert hur många hingstar som helst man skulle kunna välja, men min åsikt är iaf att For Pleasure som första val är utmärkt, han har dokumenterat bra nedärvning och en fantastisk ridbarhet :love:

Tror det kan bli bra. Fast hans pappa hade kanske varit ännu bättre. Annars finns det ju en del andra aspiranter som kunnat väljas.

Säger som ia, tror att For Pleasure kan bli kanonbra ihop med Flippan. Förutom att jag tror att de kompletterar varandra bra så anser jag att det finns få hingstar av hans kaliber idag. Förutom nedärvningen och ridbarheten så har han ju uppenbarligen bra hållbarhet också! Att se honom in action är en fröjd tycker jag.

Hade det inte varit så dyrt att betäcka med honom hade jag inte tvekat en sekund...

Thesen skrev:

Hade det varit min märr kanske jag chockat världen med att ta en kallblodstravar hingst :angel: :D ...Järvsöfaks kanske :bump: :bump:

Skämta inte så där... :D
Det skulle ju bli en större variant av Jappeloup de Luze. :d

Senast ändrad av en moderator:

Jag läste att de valde mellan For Pleasure och Quidam de Revel. Självklart vill de ha en etablerad hingst till ett sto som Flippan, men hade det inte varit mer spännande om de hade valt någon yngre och mindre använd hingst?
Mitt förslag hade varit Accorado II.

Nu är ju inte For Pleasure så mycket använd som han kunde varit trots allt, med tanke på hans ägare och hans idéer..

Jag tycker det är ett suveränt val till Flippan (har ju själv gått på den "billiga varianten" och tagit sonen FF :D ), men som all avel så vet man ju inte förrän efter :smirk:

Jag skulle gärna se en hingst som Atlantus, Argentinus eller Darco som pappa till Flippans föl, men med den metoden de tänker använda kan de bli många föl med olika hingstar ju.
Men For Pleasure är ett utmärkt val även det!

Jag nog att Quidam de Revel hade varit den bästa kandidaten.Han är mera smidig och vändbar jämfört med For Pleasure...

....även om jag verkligen gillar For Pleasure,så tycker jag att han är av lite omodernare modell,han hoppar väl och har ett gott hjärta samt en otrolig hållbarhet under alla år.Galoppen hos For Pleasure är inte heller något jag skulle vilja ha.Men visst är det en fantastisk häst!

Men jag tycker hans egna typ faller väääldigt långt ifrån "Flippans" egna exteriör....svårt att beräkna hur fölet kommer att se ut/kommer att vara med två så olika parter till föräldrar.

Med ett sto som "Flippan" som har allt man kan önska av elasticitet och vändbarhet...så är det väl egentligen bara att önska att få fram en häst ur nästa generation som bär med sej en hel del av "Flippans" egenskaper och lite "edge" ifrån fadern.

Men med tanke på Quidams smidighet och elasticitet...tycker jag att han är den bättre av de två kandidaterna.

Lånar knapp. Det kanske är ett beställningsföl där någon har önskat just den hingsten?

Francess skrev:
Lånar knapp. Det kanske är ett beställningsföl där någon har önskat just den hingsten?

:idea: Kan ju vara så... :idea:
Vad tror du i så fall att konstaden för beställningen blir? Jag vågar inte ens fantisera...

Haha! Det vill jag inte ens tänka på! Glad att det inte är jag som ska betala....

Argentinus skulle jag inte vilja se som pappa till en unge med Robin Z morfar. Där finns nog risk att enbart det stora och grova slår igenom....

Är inte Sverige fortfarande starkt reglerat av hur många avkommor man får regga vid embryotransfer? Får man regga mer än en avkomma per år och sto?

Snacka om att läsa fel hingstnamn :o . Läste att dom valt For Feeling. Ja så det kan bli, när man inte läser ordentligt.

Hittade en gamal tråd, blev lite nyfiken, nån som vet hur det har gått? Blir det nått föl??

Jag vet att hon är betäckt och med vilken hingst. Hon är dock ej spolad än så om det finns nån bebis är inte säkert :).

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 123
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka