Ang Bencystor

Sv: Ang Bencystor

...Som hercules22 skriver ... kan vara ärftliga, men behöver inte vara det ....
Vissa raser - typexemplet är araber - är benägna att få cystor och då är de troligen ärftliga. En cysta kan även uppstå efter ett trauma och då är det ju inte ärftligt ... Svårigheten är ju att veta vilket! Min ponny var korsning russ arab och vet menade att korsningar oftast inte drabbas av ärftliga svagheter, typ cystor. Han hade dock mig veteligen inte drabbats av ngt trauma. Fast nu var det ju inget sto utan en valack så avel var ju inte precis aktuell ...

Det är alltså mindre bra att ta föl på ston med bencystor :confused:.

Eftersom jag vet att den sitter där har jag en spärr på att låta henne gå i avel. Det är inte klarlagt huruvida den är ärftlig...har den däremot dragit ihop sig/är borta så kan jag ta saken i övervägande.

Hade hon inte skadats och röntgats därför, hade hon nog varit både visad/utställd och satt i avel...men jag tappade lusten vid det här fyndet:cool:...

...Som hercules22 skriver ... kan vara ärftliga, men behöver inte vara det ....
Vissa raser - typexemplet är araber - är benägna att få cystor och då är de troligen ärftliga. En cysta kan även uppstå efter ett trauma och då är det ju inte ärftligt ... Svårigheten är ju att veta vilket! Min ponny var korsning russ arab och vet menade att korsningar oftast inte drabbas av ärftliga svagheter, typ cystor. Han hade dock mig veteligen inte drabbats av ngt trauma. Fast nu var det ju inget sto utan en valack så avel var ju inte precis aktuell ...

Inte lätt att veta vilket,om det är ngt som funnits hela tiden eller om det skett via s.k trauma vad det gäller min häst,men jag får lita på vet som op henne att det inte är ngn fara att ta föl på henne,men man blir ju lite fundersam endå.Det är ju synd att föra ngt "dåligt" vidare om det nu är ärftligt.

KL

Min häst hade två bencystor i skenbenet bak. Hade antagligen fått en rejäl smäll för hon hade även ett griffelbensbrott. Veterinären jag hade var väldigt klantig och förbisåg hennes växande överben över griffelbenet och hittade bara bencystorna först. Jag beställde tid för att operera dom, borra upp dom, men då hittades griffelbensbrottet som senare blev opererat på en annan klinik då den första inte trodde det var griffelbenet som var hältutlösande utan cystorna. Efter op av griffelbenet så var hästen haltfri och 6 mån senare efter rtg var även bencystorna borta, så det kändes mkt bra att inte ha op dom. Om hon var halt/kände av cystorna är svårt att säga då hon även hade grbensbrottet, men jag vill tror att dom gör det. I hennes fall led hon mer över benbrottet.

Hästen är helt hältfri idag. Det är en vbltravare, var 5 år när hon hade cystorna. Håller nu på att sätta igång henne efter en ringbandsop, två bencystor, ett griffelbensbrott (alla åkommor i samma ben!!) och ehrlischia. Det tar lite tid då hon stått och varit halt i över tre år, men hoppas att hon kan synas i listorna nångång iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Min häst hade två bencystor i skenbenet bak. Hade antagligen fått en rejäl smäll för hon hade även ett griffelbensbrott. Veterinären jag hade var väldigt klantig och förbisåg hennes växande överben över griffelbenet och hittade bara bencystorna först. Jag beställde tid för att operera dom, borra upp dom, men då hittades griffelbensbrottet som senare blev opererat på en annan klinik då den första inte trodde det var griffelbenet som var hältutlösande utan cystorna. Efter op av griffelbenet så var hästen haltfri och 6 mån senare efter rtg var även bencystorna borta, så det kändes mkt bra att inte ha op dom. Om hon var halt/kände av cystorna är svårt att säga då hon även hade grbensbrottet, men jag vill tror att dom gör det. I hennes fall led hon mer över benbrottet.

Hästen är helt hältfri idag. Det är en vbltravare, var 5 år när hon hade cystorna. Håller nu på att sätta igång henne efter en ringbandsop, två bencystor, ett griffelbensbrott (alla åkommor i samma ben!!) och ehrlischia. Det tar lite tid då hon stått och varit halt i över tre år, men hoppas att hon kan synas i listorna nångång iallafall.

Oj,det var inte lite din häst varit med om.Min häst var 9 år då cystan i ett bakknä upptäcktes på röntgen,då de röntga knäleden,hade en ligamentskada i knäleden,blev sen op.För att veta läget nu är det ju bara en röntgen som gäller,men då hon är tiangelmärkt och ingen försäkring täcker röntgen för "hältor" måste jag bekosta det själv,har väl ingen lust till det.
I hennes fall enl vet gjorde ligamentskadan mkt ont,har ju helt klart blivit bättre efter op,blev op i okt 07,så cystan kanske hon inte känner av,strosar mest runt i hagen & blir skrittad ibland.Lycka till med din häst i fortsättningen,klart hon syns på ngn lista sen ;)

Är så glad, det bästa beskedet vilket jag hoppas att det en klar förbättring, Min Herc skoddes för första gången i sitt sjuka bakben utan brems och protester, trodde inte mina ögon, hoppas snart att jag kan andas ut, att det går vägen.

Gör en liten uppdatering av min häst med bencysta, har börjat rida ett par dagar i veckan, han är glad och pigg. Fortfarande snäll att sko bak:)

Någon mer som har en uppdatering om sin häst med cystor??

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka