Ang Bencystor

hercules22

Trådstartare
Startar en ny tråd föratt höra hur det har gått för er med häst med bencystor.
Det är nu ett år sedan min Herc opererades, rider lite lugnt på honom, har inte riktigt vågat sätta igång honom helt, han är inte halt och är bättre än han var innan operation.

Undrar om ni kan dela med er lite om era hästar hur det gått med igångsättning och tiden efter..

Sv: Ang Bencystor

Mitt arabsto har bencystor i bakknäna. Hon har inte opererats för det utan bara behandlats med tuppkam. Cystorna stör inte henne längre, däremot har hon fått en massa följdskador p.g.a att hon har gått med cystor i så många år. Mitt råd till dig är att ta ut en ET innan du sätter igång honom. Lycka till!

Har haft en ute, som jag har kontakt med, vad är det för följdskador och hur länge stod hon. Rider du henne idag. Tacksam för lite berättelser..

Hon rids inte idag. Hon har pålagringar i båda frambenen plus låsningar i korset. Jag upptäckte cystorna alldeles för sent. Hon är 17 år och gå som pensionär här hemma. Hur gammal är din häst? Vad är det för ras?

Våran unghäst fick som föl en cysta i ena frambenet. Den satt så illa att det inte gick att operera så det enda vi kunde göra var att avvakta och ha honom på boxvila och senare i sjukhage.

Cystan försvann av sig självt! Veterinären som varit aktiv i mer än 30 år sa att han sett detta hända en gång tidigare och att den hästen då blev helt återställt (ung travhäst). Han kunde så småningom gå ut med andra unghästar på bete och röra sig igen.

Iår fyllde han 3 år och är inriden och visad på 3-årstestet. Har hittils inte visat något och har behandlat honom som vilken annan unghäst som helst under utbildningen.

Hej. Min Herc är fem år, och han opererades för ett år sen, hade en liten cysta som inte syntes på röntgen, men som de hittade i Helsingborg vi artroskopi. Han har bara blivit riden lite grann och tömkörts, har inte riktigt vågat sätta igång honom, han är bättre än innan operationen. Min kiruprakt var ute för ett par månader sen och hon tyckte att han var bättre, Herc fick muskelknutor vid korset när han var som sämst, och en stor på låret, de är oxå bättre, gallan vid bakkäet är oxå bättre, han går nu på lösdrift, för vet tyckte det var bättre vid mkt rörelse. Har ingen bråska att köra igång honom, han rör sig bra i hagen och känns okej när jag rider. Vi promenerar och tömkör ganska mkt. Tog det lång tid innan ni upptäckte cystorna på din häst och hur upptäckte ni dem..

Vad underbart, de har sagt till mig ju yngre de är desto större chans att de läker, Min häst var ett gränsfall, han fick 60%.

Hercules är en korsning halvblod o nordsvensk, fick sin cysta antagligen när han hoppade över skaklen på vagnen eller av en spark i hagen, vet inte riktigt..Tack för svaren..

Våran hade knappa 50/50 att överleva när det var som värst. Så det är en riktigt liten solskenshistoria.

Ja.

Jag jobbade i Tyskland då och mamma hade honom hemma i Sverige. Men han var rejält halt i början, annars hittar man ju knappast sånt på fölungar. Det är ju inte så att man undersöker dem från topp till tå bara sådär. Så tur i oturen att det var så tydligt med en gång så man kunde göra det lilla som gick att göra iaf (hålla honom stilla osv).

Startar en ny tråd föratt höra hur det har gått för er med häst med bencystor.
Det är nu ett år sedan min Herc opererades, rider lite lugnt på honom, har inte riktigt vågat sätta igång honom helt, han är inte halt och är bättre än han var innan operation.

Undrar om ni kan dela med er lite om era hästar hur det gått med igångsättning och tiden efter..

Vad är en cysta egentligen?,min häst har det i knä bak,enl min vet är det som ett "hålrum",hur op man det på för vis och vad gör man åt det?.Det har aldrig varit tal om att de ville göra ngt åt hennes cysta.

Hej, det är vad jag förstått ett hålrum i benet som irriterar leden, en genetisk felkodning av skelettet eller uppkommer de vid trauma en skada på leden, är din häst symtomfri så gör man kanske inget åt dem eller vad har din vet sagt. Man kan operera dem som i mitt fall gick de in och sprutade kortison i cytan i hopp att den skulle dra ihop sig.

Annars kan de gröpa ur dem så att de ev kan växa ihop igen, men där hänger åldern ihop hur bra de läker..

Hej, det är vad jag förstått ett hålrum i benet som irriterar leden, en genetisk felkodning av skelettet eller uppkommer de vid trauma en skada på leden, är din häst symtomfri så gör man kanske inget åt dem eller vad har din vet sagt. Man kan operera dem som i mitt fall gick de in och sprutade kortison i cytan i hopp att den skulle dra ihop sig.

Annars kan de gröpa ur dem så att de ev kan växa ihop igen, men där hänger åldern ihop hur bra de läker..

Hennes cysta upptäcktes på röntgen då de röntga knäleden,hade där en ligamentskada som hon blev op för,men cystan gjorde de inget åt.Vet sa att de kan leva med,tror inte cystan ligger så nära leden,tänkte inte mer på de då,hur som så blev hon inte helt ok efter op i knäleden,är nu triangelmärkt & enl vet på Strömsholm var det inga problem att avla på henne,ligamentskadan uppstod av yttre våld.

Hade en ponny korsning russ-arab som fick en cysta i ena bakknäet. Var halt till och från i flera års tid, fick långa vilotider, sprutades med cortison men systan växte. Var aldrig tal om operation och ponnyn dömdes ut och finns inte mer .... Är tyvärr dålig prognos på detta efter vad jag förstår ....

Har oxå hört detta, anttingen stannar cystan av eller så blir den förvärrad, min häst cysta syntes fortfarande inte på röntgen den senaste gången, så jag kan bar hålla tummarna på att den slutar växa. Vad tråkigt med din ponny Kram

Under en hältutredning på min då 3-åriga Welsh Cob, som vrickat sig mycket illa under en sedering och blev halt efter det, gjordes ett sekundärfynd på röntgen...en cysta i kotbenet. Den har aldrig stört henne och hon är fullt arbetande idag vid 6 års ålder. Planen är att ta en ny röntgen inom kort för att se hur det ser ut. Finns den kvar blir det inga föl efter henne men hoppas ju att den är borta...

Under en hältutredning på min då 3-åriga Welsh Cob, som vrickat sig mycket illa under en sedering och blev halt efter det, gjordes ett sekundärfynd på röntgen...en cysta i kotbenet. Den har aldrig stört henne och hon är fullt arbetande idag vid 6 års ålder. Planen är att ta en ny röntgen inom kort för att se hur det ser ut. Finns den kvar blir det inga föl efter henne men hoppas ju att den är borta...

Det är alltså mindre bra att ta föl på ston med bencystor :confused:.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka