N
Nightrider
Jag tycker det var en intressant artikel även om den säkert satte vissa "sanningar" ur spel. Jag tycker man ska försöka eftersträva att ha hästen så naturligt som möjligt, min islänning går ute dygnet runt nästan året om, har mycket sällan täcke och får gå barfota så ofta det går.(En tanke som dök upp när jag läste artikeln är hur författarinnan ställer sig till uppsugande svetttäcken, hästen torkar ju snabbare med det och är fortsatt torr på kroppen). Det intressanta är att han från början hade känsliga hovar men de blev mycket starkare efter att ha gått på sommarbete i 7 veckor. Men steget är ändå långt till att träna barfota, speciellt som vi har mycket asfalt och grusvägar.
En annan intressant aspekr är de sjukdomar som hästarna drar på sig av att behandlas fel. En del saker är ju lätt att rätta till, som tex att låta hästen få äta i markhöjd.
Jag tycker det är bra att ny hästforskning, vad det är är, kommer till känna så man får chans att tänka i nya banor. Inget är ju oförändligt, även om det kan vara jobbigt att få vissa "sanningar" totalt sågade. :smirk:
PS. Simlir hade en kompis (New Forest) som gick ute dygnet runt året om på samma omväxlande marker där Simlir går idag. Den hästen blev 26 år gammal, dessutom togs han bort för tidigt. Och en så länge har mina enda veterinärkostnader varit vaccination & tandraspning. DS.
En annan intressant aspekr är de sjukdomar som hästarna drar på sig av att behandlas fel. En del saker är ju lätt att rätta till, som tex att låta hästen få äta i markhöjd.
Jag tycker det är bra att ny hästforskning, vad det är är, kommer till känna så man får chans att tänka i nya banor. Inget är ju oförändligt, även om det kan vara jobbigt att få vissa "sanningar" totalt sågade. :smirk:
PS. Simlir hade en kompis (New Forest) som gick ute dygnet runt året om på samma omväxlande marker där Simlir går idag. Den hästen blev 26 år gammal, dessutom togs han bort för tidigt. Och en så länge har mina enda veterinärkostnader varit vaccination & tandraspning. DS.