H
heylan
Tycker faktiskt att det var lite sorgligt att läsa den på vissa ställen, eftersom jag tycker att den saknar den öppenhet som, ialla fall jag tycker, är så viktig. Det är klart att man får tycka att "sin" inriktning är den bästa (finns ju faktiskt en anledning till att man valt den..!), men att "dissa" andra på det sättet tycker jag är lite trångsynt. Som har tagits upp så ofta tidigare - varför inte hitta guldkornen lite överallt/"plocka russinen ur kakan" (välanvänt uttryck )? Vi vill ju alla ha en harmonisk häst som både fysiskt och psykiskt ska klara av det vi ber den om. Ett samarbete som fungerar för båda parter.
Utdrag ur artikeln:
Författaren delar bla upp ryttarna i grupper:
Sportryttare - ...man använder hästen som redskap för att uppnå personlig framgång, vinna i sämsta fall. ...kommer under sitt ridliv inte längre än till en dressyrtävling på klubbnivå.
Konstryttare - ...söker efter fulländning... ...två kroppar uttrycker vad en tanke tänkt... ...trollbindande och beroendeframkallande...
Jag tror att det är farligt att bli för fast i sitt tankesätt, att inte kunna se det positiva i olika inriktningar. Det kommer ju alltid att finnas saker, mer eller mindre, som man inte håller med om, men det bör väl inte hindra en från att kunna se det som är bra/fungerar?
Kritiskt tänkande! (Vilket inte bara innefattar att se det negativa, utan man måste även kunna se och plocka fram det som är positivt...)
Utdrag ur artikeln:
Författaren delar bla upp ryttarna i grupper:
Sportryttare - ...man använder hästen som redskap för att uppnå personlig framgång, vinna i sämsta fall. ...kommer under sitt ridliv inte längre än till en dressyrtävling på klubbnivå.
Konstryttare - ...söker efter fulländning... ...två kroppar uttrycker vad en tanke tänkt... ...trollbindande och beroendeframkallande...
Jag tror att det är farligt att bli för fast i sitt tankesätt, att inte kunna se det positiva i olika inriktningar. Det kommer ju alltid att finnas saker, mer eller mindre, som man inte håller med om, men det bör väl inte hindra en från att kunna se det som är bra/fungerar?
Kritiskt tänkande! (Vilket inte bara innefattar att se det negativa, utan man måste även kunna se och plocka fram det som är positivt...)