Sv: Ang. artikeln i Stallmagasinet
Det sistnämnda håller jag med dig om. Men min bild av tävlingar och sportryttare är väldigt negativ därför jag är emot själva konceptet, att tävla. Varför tävla med levande varelser överhuvudtaget?? För att människor är konkurrenslystna och prestationsinriktade? För att hela vårt samhälle går ut på att tävla? Jag tycker det är synnerligen idiotiskt som idé. Det hindrar ju självklart INTE att det finns massa sk sportryttare som tar hand om sina hästar exemplariskt, och verkligen bryr sig om dem, som du själv verkar vara ett bra exempel på. Det är inte mot de ryttarna jag vänder mig emot, utan själva tävlingsidén som sådan.
space_cowgirl skrev:Jag skulle nog kalla mig för sportryttare och det är jag stolt över (om man nu får vara stolt över sig själv i Sverige)
Med det menar jag att jag inte låter min träning avgöras av slumpen "vad känner jag för att göra idag"? Utan jag planerar min ridning och träning så att hästen skall bli lösgjord, få kondition, bli stimulerad och ha kul samt få slappna av. Dessutom stretchar och masserar jag både hästen och mig själv. Jag tränar på gym för att hålla mig i topp form, jag rider för tränare så ofta jag har råd och jag bryr mig om min häst. Jag klappar den och pratar med den och har ROLIGT med den. Förutom de "egna" hästarna arbetar jag som Massageterapeut för både hästar och ryttare, och trots att jag satt upp det "hemska" målet att tävla medelsvår dressyr med framgångar inom två år (så jag kan ta min C-tränar licens) så känner jag mig inte hemma i CD´s beskrivning av "oss" sportryttare.
Det finns många sätt att vara fördomsfull på. Att ha tävlingsmål kan i värsta fall göra ryttaren blind för verkligheten, men i många fall kan det också göra en extra uppmärksam på detaljer (eftersom det är så viktigt att hästen är på topp och verkligen mår bra). Dessutom får tävlingshästen reglebunda vet. kollar på tävlingsplatserna. Även om jag nu inte direkt tillhör AR-ryttarna så tycker jag allt som är vi-och-dom inspirerat känns tråkigt. Om man kunde vara mer ödmjuk och lära av varandra skulle hästen vara den som tjänar mest på det.
Mvh/Marie
Det sistnämnda håller jag med dig om. Men min bild av tävlingar och sportryttare är väldigt negativ därför jag är emot själva konceptet, att tävla. Varför tävla med levande varelser överhuvudtaget?? För att människor är konkurrenslystna och prestationsinriktade? För att hela vårt samhälle går ut på att tävla? Jag tycker det är synnerligen idiotiskt som idé. Det hindrar ju självklart INTE att det finns massa sk sportryttare som tar hand om sina hästar exemplariskt, och verkligen bryr sig om dem, som du själv verkar vara ett bra exempel på. Det är inte mot de ryttarna jag vänder mig emot, utan själva tävlingsidén som sådan.