ang ändring av hovar på vuxen häst

Behati

Trådstartare
Har en liten fråga ang ändring av hovarna på en 7 årig häst.

Hästen i fråga blev inköpt för 2 årsen från Holland. Den var då mycket hög i trakterna, och efter 5-10 verkningar så var hästen en halv cm lägre i mankhöjd.
Hästen var/ är utåttåad båda fram samt mycket smal mellan frambenen uppe vid bogen (för att förklara det enklast då jag inte vet vad det annars kan heta) skulle uppskatta detta till 4 fingrar på mig som är tjej och inte har speciellt grova häder om man säger så, Alltså väldigt smal.

Efter att ha varit utlånad i ca 1 år och annan hovslagare än den som tog hand om honom i början när han kommit till Sverige, kommer hästen hem ikke utåttåad. Lyfter man nu på hovarna så skiljer det ganska rejäält mycket i trakterna (högre på utsidan). Han är fortfarnade like smal i bogen så det har ju int med det att göra att han lixom rätat ut sig på detta vid (även om jag anser detta nästintill omöjligt med tanke på hans ålder)

Enligt vad jag har lärt mig är edtta mycket korkat gjort av hovslagaren som gjort honom under det senaste året. Vad jag har lärt mig så kan man ändra benställ hoss föl upp till en viss ålder, men sen har man förbrukat sina chanser och ska inte försöka ändra för mycket.

Vad tycker ni mer kunniga om denna sitution? Hovslagaren som kommer göra honom nu vill först och främst få trakterna lika höga och sen se vart det där med utåttåningen tar vägen. Jag instämmer med denne, men vill höra era erfarenheter.

väldigt tacksam för svar!

Sv: ang ändring av hovar på vuxen häst

Efter att ha varit utlånad i ca 1 år och annan hovslagare än den som tog hand om honom i början när han kommit till Sverige, kommer hästen hem ikke utåttåad. Lyfter man nu på hovarna så skiljer det ganska rejäält mycket i trakterna (högre på utsidan).

Om en häst är utåttåad fram beror det oftast på något fel i benställningen eller att den yttre hovväggen/trakten är högre än den inre.

En felaktig benställning kan rättas eller förbättras på en unghäst men sällan på en 7-årig häst. Försöker man att kompensera genom att lämna ut- eller insida trakt högre kan detta leda till andra problem (skador i senor, ligament etc.).

Det som förvånar mig är att hovslagaren har lämnat utsida trakt högre. Detta borde leda till att hästen blir än mer utåttåad.

precis min tanke... man ändrar inte något som är så "gamalt" utan att det medför risker.

Fråga mig inte varför han ser ut som han gör i hovarna... jag är inte proffs, och den enda skillnaden jag ser på hans hovar (förutom att han är "rakare") är att ytter trakt är högre än inre, men det kanske är något annat som skilljer sig också men som jag inte ser.
Hästen är som sagt tajt i bogen men är korrekt inskenad i övrigt. Endast sista delen (hoven) på benet som är vridet, för att beskriva det lättast.

Enligt min hovslagare så är skoningen inte till fördel för hästen utan bara för att göra människan lycklig i ögat (Lite knepigt uttryck men jag hoppas ni förstår)

Ytterligare en fråga, vad för skador kan man vänta sig mer på en sådan skoning som hästen haft nu när den kommit hem?
Kotor, hovled, knä, bogled?

Synd att jag inte har några före och efterbilder, men det har jag inte tyvärr

Senast ändrad:

den enda skillnaden jag ser på hans hovar (förutom att han är "rakare") är att ytter trakt är högre än inre, men det kanske är något annat som skilljer sig också men som jag inte ser.
Hästen är som sagt tajt i bogen men är korrekt inskenad i övrigt. Endast sista delen (hoven) på benet som är vridet, för att beskriva det lättast.

Utan att ha sett hästen är det omöjligt att säga vad det beror på. Det är ju inte säkert att det är något fel på benställningen. Hovarna kanske var i obalans när du köpte hästen. Höga trakter är ett otyg.

Personligen är jag tveksam till att överkompensera vid verkning. Ibland kan det dock vara motiverat med en liten nivåskillnad mellan trakterna.

Om den yttre trakten nu är mycket högre än den inre skulle jag inte ta allt på en gång utan ta lite successivt. Hästen har nu anpassat sig till den nuvarande verkningen och stora förändringar kan leda till onödig påfrestning på senor och ligament vilket kan göra hästen öm. Ta lite i sänder och se hur hästen reagerar, dvs. om den blir utåttåad igen (eller inåttåad), om den blir mer eller mindre bekväm etc.

Äja öjättesvårt utan bilder och framförallt när man inte får se den "in real life".

Ändringen kommer blir gjord sakta sakta, har en mycket försiktigt hovslagare:bow:

Enligt vet och hovslagare var han förutom hög i trakterna och att strålen var något outvecklad (pga höga trakterna) så tyckte de han var fin i hovkvaliten och det har aldrig nämts något ang oblans eller annat. (detta uttalande fick jag då hästen kom till Sverige för 2 årsen)

Men om jag förstår dig rätt (och som jag själv tycker) så att ändringar på en häst i denna åldern dumdristigt och att försöka kompensera utåttåningen med olikhöga trakter kan leda till onödiga problem (kan ju nämna att hästen både haft knä och bogledsinflamation som blivit behandlade och friskförklarad ifrån)
Jag set ju hellre en häst som är utåttåad/inåttåad, men som får en bra verkning än en häst som för ögat ser bra ut men som i själva verket inte är det bäst för hästen.

tack så mycket för att du tar dig tid:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har en fantastisk hovslagare, och en hemsk häst ;) Hennes ena hov vill växa rakt uppåt (bockhov) och behöver verkas mycket och ofta...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: coari
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 857
Senast: Lindsen
·
L
Hästvård Ett problem jag inte lyckas få bukt med gällande en av mina hästar. Har vridit och vänt på det men får inte rätsida på det hela...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: Heikne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama