Ang. 05:or och mankhöjd.

F

Fieber

Vet inte vart jag ska lägga tråden..

Här kommer dagens kanske dummaste fråga? :)

Anta att man har en 2.5 åring som är 158 i mkh. Hur mycket till växer den då på ett ungefär och dessutom hur länge växer hästar över huvudtaget? Tills de är 5år?

Roligt att veta! :)

Sv: Ang. 05:or och mankhöjd.

Min 05a är ca 1.60 nu. Jag tippar på att hon blir runt 1.65 som vuxen.
När och hur de växer är väldigt individuellt, beror mycke på typ av häst samt utfodring, träning och gener.

Min 0 5:a är ca 1.67 nu och jag gissar att hon blir runt 1.72/74 någonting, men som sagt, man får ju ha lite i åtanke hur dom är i typen och sånt.

*delvis knapplån*

åh fler som har stora 05or :)

Min är 1,68 nu och lär nog bli lite över 1,70. Han har växt riktigt mkt i sommar och börjar äntligen se ut som en häst.

Har tyvärr inga bilder på den här datorn..

Min tjej har jag inte mätt på länge men tror hon ligger på runt 162cm i manken å lite till över rumpan.
Hon växer till och från en massa, under sommaren har hon äntligen börjat lägga på sig lite på "bredden" också :d
Vågar inte alls gissa vad hon landar på :)
Som sagt en del hästar är färdig växta vid tre andra inte förrns kanske åtta.
Har en kompis vars häst är 8år och hon har nog precis blivit klar med sitt växande, både på bredd och höjd.

Min 05- var 168 när jag släppte henne på bete i maj, och hon har inte växt en enda cm under hela sommaren. Tycker det är mycket märkligt, har för mig att unghästarna växer mest på sommaren men inte den här damen. Hon kanske börjar växa nu under installningen istället?

Brist på bete har jag inte haft i alla fall utan det har varit både gödslat och putsat enligt konstens alla regler, och hon har varit i gott hull så det är inte det som är problemet. Finns det hästar som är färdigväxta vid 2 års ålder? Hon är ju visserligen inte liten så det gör inget om hon stannar....

Min -05 är var i maj 156 cm, har inte mätt nu, men mamman är 167 och pappan 157, hade hoppats på runt 160 och hon landar nog runt det el strax under

Min 05:a är nyligen mätt till 161 cm. Han har vuxit väldigt jämnt hela tiden. Hoppas att han blir ca 165 cm som vuxen.

Min kille är ca 1,62 i dagsläget, kommer växa till 1,67- 1,74 är så svårt att säga. Dom kan växa enda tills dom är 7-8 år
MVH Hanna

Min 05'a mätte 146,5 igår , korsning Irish Cob/ vbl travare.
Tror på 150 ca som vuxen. Ser rätt färdig ut i kroppen.
Mamma 160 och pappa 147.

Kan man inte få se en bild på den korsningen.. Min korsning är hbl/paint och väldigt mkt paint i kroppen

Min -05:a är nu 172 över manken och lite högre bak:crazy: Har sedan mars vuxit 5cm bara till att hoppas att han slutar väva på höjden snart:D
100_0627.jpg

Min 05a mäter idag ca 161 cm hoppas han blir strax över 165, gärna närmare 170. Har inte växt något direkt i sommar men breddat sig något enormt. Gått från ponny grimma till full på mindre än 1 år. Fyller redan ut gamlingarnas sadlar, träns och täcken. Är ändå inte speciellt grov i typen (50% fullblod) men rejäl.

Min andra pålle mätte 158 cm som 2 åring på hösten. Hade växt klart till sina 162 cm på våren som 3 åring :crazy: Efter det breddade han sig bara. (oxå 50% fullblod)

*kl*

Min 05:a var över 165 redan i våras (maj) och har nog inte vuxit mer än marginellt på höjden sedan dess?

Nu är det svårt att säga exakt med ögat, visst kan hon ha vuxit 1 cm till, men hon växer då inte alls som hon gjorde förra året då jag började tro att det skulle bli en JÄTTE!

Mest troligt finns det ändå någon cm kvar att växa men hon kommer nog sluta på de 168-170 jag tippade när jag köpte henne!
Eller kanske någon bonus cm till (172?) men inte blir 180 iaf!

min 05a är ca 140-142 cm i mkh nu. tror inte han kommer växa över för han ser otroligt färdig ut i kroppen redan nu :)
tkr jag iallafall?
PIC_0016.jpg

Min mäter i dagsläget runt 158 cm, hoppas hon blir upp mot 162-165, vore perfekt.

För några veckor sedan såg hon rätt färdig ut, men nu tycker jag baken har dragit iväg igen.

Och pappan är känd för att lämna "sena" avkommor, så vi får väl se.

Några veckor sedan:

20070819501ed.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 595
Senast: Sasse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka