Anfallen IGEN

Glimfeather

Trådstartare
Nu blev han påhoppad igen!

Igår skulle jag och en kompis hyra film, så vi gick till kiosken nere i hamnen med min Sirius och han fick sitta utanför i fem minuter medan vi valde film. De har han gjort flera gånger förut utan problem. Jag gick ut precis när vi valt film eftersom jag inte gillar att lämna honom ensam så själv (vi bor på ett litet ställe men man vet aldrig). Då ser jag en liten lagotto komma springande emot oss, lös. Jag knyter loss min hund fort ifall det skulle bli bråk. Ingen ägare syns till först och hunden går stelbent fram till oss med svansen i vädret och hela kroppen spänd och uppblåst. Min hund viftar på svansen som vanligt och tycker det är spännande med en ny kompis.

När hunden är framme vid oss hör jag typ: "ojojdå" och en gubbe lunkar fram till oss, men han är rätt långt borta. Jag frågar honom om hunden är snäll och han svarar att den allt kan bita till om det är så. Jag ser ut så här :eek: och hunden gör ett utfall mot min. Då ryter jag till och hunden backar lite så jag hinner ställa mig emellan dem. När ägaren är nästan framme vid oss hoppar hans hund på min och som tur är får jag tag i hans nackskinn och kan hålla isär dem.

Det enda gubben säger är typ "ojoj, det var ju dumt av dig at hoppa på den stora hunden. Jag såg inte att det var fler hundar här". Min hund försökte inte ens att försvar sig. Han muckar aldrig gräl med någon utan litar väl på att jag ska fixa sånt eller nåt. Han bara satt där, med sina blå skor.

Jäkla hundägare som inte kan ha sina hundar kopplade om de inte har pli på dem! Tänk om detta inte var en sån liten hund? Det kunde ju lika gärna ha varit en rottis som jag inte bara unde lyfta iväg så där! Nu hände ju inget allvarligt, min fick ett par småsår precis brevid ögat som inte är mer än rispor och rädd blev han inte heller. Men själva grejen. Att ha sin hund lös när man inte vet att man har 110% koll på den! Och sedan bara lunka fram till oss utan att lyfta ett finger för att försöka få bort sin hund från min. Min hund hade ju kunnat vara en mördarhund som kunde slitit hans i stycken, men det tänkte han inte på.

Irriterad på vilket folk det finns! :mad:

Sv: Anfallen IGEN

Blä för sådana hundägare.
Och bara av nyfikenhet, har du lust att PM:a och berätta var i landet du träffade denna lagotto?

Otroligt irriterande sånt där!!!
Något som gör mig väldigt förbryllad är att en del människor (ganska många faktiskt :smirk:) inte verkar fatta att det faktiskt kan vara så att det är DERAS lösa hundar som i slutändan blir skadade.. Jag å min schäfer har ett antal gånger blivit "jagad" av lösa småhundar i mitt område där ägaren i princip bara stått å tittat på!!! En sån liten hund skulle min kunna äta till lunch!! :angel:
Jag antar att gubben som ägde hunden i fråga inte hade en aning om att din hund va snäll?!! :cool:

Av den anledningen att världen är full av ansvarslösa hundägare ska man inte lämna sin hund uppbunden utan uppsyn i ens fem minuter.

Tjörn, Stansvik, utanför OK-tappen.

Luci: Har aldrig sett varken människan eller hunden innan så han visste inte att min hund är snäll. Sommargäst antagligen. Har faktiskt aldrig sett lösspringande hundar här innan. Det var därför jag vågade lämna honom utanför. Men det var nog sista gången.

_karlsson_: Förutsägbart ... Hur vet du att han var utan uppsikt om jag får fråga? Det där är som att säga till någon att hon inte ska ha kort kjol för att världen är full av våldtäktsmän.

Senast ändrad:

_karlsson_: Förutsägbart ... Hur vet du att han var utan uppsikt om jag får fråga?

Du skriver såhär:

och han fick sitta utanför i fem minuter medan vi valde film
.

Jag gick ut precis när vi valt film eftersom jag inte gillar att lämna honom ensam så själv (vi bor på ett litet ställe men man vet aldrig).

Du stod alltså förmodligen inte och kollade genom rutan hela tiden?

Tyvärr är det så att man, genom att lämna hunden fastbunden på allmän plats, utsätter den för risker. Vad det har för samband med våldtäkter förstår jag inte?

Ok, då kan det inte vara samma hund, om de inte var på semester eller nåt då.....
Har nämligen träffat på en man med en lagotto som sa att hans hund kunde bitas (utan anledning), men det fick man räkna med när man skaffar denna ras. Gissa om jag blev mållös av detta påstående.

Jag skulle blivit fly förbannad och sagt ett par väl valda ord till gubben :mad: att din hund var kopplad "själv" utanför är egentligen oväsentligt eftersom det var hans hund som var lös och inte din. Hans hund sprang fram till din och inte tvärtom.

Nu skulle jag inte ens komma på tanken att binda upp min egna tik utan tillsyn ens några få sekunder, men å andra sidan bor jag i en storstad och hon är av en småhundsras så risken för stöld är alldeles för stor.

Jag har bara träffat trevliga hundar av den rasen innan.

För övrigt: Jag håller med om att det är skitdumt att binda upp sin hund utanför affärer, eller någonstans öht där man själv inte är. Skulle aldrig göra det ens inne i Skärhamn (grannsamhället). Men i den här lilla fiskebyn finns inte mycket folk och jag har aldrig förr sett en okopplad hund, därför tar jag med honom dit när jag bara ska in och handla något fort. Och binder honom utanför. Men i framtiden ska jag nog tänka mig för! Specielt nu på sommaren, eftersom det änder att ett par sommargäster förvillar sig ut hit.

Jag var ute och gick med min hög löpande tik och råkar tyvärr gå förbi affären. Någon har självklart lämnat sin stora collie hane utanför affären obunden som självklart börjar springa efter oss. Det slutade med att jag tryckte ner min hunds bak i backen tills hundägaren kom ut.
Fick inte ens en ursäkt och sedan dess har jag aldrig vågat ta den vägen igen med en löpande tik.

Ja jag tror jag blir tokig det är sånt har som kan förstöra en bra tävlings hund.
Vad händer oss som har en stor bruks ras med försvars lust.
Ja då springer små hunds ägaren till polisen å vem får skulden.
Å vilken hund blir avlivad.
En sån gubbe skulle ha en fet smäll på käften.
Jag hade nog personligen starkt överväkt att ta straffet.
Eller gett hund skrället en hård spark för att den inte ska förstöra för min hund (jag vet att det är fel).
Men vad göra i detta orättvisa samhälle där små hundar får göra å bete sej hur illa som helst.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Man kan ju bli trött för mindre.

Jag var så chockad att jag inte sa så mycket till honom, ilskan kom senare. Hade det varit en större hund hade den förmodligen fått en spark, men den här var ju så liten så jag kunde lyfta upp den i nackskinnet.

Det är tur att Sirius är som han är och inte rörs i ryggen av sådana här händelser. Vår förre blev överfallen en gång och efter det gick han inte att ha ihop med hanhundar. Om det var honom jag hade haft när lagotton gick till attack så hade nog inte lagotton mått nåt vidare idag (han var dessutom mycket större än Sirius):crazy: Man undrar ju om folk inte är rädda om sina hundar.

Tycker egentligen inte att det är problemet. Hunden i detta fall det gällde var kopplad. Det var inte den andra. Fortfarande gäller strikt ägaransvar då det gäller hundar. Att lasta över problemet på den helt korrekt kopplade hunden är en väl enkel lösning.

Liknande trådar

C
Övr. Hund Var ute och lekte med min 4 åriga dotter på en lekplats inne i stan i närheten av hennes dagis för en stund sedan då hon älskar att vara...
Svar
19
· Visningar
1 977
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: elgur86
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 529
Senast: madde_84
·
M
Övr. Hund Nu behöver jag lite råd från klokt bukefolk. (Vill börja med att tillägga att vi skall börja individuella kurser med inriktning på lösa...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II