Anfallen av "kamphundar" i miniformat

Sv: Anfallen av "kamphundar" i miniformat

Jag kanske är korkad men.....I den domen är det ju hundägaren som rent handgripligen tar tag i "anfallande" hund.
Det jag undrar över är, om min hund av rent misstag råkar trampa på den andra hunden och råkar skada den illa pga storleksskillnaden.:confused:

Alltså, Om min hund inte gjort antydan till försvar på annat sätt än att trampa runt och försöka komma undan?

Äh, ju mer man funderar på sådana här saker, ju tokigare blir man.:crazy:

Det som gäller är lagen om tillsyn av hundar och katter. Skada regleras framför allt i:

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess
ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat
skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd
har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat
skadan.

Innebörden är alltså att du som hundägare är ersättningsskyldig oavsett om du (din hund) är vållande (strikt ansvar). Däremot borde det enligt lagen vara möjligt att det i en domstol fastställs att den andra hundägaren (andra hunden) är vållande och därmed skyldig att betala tillbaka pengarna.

Snabbsvar på det här. finns ett par bra trådar i fb's juridikforum där man kommit fram till att man är strikt ägaransvarig som lagen säger MEN att du, beroende på vad som skett kan få jämkning på skadeståndet som avkrävs för skadan. i fallet shelie vs schäfer (jävligt udda sheltie) så skulle troligtvis en sådan jämkning ske, likaså ts fall. ts borde ha fått ersättning för sveda och värk på bettet i övr. småhundsägare med aggressiva hundar tar ej problemet på nog stort allvar då hunden inte kan orsaka så stor skada som en skogstokig schäfer, men problemet är ju egentligen exakt detsamma :/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka