Ändringar på travsele?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Hej hopp!
Jag kikar in här på forumet och undrar om någon kan hjälpa mig, det är så att jag är på väg att bygga min första egna travsele och är nyfiken på om det finns något som ni tycker att man bör ändra på, det är alltid intressant att höra andras erfarenheter på saker och ting.

Det som jag har stört mig på är att slagremsfästet ligger lite för långt ner mot svanskappan, så jag funderar på att sätta ett reglerbart fäste så att fästet inte påverkas lika mycket om man länger/kortar ryggstycket.

Vad tycker ni om snabbkopplingar i bröstan?

Hur ofta behöver ni ställa ni om QH fästet? Personligen har jag aldrig behövt göra det så jag funderar kring om jag måste ha det ställbart eller om jag kan strunta i det.
Jag kommer ju dock använda selen på olika hästar/ olika vagnar.

så ställbart behöver man kanske ha det.

Sedan undrar jag om ni har erfarenhet av att ha en snabbkoppling i tömmen för att spara på tömänden, mina tömmar blir alltid så slitna där så snabbt, så jag funderar på att ha en karbinhake fäst direkt i bettet, vad tror ni om säkerheten kring det?

Jag hoppas att någon vill diskutera litegranna kring detta, vad skulle ni ha/ ta bort om ni fick göra er egen sele?

Jag kommer testa att göra en ljusbrun sele, med ljusare foder i däckeln samt bröstan, ska bli intressant att se vad som händer med lädret när svett/ duschningar efter jobb osv sätter in. Lädret kommer ju mörkna, det ska bli skoj att se hur fläckigt det blir under tiden.

mvh/ A

Sv: Ändringar på travsele?

På en träningssele skulle jag vilja ha qh-fästena lite stadigare axiellt, så att dom inte rör sig så mkt framåt el bakåt när man kör intervaller eller backträning.
Tävlingssele skall ju "sitta som gjuten"

Angående snabbkoppling till tömmar, tror att jag skulle ha svårt att lita på att karbinhaken sitter kvar i tömmen.... Lämnar in tömmarna då och då, för "renovering"..

Länk till PG-team som har en annorlunda sele:http://www.pg-team.fi/index.php?node_id=662

Färdiga öglor att dra snören till rycktussar och Norsken:idea:

Hej Jari!
Fäst QH-fästet med kardborreband runt selet ,så sitter det stadigt :idea:
Köp 50mm självhäftande,klipp 150mm o fäst mot varandra,sedan spänner du runt fästet o selen, kanon ;)

En bra ögla att fästa checkrem med karbinhake i :idea:

NinasApache skrev:
Hej Jari!
Fäst QH-fästet med kardborreband runt selet ,så sitter det stadigt :idea:
Köp 50mm självhäftande,klipp 150mm o fäst mot varandra,sedan spänner du runt fästet o selen, kanon ;)
:bow: Och jag som tycker jag har lösningar på det mesta:angel: :bow:

Tack för länk och synpunkter!

Mina selar är mer eller mindre trasiga i remmarna kring QH fästet så jag ska försöka att sy in en nylonkärna samt förstärka med extra läder kring fästet. Jag tror dock inte att det hjälper så mycket då fästet, precis som du skriver, rör sig i "fel" riktning, vid backträning, körning med tryckvagn/ rockard osv.

Kardborren som ninasapache tipsar om är ju smart! Man borde kunna sy in ett två läderfästen med en lite ställbar sölja uppe och nere kring fästet för att få den mer stabil.

Och snabbkoppling till töm tror jag att jag skippar, fasiken, tänk om haken går sönder... då kan det gå hyfsat galet!

Ryggstycket däremot funderar jag på att försöka lösa, jag hatar att pilla med att lossa och peta när man ska länga/ korta till svanskappan.

:bow: tack än en gång

jag ska lägga ut bilder på den när jag börjar bli klar, OM jag nånsin blir klar :D

:bump:

bra idéer du har! :bow:

Till checkremmen borde man kunna fästa en snabbkoppling, en rejäl och snygg hake som inte går sönder i första taget.

Skulle vara skönt att kunna lösa vissa remmar med snabbfästen så det går snabbare att plocka bort delarna när man ska duscha eller skifta sele.

Jag ska testa mig fram, kan bli kul att se vad som funkar/ inte funkar, så har man provat iallafall.

jag tittade på länken jari skickade och gillade bukgjorden.

Näe, nu är det dags att sticka ut och köra litegranna i mörkret, ha en bra dag allihopa!

Gnistra skrev:
Och snabbkoppling till töm tror jag att jag skippar, fasiken, tänk om haken går sönder... då kan det gå hyfsat galet!

En gång när jag körde banjobb lossnade karbinhaken till bröstan och remmen slog nästan hästen på ögat i kurvorna... :p

Gnistra skrev:
jag ska lägga ut bilder på den när jag börjar bli klar, OM jag nånsin blir klar :D

Väntar nyfiket!! Kanske skickar min till dig när det blir "renoveringsdax"

Det får du gärna göra.

Jag har blivit klar med däckel så jag hoppas på att vara klar om cirka 2 veckor med hela selen samt huvudlag.

Jag sätter fast quickfästena med en "gummirem" (en sån där som man sätter fast slagremmen med på skalmen.) Drar åt som faen och det sitter tokbra, quickfästena rör sig inte alls.

Jenny

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka