Ändringar i ASVHs hingstreglemente

KickiH

Trådstartare
I nya Ridsport på sidan 6 i avelsbilagan finns det info de ändringar som gäller från 2010.
Den stora grejen är att 2 avelsförbunds hästar inte längre automatiskt får omregistreras med "gröna papper" i ASVH. Det gäller Kwlkp (Polen) och Oldenburger Verband !
När det gäller OL så hänvisas det till att de har förändrat sin selektion av hingstar på ett sådant sätt att den inte längre kan sägas motsvara den selektion som sker i ASVH eller i andra av ASVH erkända förbund. Det handlar om de hingstinspektioner i andra länder än Tyskland som OL ägnat sig åt de senaste åren, där kraven vid flera tillfällen tydligen varit mycket låga.

Sv: Ändringar i ASVHs hingstreglemente

Helt väntat att de inte godkänner Oldenburg och helt förståeligt. Frågan är bara vad det får för konsekvenser?

För att förtydliga så godkänner de inte hästar från de förbunden rakt av utan gör en individuell prövning.

Håller med om att reaktionen på Oldenburgförbundet är förståerlig.

Precis! När Oldenburg kommer hit och rakt av godkänner hingstar som visats fram här flera gånger utan att godkännas så måste ju ASVH på något sätt agera. Då kan de ju inte heller rakt av godkänna avkommor till dessa hingstar.

Frågan är om det här kommer minska importen av Old-hästar, eller om de istället kommer vinna mer mark med fler registrerad ston och föl?

Jag är nyfiken på hur många svenskar som reggat ston och föl i oldenburg i år. Det har varit väldigt tyst om deras senare registreringsresor hit. Jag var i kontakt med dem en hel del i våras men valde sedan att regga fölen i deras hemmaförbund Hannover.

Jag var också i kontakt med dem i våras och kollade vilka krav de hade eftersom mitt sto stammar från ett oldenburgsto. Jag beslöt också att regga i hemförbundet istället, vilket är ASVH för min del.
Var sugen på att använda Business men valde en annan hingst istället (som ursprungligen är från det andra förbundet som inte godkänns per automatik;))
Skillnaden hos Oldenburg mot ASVH är att de kräver fyra godkända led mot tre hos ASVH vilket gör att min vittpapprade märrs avkommor inte skulle få gröna hos dem vilket de får i ASVH.

Som sagt kanske inte så märkligt att ASVH reagerat som de gjort.

Är det någon som känner till vilka kriterier som ASVH baserar individprövningen på? Förrutom antal kända led? Är lite nyfiken på detta.

Kanske tur att jag redan tillläggsreggat min oldenburgermärr i ASVH, fast jag tror nog hon platsat trots individprövning. ;)

Vad jag förstår av artikeln så beror en del på hur hingsten blivit godkänd, om tillvägagångssättet kan jämföras med ASVHs.

OK, då borde det ju kunna bli problem för yngre hästar då och hästar som är efter hingstar som inte är godkända i andra "hemmaförbund".

Jag vet ett par hästar som inte blivit godkända på individprövning. De har då varit efter hingstar som är "godkända av godkända förbund" men har haft möderne från stamböcker som inte erkänns. Tex häst reggad i mecklenburg efter holsteinerhingst men med mecklenburg-möderne.

Så om mödernet kommer från ett ej godkänt förbund, hur bra det en månde vara, så reggar inte ASVH hästen. Är det så du menar?

För att förenkla det så måste de 3 första leden bestå av hingstar som är godkända i förbund som ASVH godkänner, dvs gjort "riktiga" bruksprov.
Leden skall också vara av blod som ASVH godkänner.

Därav att det är individuell prövning.

Croquis; du kan alltid regga hästen i ASVH om det är ett halvblod- det kan de inte neka, däremot kan de neka gröna papper och ge gråa eller vita istället beroende på vad det är som felar.

Kan inte riktigt reglerna för gula papper, men du kan få in en häst med icke godk stam på gula papper (vilket ger gröna) om den har tillräckligt med meriter, vet inte om det även gäller om tex modern är välmeriterad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka