Ändringar av regler????!!!

D

Desert_Wind

Hittade detta på ´tjusts sida....
Ett par nya regler får vi att tänka på nästa säsong. Dels kommer ett totalförbud mot spö under tävling, dels kommer ett tillstånd att rida utan skor. Detta sistnämnda gäller hästen ...

Att man förbjuder spö är ju bra i drivningssynpunkt. MEN det finns de som rider med spö för att hålla hästen vaksam att det inte är ok att sparkas mot andra hästar. Om anledningen är ur drivningssynpunkt bör längden på tyglarna anges... Adjöss med mina kameltyglar :(

Oki att rida utan skor, men jag hoppas verkligen att veterinärerna håller ett extra vaksamt öga på dessa hästar. Vet ju själv hur skorna ser ut efter en 120 km tävling - nya rakblad till sambon....
Eastboots såg jag i Norge, vet inte hur det gick för den hästen dock.

Vad tycker Ni om spöförbudet resp skor?

Sv: Ändringar av regler????!!!

Desert_Wind skrev:
Jag gillar inte heller spöförbudet :mad: När jag själv tävlade hingst hade jag alltid spö just ur säkerhetssynpunkt och skulle inte velat rida utan.
Vad jag förstår har förbudet kommit till för att vi ska ha samma regler som i Europa där det visst är spöförbud.
Angående skor har jag svårt att tro att många hästar klarar av att träna och tävla utan skor. Men det är klart att det säkert finns några undantag. Men jag hoppas och tror att veterinärerna kommer att ha extra koll på dessa.
//Eva

Jag tycker att helt OK att förbjuda drivning med spö.
Om jag rider häst med röd rosett i svansen vill jag gärna ha spö för att skydda min omgivning.
Om jag rider spökig häst på trafikerad väg vill jag gärna ha ett spö mellan hästen och trafiken, också det av säkerhetssynpunkt

Skolöst.
Jag har ytterst svårt att tro att det fungerar på längre ritter.
Men med lite fokus på hovar av vet tycker jag att de som vill kan få prova. Det kan nog underlätta rekrytering till sporten då skolösa hästar kan prova PP eller CR utan att behöva sko.

Jag gillar inte spöförbudet, för precis som ni andra säger, så kan spöt vara viktigt för annat än drivning.
Men om det varit diskussioner mellan ryttare och domare vad gäller spöanvändning så kanske domarna slipper ifrån detta hädanefter. Själv har jag sett ryttare använda spö till just drivning på en del ritter och det ser inte trevligt ut.

Skor: Håller med Laslaw. Fungerar det sedan inte så lär det visa sig.
Att rida med easyboots eller liknande tycker jag är upp till var och en. Om de sitter kvar på hovarna under ritten och de inte skaver så är det väl bara bra!

Desert_Wind skrev:

Att man förbjuder spö är ju bra i drivningssynpunkt. MEN det finns de som rider med spö för att hålla hästen vaksam att det inte är ok att sparkas mot andra hästar. Om anledningen är ur drivningssynpunkt bör längden på tyglarna anges... Adjöss med mina kameltyglar :(

Oki att rida utan skor, men jag hoppas verkligen att veterinärerna håller ett extra vaksamt öga på dessa hästar. Vet ju själv hur skorna ser ut efter en 120 km tävling - nya rakblad till sambon....

Ja, då får vi se hur många som kommer till start av de som säger att de vill tävla distans men inte vill sko sin häst. En enstaka tävling här och där och i kortare variant går säkert bra men att hålla en tävlingshäst som ska gå 8 mil och längre en gång i månaden blir nog i värsta laget.

Fast man kanske får ändra sin uppfattning nästa år om det kommer ut barfota tävlingshästar...

/Camilla

Det jag reagerade mest på är att jag inte ens hört diskussionen mellan ex domare, funktionärer och distanskommittén. Överkörd?

Inte kul att rida hingst på tävling sedan heller! Att anpassa sig i övriga världen, fine, men om man har en stökig häst som i början behöver ha det där extra vaksamma spöet i förbyggande syfte åker man nog inte utomlands?

Förbjud DRIVNING MED SPÖ är helt ok.

Drivning med spö är och har så länge jag ridit distans varit förbjudet. Nyheten är nu att man förbjuder spö överhuvudtaget. För min egen del har det ingen betydelse då jag inte rider mina hästar med spö,

Håller med Camilla H att det ska bli spännande att se hur många av de som velat ha bort skotvånget som nu kommer till start.....

Jag ska ut med min 5åriga hingst i sommar och som du säger för mig blir spöet en säkerhetsgrej.
Även om man har en väluppfostrad hingst så kan det hända saker.

Om jag då rider med westerntyglar som är tillräkligt långa för att kunna "knacka" till hästen med vad räknas det som??
Måste jag rida med vanliga tyglar då

Håller med er andra. :) Som "extra hand" vid vissa tillfällen kan spö vara bra(inte som drivande) och utan skor-bra för dom som kan vara utan.

som lite kuriosa kan jag tala om att i USA finns det fullt med ryttare bla gamla kändisen Carolyn Butler som rider 160 km utan skor. Easy boots på de partier där det är grussplitter. och annars helt barfota.
På någon 160 hade hon ridit 130 km helt barfota och fick 2 veckor efter tävlingen verka av ca 1 cm på alla hovar.
Fattar inte alls hur men j-ligt intressant!!

Desert_Wind skrev:

Det är ju redan förbjudet att driva med spö. Tills nu hade jag väl tyckt det kunde kvitta lika hur det är med tillstånd ned spö. Nu har jag en ny häst äldre häst som behöver lite fostran. Tror väl inte det kommer att pågå med testandet i all evighet, men ett spö kan vara bra att ha till hands så att han håller sig på vägen där jag vill och inte befinner sig i vägen för andra hästar, för att han tycker att han skall vara störst och först. Visserligen kan jag tycka att hästen skall vara färdigfostrad tills man ger sig ut på ritter, men en gammal häst kan det ta tid med och får man inte träna under tävling, kan det ibland vara svårt att få till träning under tävlingslika former.

Vad det gäller skor så kan jag inte begripa hur det överhuvudtaget skall vara möjligt för en häst att gå barfota. Visst kan väl ett par välutväxta hovar räcka en hel ritt, men hur har de då kunnat få till någon träning före på samma hovar. Obegripligt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Gizoba skrev:
som lite kuriosa kan jag tala om att i USA finns det fullt med ryttare bla gamla kändisen Carolyn Butler som rider 160 km utan skor. Easy boots på de partier där det är grussplitter. och annars helt barfota.
På någon 160 hade hon ridit 130 km helt barfota och fick 2 veckor efter tävlingen verka av ca 1 cm på alla hovar.
Fattar inte alls hur men j-ligt intressant!!

Vad konstigt att då inte barfotafantasterna tagit detta som exempel när de tidigare diskuterat barfota och distans. Det enda jag tidigare fått presenterat för mig är en ryttare som hade ridit en åtta barfota. Visserligen växer fötterna mer ju mer hästen går, man att de skulle växa så mycket. Undras om man måste gör något med foderet för att få till en sådan horntillväxt?

Vet du någonstans som man kan läsa om det?

Hälsning Maja

Lite info till er, den hästen som gick 123 på Nordiska baltiska mästerskapen i Norge utan skor - med boots - klarade sig godkänd igenom. Ingen framskjuten placering men en fullt godkänd tid och inga anmärkningar på rörelser, inga skav av bootsen heller. Jag pratade med ryttaren eftersom jag var nyfiken och hon berättade för mig att denna häst var van att gå med bootsen.

Camilla

Jag läste det på något liknande forum som detta i USA men de verkar ha ändrat adressen dit men jag ska snoka runt så fort jag får lite tid över. Det var mycket om just barfota ridning och den här strassemetoden eller va f-n den nu heter.
Jag återkommer så fort dygnet fått 30 timmar :smirk: Nej men så fort jag har lite tid över att snoka runt över tänkbara sidor.

Spöförbud? Är det bestämt?

Jag tycker att det låter som om man utgår från att distansryttare inte kan rida, alternativt inte har något omdöme. Spö är en hjälp, precis som röst, vikt eller skänklar. Men tydligen är vi distansryttare inte tillräckligt kunniga för att kunna använda alla hjälper rätt.

Jag rider visserligen sällan med spö, men känner mig faktiskt myndig nog att själv kunna avgöra om jag vill ha spö eller inte.

Det vanligaste sättet jag använder spöet på är att "dutta" på musklerna precis bakom sadeln, så att hästen använder bakbenen mer och blir lättare framtill.

Att man får rida utan skor tycker jag är okej. Det finns många som förespråkar barfotaridning. Själv tror jag inte på det, men jag vill att de som vill ska få chansen att testa. Förutsätt att det kontrolleras att hästen inte har ont, och det kollar man ju i vet grinden. Om hovarna slits ner för mycket kan man ju inte fortsätta. Om om det visar sig att barfota-hästarnas hovar INTE slits ner, då har vi kanske något nytt att lära. Jag tycker faktiskt att det ska bli intressant. Hittills har jag bara hört om en massa hästar som går utan skor, men det vore kul att få se "bevis".

Berättade för en kompis att reglerna ska ändras,att man inte får ha spö och att man får rida barfota.
Då sa hon
-ja det kanske kan vara skönt om man vill det...

Hon trodde jag menade att RYTTAREN skulle få va barfota!!

He he :D

Jag får hoppas att jag har fel och att barfota distans verkligen fungerar och är bäst för hästen. Då blir ju allt så mycket enklare.

Tyvärr tror jag inte att jag har fel. Om så vore fallet så borde ju hästskon aldrig blivit uppfunnen. För distansträning och tävling är väl mest att likna vid forna tiders användande av hästar i t.ex. krig. Då kunde ju hästarna få gå t.ex. Frankrike-Moskva tur och retur under en och samma sommar, höst och vinter. Åtminstone fick Napoleon då sko sin arabhingst. http://members.screenz.com/bennypostcards/Napoleon and Blacksmith, Russia.jpg Ett vykort från den tidens Ryssland.

Det som bekymrar mig mest är den träning som hästen får genomgå innan den når en tävling där den kanske först då blir kontrollerad. Ett annat bekymmer, om än bagatellartat i jämförelse, är väl distansens rykte.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Välkommen att jobba utomhus med oskodda hästar norr om Dalälven så här års!

Detta spöförbud innebär det att man inte heller får leda sin häst inne i vet.grind med spö?
Isf kan det bli tufft om man har hingst, då de flesta brukar leda sina hingstar med spö av säkerhetsskäl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka