Ändringar av regler????!!!

Sv: Ändringar av regler????!!!

Bor visserligen 400 m SÖDER om dalälven, men här funkar barfota bättre på vintern då det mest är is eller kladdsnö, skor är inget bra, så jag tar av skorna inför vintern.
Gällande att rida med spö så välkomnar jag den nya regeln då jag tycker att det är på tiden att folk lär sig att rida utan piska!!! :mad:

Jag måste faktiskt hålla med, varför detta spö ??
Och varör prompt ha hingst ??
Alla distanshästar som är hingstar är inga avelsämnen och behöver vara kvar som hingstar.
Skall man prompt ha hingst får man fostra dem.
Kolla på travet där leds dom i grimma.
Cetzy

"Gällande att rida med spö så välkomnar jag den nya regeln då jag tycker att det är på tiden att folk lär sig att rida utan piska!!!"

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag tycker att det är lättare att rida utan ridspö. Att ha ett ridspö i ena handen gör det svårare att vara följsam och liksidig i händerna tycker jag.
För mig är ridspöt en del av säkerhetsutrustningen. Jag kan rida utan både hjälm och spö men föredrar att ha de för att undvika olyckor resp minska deras konsekvenser. Jag använder spöt ungefär lika ofta som jag "använder" hjälmen
Pisk har jag använt då jag ridit tandem och pisken ersatt skänkelhjälperna på förlöparen.

Groom-pelle skrev:
Välkommen att jobba utomhus med oskodda hästar norr om Dalälven så här års!

Det är lite långt bort, men jag är intresserad av att höra hur folk tränar och rider utan skor. Kommer inte ihåg vem din dotter är som rider distans (kollade på din profil ;) ). Det säger inte så mycket det du skrivit ovan. Det är många som berättar om barfota ridning och träning (har ju funnits trådar om detta förut), men jag har inte hört någon som tävlar distans i Sverige än och tränar utan skor. Så berätta om du känner dig manad om hur ni gör. Hur länge skorna är av och hur mycket som då tränas och på vilka underlag och hur hovarna klarar sig och sköts.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Svar till cetzyboy

jag tror inte det är någon som har kvar sin häst som hingst om de inte hoppas på en framtida avelskarriär. Det finns för många nackdelar för att ha en hingst om man inte ska ha den i avel. För att få en eftertraktad avelshingst krävs meriter och det kan man inte få utan tävling och det är ju första gången för alla någon gång. jag annser att det är upp till domaren att se till att spöt inte missbrukas. Jag har läst många inlägg här och jag håller med de flesta om att spöt inte använs till drivning utan som SÄKERHET........ :mad: :mad:
domaren få hålla mer koll på ekipagen och diska de som använder spöt på fel sätt. det är många som sagt bra saker om hur spöt används i icke drivningssyfte och vad menar man med drivning???? :confused: :confused: är det att peta på bogen eller att rappa hästen över baken. Innom galoppen och travet ses spöt som en uppmuntran och inte som ett straff. Där slår man inte hästen hårt man uppmuntrar dem att springa fortare.
skorna tänker jag inte kommentera det är upp till var och en. eftersom det nu blir valfritt.
Skriv mer om vad ni tycker om spöförbudet::::::: :D

Sigel skrev:
domaren få hålla mer koll på ekipagen och diska de som använder spöt på fel sätt.

Det är ju inte så lätt att hålla kolla på ryttarna i distansridning.

Ang förbudet så skiter jag personligen i det, jag rider aldrig ut med spö. Är inte helt säker på att jag köper att man behöver spöt för "säkerhets skull". En häst som vill sparka en omridare gör väl rimligtvis det oavsett om ryttaren har spö eller inte?

Jag har aldrig riktigt förstått varför det skulle vara värre att peta till sin häst med spöet än att dra den i munnen (eller om man nu rider på bettlöst, i nosen) eller banka den i sidorna med skänklarna!?
Om folk vill misshandla sina hästar kan de säkert göra det även utan spöets hjälp. Inom hoppningen använder man spö och inom dressyren och westernsporrar.

Hur kan då spöet hindra en häst från att sparka en förbipasserande, tja om ryttaren har spöet mellan sig och det omridande ekipaget så kan det väll mycket väl hjälpa bara genom att finnas där. Blir hästen rädd och kastar sig åt sidan och hotar att mangla ett annat ekipag kan ett swish med spöet mycket väll hjälpa, som en vakna tänk på vad du gör hjälp.

Själv rider jag i princip alltid med spö, det är bra mot allt möjligt ibland är det inte ens ens egen häst som inte kan uppföra sig utan andras som kommer farande. Då vill jag gärna informera om att jag finns och inte är rädd för att säga ifrån.

Förövrigt så vet jag inte hur det är på travet men på galoppen där går man inte runt med hästarna i grimma på tävlingsplatsen. Det har jag svårt att tänka mig att dom gör på travet heller.

monster1 skrev:
Förövrigt så vet jag inte hur det är på travet men på galoppen där går man inte runt med hästarna i grimma på tävlingsplatsen. Det har jag svårt att tänka mig att dom gör på travet heller.

Jodå, jag leder allt mina galoppörer i grimma.
Och trots att jag är rätt mycket på stallbackarna på travet så ahr jag ALDRIG sett en häst ledas i annat än grimma.

groom-pelle, menade inte att vi rider utan skor, utan tvärtom. att vi alltid rider med skor.

Ahhh det är NI två som ligger i maskopi ;) Kul att både far och dotter finns på buke ;)

Tycker att spö bör få användas ur säkerhetssynpunkt. Rider aldrig med spö hemma men rider man hingst på tävling kan farliga situationer uppstå även om man har en väluppfostrad hingst!
Ex om ngn annan häst kommer lös om springer fram till så kan man ialla fall vifta bort den.

Tycker absoult inte att man ska använda spö för drivning! Det ska användas som ett hjälpmedel precis som sporrar i dressyren, hoppspö i hoppning.
Är vi distansryttare inte kompetenta nog att avgöra om vi klara att rida med spö?!

Lätta att slänga ur sig; "lär er rida utan" när det inte är det frågan riktigt gäller... som sagt rider inte med det på träning, med tex. hingst (eller häst som är tjurig mot andra mm.) på tävling kan situationer uppstå som du inte kan träna på hemma anser jag

Ang tävla utan skor... skulle nog kunna tävla kortare distanser 50-80 km utan skor med min ena häst då jag tränar hela uppbyggningssäsongen utan, men jag väljer ändå att inte göra det.
Man vet ju aldrig hur underlaget ser ut förre på själva tävlingsdagen så därför vågar jag inte chansa.

// Jennie

Stopek skrev:
men jag har inte hört någon som tävlar distans i Sverige än och tränar utan skor

Du menar utan skor året om va´? Jag uppfattade det som att Groom-Pelle rider utan skor under vinterhalvåret. Det gör oftast jag oxå. Det tror jag är ganska vanligt.

Men när vägarna är torra och hårda på sommaren har jag alltid skor på de hästar som är i full träning. Jag har, precis som du, svårt att tänka mig att man kan rida oskott på ett sådant underlag utan att hästen forkortar sitt steg eller på annat sätt påverkas negativt.

Galadriel skrev:
Är inte helt säker på att jag köper att man behöver spöt för "säkerhets skull".

Det är nog ganska ovanligt att man behöver spö för att öka säkerheten för andra hästar och ryttare, men exempel finns.

Jag hade en häst som ibland (visserligen sällan, och bara under en period i hans liv) plötsligt försökte bita en häst som red jämsides. Om jag höll spöet vid sidan av hans huvud fungerade det som en vägg mellan honom och den andra hästen.

Man skulle visserligen kunna hävda att han inte borde få tävla förrän denna olat var borttränad. Men jag håller inte med om det. Tävlingar är en del av träningen, tycker jag. Det är svårt att återskapa allt som finns på en tävling, utan att det är tävling. Man vet aldrig exakt hur hästen kommer att reagera på en tävling, oavsett hur mycket man har tränat.

För att undvika alla missförstånd: Vår erfarenhet är att det vore lika vansinnigt/farligt att rida oskott/obroddat på vinterhalvåret som att köra bil utan dubbdäck! Inte ens promenadridning funkar på våra isgator, moddklafs etc etc.
Distans är ju inte bara en "myssport", full fart i kurvor på skogsbilvägar kräver fäste! Både sommar och vinter, Brodd på vintern och dipps på sommaren.
Spöfrågan: Vem kan tänka sig att köra utan pisk? Vanföreställning att tro att pisk/spö är till för att piska med! Spö/pisk är en hjälp, ibland alldeles nödvändig! Hästen ska inte vara rädd för spöet, lika lite som för handen eller skänkeln..

Groom-pelle skrev:
Spöfrågan: Vem kan tänka sig att köra utan pisk? Vanföreställning att tro att pisk/spö är till för att piska med! Spö/pisk är en hjälp, ibland alldeles nödvändig! Hästen ska inte vara rädd för spöet, lika lite som för handen eller skänkeln..

mkt bra inlägg, likaså havreflingans inläggom att tävling är även träning.

Psykskaft skrev:
groom-pelle, menade inte att vi rider utan skor, utan tvärtom. att vi alltid rider med skor.

Då missförtod jag med. Då framstod mitt svar till Groom Pelle som något förvirrat. :o

Hälsning Maja

KUL!

Jag har inga högre ambitioner än att rida 2 och 4 milare men kul att jag nu kan göra det igen!

På stallbacken ja, men inte på själva tävlingsplatsen. På täby är stallbacken inhägnat område avgränsat från tävlingsområdet, men så kanske det inte är överallt? Och när jag hängde där så var det stigbett eller träns (om man red) och korta tyglar som gällde. Man satt upp direkt i stallet.

Men det kanske har förändrats nu då? Inom övriga disipliner är det ju iallfall regler på att hästen i princip skall lastas ur med träns.

Jag tycker fortfarande att spöet är praktiskt. Om min häst tex får för sig att något är läskigt och börjar backa in i ett taggtrådsstängsel så är jag glad om jag kan avbryta henne även om det handlar om att hon får ett nyp i rumpan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka