Ändring i TR angående rakt bett?

Sv: Ändring i TR angående rakt bett?

Men i själva texten står det att det raka syntetbettet ska vara i hårt oböjligt material med en kärna av stål... :mad:

Och som sagt INGA fasta ringar på stor häst :mad:

Vad jäkla konstigt att fasta ringar inte är tillåtet när det är det på delade bett.. :confused:

Den vanliga dressyrlogiken ;)

O även skumt att det raka bettet inte finns med i bilagan, det var ju där ja gkollade direkt såklart för där brukar ändringarna och tilläggen finnas. Men men. Ett steg i rätt riktning hursomhelst.

Den vanliga SvRF-logiken ;)

Ja det är ju ett stort steg i rätt riktning. Nu är det ju många som aldrig kunnat tävla pga bettet som kan vara med när de äntligen får rida på rakt. Sen lär de väl överleva rörliga ringar under tävling. :) Men det är ett konstigt undantag de gjort..:confused:

Nu är det ändrat:). Rakt bett med fasta ringar är tillåtet på storhäst också. Men gummibett är fortfarande bara tillåtet på ponny.

Även fast rakt gummibett inte finns med på bild över bett för stor häst så uppfattar jag det som godkänt då det står: "Alla visade bett kan vara i metall, eller hård/oböjlig plast/syntet men måste vara i originalskick."

Tillägg: Läste nog inte ordentligt..det står ju visserligen inte gummi...

Hittade dock detta lite längre ner i TR: "Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi."

Jag är snurrig, i ovanstående citat står det ju en- eller tvådelat bett, vilket inte ett rakt bett är så glöm det. ;)

Nu är det ändrat:). Rakt bett med fasta ringar är tillåtet på storhäst också. Men gummibett är fortfarande bara tillåtet på ponny.

jag tror det är så att det är okej med gummi på alla bett så länge det är metallkärna. Så är väl därför det inte står eller visar bild på rakt gummibett..
Ids inte gå in på TR o läsa men har för mig att det står nått om att alla bett är okej i gummi

*KL*

Betyder detta att man får tävla på ett rakt gummibett med metallkärna? Alltså inte ett Nova bett men ett typ happy mouth? :)

Har försökt läsa mig fram till ett svar via TR och tycker att man borde få rida på ett rakt gummibett med metallkärna, men blir ändå osäker!

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: sweep
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka